اصول ایمنی کار با دستگاه اسکرابر سرنشین دار

اصول ایمنی کار با دستگاه اسکرابر سرنشین دار

اسکرابر یا کفشوی صنعتی کاربرد گسترده ای در محیط های مختلف برای شستن سطوح کف دارد. این دستگاه مکانیزه با بهره مندی از سیستم برس زنی و بخش مکش، سطوح را شستشو و خشک می کند. هدایت این دستگاه ها بصورت دستی و یا خودرویی انجام می شود. کفشوی سرنشین دار یکی از مدل های اسکرابر است که با قرار گرفتن کاربر بر روی صندلی راحت آن هدایت می گردد. با پیروی کردن از دستورالعمل‌های ایمنی مربوط به محیط کار و دستگاه اسکرابر سرنشین دار ، می‌توان بازدهی کار با دستگاه را افزایش داده و از آسیب دیدن افراد و تجهیزات جلوگیری نمود. عدم رعایت دستورالعمل‌ها، افراد را در معرض خطرات ناشی از عوامل مکانیکی و الکتریکی قرار داده و می تواند موجب آسیب دیدن دستگاه گردد. ضمن اینکه هزینه و سرمایه صرف شده برای خرید اسکرابر صنعتی نیز هدر می رود. در ادامه مقاله به برخی از این خطرات و روش های جلوگیری از آن اشاره می شود.

مزایای رعایت اصول ایمنی کار با دستگاه اسکرابر سرنشین دار

آشنایی با اصول ایمنی کار با هر دستگاهی قبل از شروع کار با آن ضرورت دارد. اسکرابر سرنشین دار نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شما باید قبل از شروع به استفاده از این کفشوی مکانیزه، با نکات ایمنی کار با آن آشنا شوید. معمولا تمامی نکات مورد نیاز برای شستشوی ایمن سطوح کف با دستگاه اسکرابر صنعتی در دفترچه راهنمای آن ذکر می شود. مسئول دستگاه و کاربر آن باید این نکات مهم را قبل از شروع فرآیند شستشوی کف مطالعه و نکات ضروری را همراه خود داشته باشد. دستگاه اسکرابر خودرویی بعلت تفاوت در عملکرد نسبت به کفشوی دستی و برخورداری از بخش های الکتریکی و مکانیکی متعدد به نگهداری بیشتری نیاز دارد. ضمن اینکه خودرویی بودن دستگاه و هدایت آن به مانند خودرو باعث شده تا نکات مرتبط با کنترل دستگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مزیت اصلی رعایت اصول ایمنی هنگام کار با این کفشوی صنعتی افزایش بازدهی دستگاه و استفاده بهینه از آن بدون آسیب به افراد و اجسام می باشد. توجه به برخی اصول باعث می شود تا کاربر در حین کار با دستگاه زمین شوی صنعتی سرنشین دار دچار آسیب نشود و هزینه های اضافی ناشی از خرابی و آسیب دستگاه را تحمیل نکند.

بررسی صحت عملکرد و عیب یابی دستگاه زمین شوی صنعتی
بررسی صحت عملکرد زمین شوی

خطرات ناشی از بکار گیری نادرست دستگاه اسکرابر سرنشین دار

بکارگیری دستگاه اسکرابر سرنشین دار به شیوه نادرست، سلامت افراد حاضر در محیط را به خطر می‌ اندازد. بنابراین رعایت اصول زیر الزامی می باشد :

– دستگاه اسکرابر سرنشین دار بر روی سطوح با شیب غیر مجاز طبق دفترچه راهنمای دستگاه استفاده نشود.

– حرکت کفشوی صنعتی در اطراف اشخاص و اشیای دیگر، آرام و با دقت باشد.

– در زمان انجام عملیات شستشوی سطوح کف، نسبت به عدم برخورد دستگاه با افراد به ویژه کودکان اطمینان حاصل شود.

– افراد غیر مجاز، امکان دسترسی و کار با دستگاه را نداشته باشند.

– استفاده ناصحیح از دستگاه اسکرابر سرنشین دار ، علاوه بر وارد نمودن صدمه جدی به دستگاه، می تواند به کفپوش و دیگر وسایل آسیب برساند. در زمان کار، دستگاه را به پله، فرش و اشیای به دام افتادنی مانند کابل برق نزدیک نکنید.

 

نکات ایمنی دیگر هنگام کار با زمین شوی صنعتی

حرکات غیر طبیعی زمین شوی صنعتی مانند برخورد با موانع، زیر گرفتن و سقوط از بلندی منجر به آسیب های جدی می ‌گردد. بنابراین توجه به نکات زیر الزامی می باشد:

– سوییچ و پدال گاز فقط در هنگام لزوم استفاده شوند.

– ترمز الکتریکی برای حرکت دستی دستگاه غیر فعال می شود. بعد از انجام این کار، فورا ترمز را فعال نمایید.

– هنگام غیر فعال بودن ترمز الکتریکی، دستگاه کفشوی صنعتی باید بر روی سطحی صاف قرار گیرد.

برس های دوار، پدها و نگهدارنده پد در صورت تماس با افراد موجب بروز آسیب‌های جدی می گردند. بنابراین توجه به نکات زیر ضروری می باشد:

– برس ها و پدهای در حال چرخش و همچنین نگهدارنده پد را هرگز لمس نکنید.

– افراد حاضر در محیط در معرض تماس با برس و پدهای در حال چرخش و نگهدارنده پد قرار نگیرند.

– پیش از تماس با برس، پد و نگهدارنده پد از خاموش بودن دستگاه اسکرابر سرنشین دار اطمینان حاصل شود و تا توقف کامل آنها صبر گردد.

جریان الکتریسیته می ‌تواند منجر به بروز صدمات جدی گردد. در صورت آسیب دیدگی عایق کاری و یا قطعه‌ ای خاص، خطر برق گرفتگی وجود خواهد داشت. بنابراین :

– همیشه پیش از شروع کار، دستگاه را از شارژر جدا نمایید.

– در زمان شارژ، هیچ گاه قطب های باتری یا دستگاه شارژر را لمس نکنید. قطعات رسانا را هرگز در بالای باتری قرار ندهید.

– همیشه قبل از اتصال دستگاه به شارژر، کابل برق را بررسی نمایید تا از آسیب احتمالی آن مطلع شوید.

زمین شوی صنعتی سرنشین دار
زمین شوی صنعتی سرنشین دار

استفاده از لباس کار مناسب هنگام کار با اسکرابر صنعتی

کاربر دستگاه اسکرابر صنعتی برای حفظ عملکرد ایمن و اطمینان کامل از موارد ایمنی، هنگام کار با دستگاه باید از تجهیزات زیر استفاده نماید :

-کفش جلو بسته غیر لغزنده

-لباس آستین دار و مقاوم در برابر پارگی

 

کاربری دستگاه اسکرابر سرنشین دار

– هدایت دستگاه باید بر عهده فرد آموزش دیده و مورد تائید قرار گیرد. آگاهی کاربر از دستورالعمل ‌های ایمنی دستگاه ضروری می‌باشد.

– کاربران باید نسبت به خطرات احتمالی کاملا آگاه باشند و از اقدامات لازم در مواقع بروز خطر به دلیل استفاده نادرست از دستگاه یا عوامل دیگر، اطلاع داشته باشند.

– اگر کاربر فاقد دانش کافی باشد، برگزاری دوره های آموزشی کار با کفشوی صنعتی برای وی ضروری خواهد بود.

– فرد مسئول برای هر عملیات از قبیل هدایت و کنترل دستگاه، نظافت و تعمیر و نگهداری باید تعیین گردد. هر شخص باید به وظایف خود کاملا پایبند باشد.

– کاربر به هنگام انجام وظیفه خود باید رویکرد عدم آسیب رساندن به دیگران، محیط زیست و تجهیزات را مد نظر قرار دهد.

– کاربر وظیفه دارد، نسبت به عدم بکارگیری دستگاه توسط افراد غیرمجاز اطمینان حاصل نماید.

– هرگونه تغییر در عملکرد کف شوی صنعتی که می ‌تواند نکات ایمنی را تحت تأثیر قرار دهد، باید به سرعت توسط کاربر به فرد مسئول گزارش داده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید