طرز کار و اجزای دستگاه کارواش

طرز کار و اجزای دستگاه کارواش

دستگاه واترجت صنعتی یا شوینده فشار قوی، یک دستگاه مکانیزه نظافت صنعتی است که با پاشش آب پر فشار بر روی سطوح مختلف موجب حذف رسوبات و آلودگی ها می گردد. به دلیل فشار بالای پاشش آب یک واتر جت می تواند بسیار مفید تر و موثر تر از آب کم فشار عمل کند. اجزای دستگاه کارواش شامل موتور، پمپ فشار قوی و شلنگ فشار قوی هستند. در این مقاله اجزای این دستگاه و طرز کار دستگاه کارواش صنعتی بیشتر مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند.

پارامتر های مهم در یک کارواش صنعتی

در ابتدای این مقاله به پارامتر های مربوط به واترجت صنعتی و واحد های اندازه گیری آن ها می پردازیم. فشار و دبی یا جریان آب دو پارامتر اصلی این شوینده فشار قوی می باشند که در انتخاب دستگاه مناسب تاثیر بسزایی دارند.

پارامتر های مهم دستگاه کارواش صنعتی
واحدهای اندازه گیری واترجت

جریان (lpm): به حجم آب جا به جا شده از یک مقطع مشخص در مدت زمان مشخص گفته می شود. میزان جریان در واترجت هایی که کاربرد بیشتری دارند بین ۸ تا ۳۰ لیتر بر دقیقه است. هرچه میزان این جریان بیشتر باشد، یک سطح مشخص در مدت زمان کمتری تمیز می شود. کسانی که به طور حرفه ای با شوینده فشار قوی آشنایی دارند از دستگاه هایی با lpm بالاتر استفاده می کنند زیرا موجب صرفه جویی در وقت و هزینه هایشان می شود.
فشار (bar): فشار آب پاشش شده از دستگاه های کارواش صنعتی با واحد بار سنجیده می شود. شوینده های فشار قوی که کاربرد زیادی داشته و استفاده از آن ها متداول است، فشاری بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ بار دارند. فشار واقعی اعمال شده بر سطح مورد نظر، بستگی به نوع نازل و همچنین فاصله قرار گرفتن از آن دارد.
قدرت پاک کنندگی(CP): به حاصل ضرب جریان در فشار کارواش صنعتی قدرت پاک کنندگی گفته می شود.

موتور از اجزای مهم دستگاه کارواش صنعتی

دستگاه های کارواش صنعتی می توانند توسط موتورهای دیزلی و موتورهای الکتریکی کار کنند. موتور بعنوان یکی از اجزای دستگاه کارواش باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. موتورهای دیزلی که سوخت مورد نیاز آن بنزین یا گازوئیل بوده، گران تر هستند؛ قابلیت حمل و جا به جایی آسان دارند و برای محیط هایی مناسب هستند که امکان استفاده از جریان برق در آن وجود ندارد اما برای محیط هایی که در آن امکان آتش سوزی وجود دارد توصیه نمی شود. کارواش برقی یا کارواش هایی که موتورهای الکتریکی در آن ها به کار رفته است ارزان تر بوده و جهت استفاده در محیط هایی با خطر اشتعال بسیار مناسب هستند. موتورهای الکتریکی از نوع القایی هستند صدای کمتری دارند و مدت زمان طولانی تری می تواند روشن بمانند.

 

پمپ های به کار رفته در کارواش صنعتی

پمپ کارواش صنعتی
پمپ کارواش

بطور کلی دو نوع پمپ در دستگاه های کارواش صنعتی استفاده می شود که به بررسی آن ها می پردازیم. پمپ های لغزان و پلانچری بعنوان پر کاربرد ترین پمپ های مورد استفاده در دستگاه کارواش هستند. اغلب واترجت ها یا کارواش های صنعتی ساخت برند های معتبر دنیا از پمپ پلانجری بهره می برند. اجزای دستگاه کارواش مانند پمپ و موتور باید با یکدیگر هماهنگی داشته و بایستی نیاز عملکردی پمپ توسط موتور تامین شود.

۱- پمپ های لغزان: پمپ لغزان یا صفحه غلتان، پمپ هایی هستند که برای پاشش آب با حداکثر فشار ۲۵۰ بار در کارواش صنعتی به کار می رود. این نوع از پمپ حجم کمی داشته و خرابی پایینی دارد. طول عمر این پمپ ها با مصرف ۲ ساعت در هفته، حدود ۳ سال تخمین زده می شود.
۲- پمپ های پلانجری: یک پمپ رفت و برگشتی است که از یک سیلندر و یک پلانجر استوانه ای تشکیل شده؛ این استوانه با سطح صاف خود از میان آب عبور می کند. پمپ های پلانجری و پیستونی برای حرکت رفت و برگشتی از سیستم میل لنگ استفاده می کنند تا بتواند آب را پمپ کند. پمپ های پلانجری برای فشار در بازه های بالا و پمپ های پیستونی برای فشار های کمتر از ۱۰۰ بار به کار می روند. معمولا تعداد پلانجرهای به کار رفته در این پمپ ها ۳ عدد می باشد.
پمپ ها دارای یک شیر ورودی و یک شیر خروجی می باشند. زمانی که شیر ورودی باز می شود آب با فشار کم وارد پمپ می شود و با حرکت استوانه یا صفحه لغزان و باز شدن شیر خروجی آب با فشار زیاد از پمپ خارج می شود.

 

سامانه گرم کن از اجزای دستگاه کارواش آب گرم

دستگاه واترجت صنعتی آب گرم
واترجت آب گرم

دستگاه های کارواش صنعتی به دو دسته آب گرم و آب سرد تقسیم می شوند که متناسب با نیاز کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. میزان پاک کنندگی کارواش های آب داغ نسبت به آب سرد بیشتر است. در کارواش آب گرم ، آب با دمای معمولی (دمای اتاق) وارد شوینده فشار قوی می شود و بوسیله یک سامانه گرمکن تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰ درجه سانتی گراد) گرم می شود. دمای آب خروجی دستگاه به سرعت و فشار آب بستگی دارد؛ اگر فشار آب خروجی کمتری لازم باشد دما بیشتر می شود زیرا آب زمان بیشتری دارد که در لوله پیچ بماند اما با افزایش فشار آب و افزایش سرعت عبور آب از لوله پیچ گرم کن، دما کاهش می یابد.

 

شلنگ

شلنگ کارواش صنعتی
شلنگ فشار قوی واترجت

شلنگ کارواش های صنعتی طول، قطر، جنس و انواع اتصالات مختلفی دارند. انتخاب یک شلنگ با قطر مناسب برای کارواش صنعتی بسیار مهم می باشد، هرچه قطر شلنگ بیشتر باشد جریان آب بیشتری وجود دارد. البته افزایش قطر محدودیت داشته بطوریکه شلنگ با قطر زیاد، به راحتی قابل حمل نیست. از شلنگ با قطر کم در محیط هایی بسته و کوچک که شلنگ با قطر زیاد نتواند از آن عبور کند، استفاده می شود. شلنگ های با قطر زیاد موجب تلفات می شوند به این معنی که با کاهش سطح مقطع جریان کمتر از شلنگ عبور می کند و باعث افت فشار می شود. در برخی موارد ممکن است این افت فشار بیش از اندازه باشد و بر کارایی دستگاه اثر منفی داشته باشد.

 

نازل پاشش آب کارواش صنعتی

نازل دوار از اجزای دستگاه کارواش صنعتی
نازل دوار واترجت صنعتی

نازل ها، لوله های بسیار کوچک با سطح مقطع های متفاوت هستند که آب را با زوایای پاشش مختلف پاشش می نمایند. انواع نازل را می توان این گونه توصیف کرد:
نازل ۰ درجه که آب را در جهت مستقیم و به یک نقطه متمرکز پاشش می کند و در فشارهای بسیار بالا برای برش و یا جرم بری های سخت به کار می رود و به اصطلاح نازل سوزنی نامیده می شود. نازل های زاویه دار نیز که با زاویه های مختلف، آب را به سطح وسیع تری نسبت به نازل صفر درجه پاشش می کند، به نازل های تخت معروف هستند. یکی از نازل های مطلوب و مناسب برای سطوح سخت، نازل توربو دوار است. نازل دوار یک نازل با زاویه ۰ درجه و سرعت ۳۰۰۰ rpm است. افزایش درجه نازل به دلیل افزایش سطح مقطع سبب افت فشار و کاهش درجه نازل به دلیل کاهش سطح مقطع باعث افت جریان (دبی) می شود. انتخاب این نازل با زاویه مناسب وابسته به شرایط و نوع نیاز کاربر می باشد. هم چنین برای افزایش فشار خروجی می توان ۲، ۴ و یا ۶ نازل را با هم درون یک محفظه قرار داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید