شستشو با دستگاه سند بلاست خشک بهتر است یا سندبلاست با آب؟

شستشو با دستگاه سند بلاست خشک بهتر است یا سندبلاست با آب؟

نظافت محیط از جمله امور طبیعی و ضروری می باشد که نه تنها باعث ارتقا کیفیت محصولات و سلامت افراد حاضر و شاغل در محیط می شود بلکه با افزایش عمر مفید دستگاه ها و ماشین آلات مختلف می تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها و ارتقا بهره وری داشته باشد. در گذشته برای نظافت صنعتی از شیوه های سنتی و دستی نظافت استفاده می شد که کارآیی مناسبی نداشتند اما امروزه به واسطه توسعه تکنولوژی از دستگاه ها و شیوه های نوینی برای نظافت استفاده می شود که علاوه بر ارتقا کیفیت نظافت، در زمان کوتاهتر و با هزینه های کمتری عملیات نظافتی را انجام می دهد. در میان تمامی دستگاه های نظافت صنعتی که برای نظافت و شستشوی انواع سطوح طراحی شده اند، به منظور لایه برداری از سطوح، جرم زدایی و از بین بردن زنگ آهن دو روش استفاده از سندبلاست با آب و سند بلاست خشک به عنوان دو روش مهم به چشم می خورند. در ادامه به بررسی هر دو روش پرداخته و علت کاربرد و محبوبیت استفاده از واترجت صنعتی و سند بلاست با آب رو مورد بررسی قرار می دهیم.

دستگاه سند بالاست خشک

دستگاه سند بلاست خشک
دستگاه سند بالاست خشک

در گذشته برای انجام عملیات لایه برداری سطوح و از بین بردن زنگ آهن، از دستگاه سندبلاست خشک استفاده می شد. این تجهیز از ترکیب شن و هوای کمپرس شده برای جرم زدایی، رنگ بری و… استفاده می نمودند. به این ترتیب که هوا را به عنوان سیال و ذرات شن و ماسه را به عنوان ذرات ساینده در نظر گرفته و با پاشش آنها به سمت سطح هدف به از میان برداشتن آلودگی های بسیار عمیق می پردازد. این دستگاه ها تجهیزات پیچیده ایی نداشته و تنها شامل کمپرسور هوا، دیگ مخصوص و نازل های پاشش می باشد.

دستگاه واتر جت صنعتی و سندبلاست با آب

دستگاه واتر جت صنعتی
دستگاه واتر جت صنعتی

اساس کلی دستگاه کارواش صنعتی افزایش فشار آب ورودی به وسیله پمپ قدرتمند و پاشش آن به سطح مورد نظر پس از عبور از نازل های مخصوص می باشد. دستگاه شوینده فشار قوی مجهز به پمپ مکنده، موتور حرکتی، نازل های گوناگون و شلنگ فشار قوی می باشند که توانایی از بین بردن آنواع آلودگی ها را دارند. پیچ تنظیم فشار و انواع نازل های متنوع، باعث افزایش سرعت نظافتی دستگاه و به کار گیری آن برای نظافت سطوح حساس شده است. اما گاهی برای رنگ بری و زنگ زدایی از سطوح تنها پاشش آب پرفشار کافی نبوده و به ماده ساینده تری نیاز است. در این صورت می توان با اتصال نازل سند بلاست به دستگاه به آب در حین خروج شن و سنگ و سایر ذرات ساینده را اضافه نمود تا فرایند لایه برداری با کیفیت بهتر انجام پذیرد.

 

سندبلاست خشک بهتر است یا سند بلاست با آب؟

سندبلاست خشک بهتر است یا سند بلاست با آب؟
سندبلاست خشک یا سند بلاست با آب

هریک از دو روش گفته شده به عنوان دو تکنیک در نظافت و لایه برداری همواره مطرح بوده اند اما این سوال برای کابر پیش می آید که کدام بهتر است و مزایا و معایب هرکدام چیست. از آنجایی که پهنای شستشو دبدر سندبلاست خشک محدود بوده نظافت نقاط کوچک به حجم بیشتری از مواد زبر و خشن نیاز می باشد. این درحالی است که با استفاده از نازل های متنوع و قابل نصب بر روی سندبلاست با آب با افزایش پهنای شستشو می توان در کنار افزایش سرعت نظافت در مصرف آب نیز صرفه جویی نمود.

 

– سطح صدای تولیدی

سطح صدای تولیدی در کارواش صنعتی
سطح صدای تولیدی در کارواش صنعتی

 صدای تولید شده از دستگاه های سند بلاست خشک در مقایسه با دستگاه واترجت صنعتی بسیار بالا تر می باشد. به علاوه در بسیاری از موارد انتخاب یک کارواش صنعتی آب گرم در فشار مناسب می تواند نتیجه ای مشابه با استفاده از دستگاه سند بلاست خشک را ارائه دهد. برای مثال به منظور نظافت زنگ زدگی ها و نمک های چسبیده به سطوح به راحتی با استفاده از واترجت آب گرم با دماهای بالاتر از ۶۰ درجه می توان  تمامی این آلودگی ها را برطرف نمود.

– حفاظت از کاربر

حفاظت از کاربر با دستگاه واترجت
حفاظت از کاربر با دستگاه واترجت

در شرایط یکسان، زباله ها های تولید شده به روش سند بلاست خشک تقریبا ۴۰ برابر بیشتر است. از آنجایی که در نظافت با این دستگاه از شن و ماسه خشک در حجم زیاد استفاده می شود، باعث پراکنندگی و انتشار ذرات گرد و غبار در محیط شده که می تواند به راحتی به داخل دستگاه تنفسی نفوذ نموده و موجبات بیماری های تنفسی افراد را ایجاد نمایند. از این رو برای جلوگیری از ایجاد بیماری نیاز به سیستم تهویه در محیط می باشد.

– حفاظت از سطح

در سندبلاست خشک علاوه احتمال آسیب به سطوح بسیار زیاد بوده و ممکن است باعث ایجاد خسارت به سطح گردد. دستگاه های سند باست به سطوح فلزی و مخصوصا روی آسیب وارد نموده و با تشکیل جرقه، احتمال انفجار را افزایش می دهند. در حالی که سندبلاست با آب با از بین بردن آلودگی ها از انواع سطوح، بدون ایجاد آسیب، درخشش را به آنها باز می گرداند.

– حفاظت از محیط زیست

سند بلاست با آب روشی جایگزین و دوستدار محیط زیست است و می تواند بدون استفاده از مواد شوینده سطوحی عاری از آلودگی ایجاد می نمایند. هر چند که این دستگاه ها به گونه ایی طراحی شده اند که در صورت لزوم می توانند از مواد شوینده صنعتی برای نظافت با کیفیت تر یا ضد عفونی سطوح استفاده نمایند.

– صرفه جویی در زمان

دستگاه های سند بلاست برای از بین بردن لایه های ضخیم آلاینده یا رنگ به زمان بیشتر و مواد بیشتری نیاز دارند، در حالی که یک واترجت صنعتی با اتصال به نازل مخصوص می تواند به سرعت لایه های ضخیم را از بین می برند. از این رو کار آیی و بهره وری بالاتری را ارائه می دهد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید