رایج ترین مشکلات مرتبط با دستگاه واتر جت و روش رفع آنها

رایج ترین مشکلات مرتبط با دستگاه واتر جت و روش رفع آنها

نظافت و شستشوی سطوح با دستگاه کارواش خانگی یا واترجت صنعتی میتواند سرعت فرایند نظافت را به میزان زیادی افزایش دهد. بروز خرابی، علت کم شدن فشار پمپ کارواش حتی علت روغن ریزی پمپ کارواش یا واتر جت صنعتی میتواند به کارآیی دستگاه و بهینه بودن فرایند نظافت لطمه وارد نماید. مشکلات و ایراد های عملکرد مربوط به دستگاه واترجت اغلب به گرفتگی شلنگ یا بخش پمپ دستگاه یا عملکرد نادرست سیستم روغن کارواش مربوط میشود.

کارواش صنعتی دستگاهی کارآمد است که با پاشش آب تحت فشار بالا، کیفیت و سرعت عملیات شستشو و نظافت را به نحو چشمگیر بهبود بخشیده و موجب صرفه جویی قابل توجه در انرژی، زمان و هزینه ها می گردد. مدل های متفاوت واترجت ها وابسته به محدوده فشار کاری، دبی آب خروجی و مشخصات فنی خود دارای کاربردهای متنوع خانگی، تجاری و صنعتی می باشند. دستگاه واتر جت علی‌رغم داشتن قدرت و سودمندی بالا، ساختاری ساده داشته و اصول عملکرد آن به سادگی قابل فهم می باشد. اما وجود هر گونه نقص در هر یک از بخش‌های دستگاه یا عملکرد نامناسب آنها می تواند کارکرد بهینه دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و کارایی آن را به میزان قابل توجه کاهش دهد. البته عوامل بسیار دیگری همچون استفاده از روغن مناسب پمپ کارواش صنعتی ، تعویض روغن پمپ کارواش ، تخلیه کامل پمپ دستگاه بعد از هر بار استفاده، روغن کاری بموقع و مراقبت از واشرها و اتصالات و سرویس منظم در بهبود عملکرد و ماندگاری دستگاه واترجت کمک خواهد کرد.

در مقاله حاضر رایج ترین مشکلات مرتبط با دستگاه‌های واترجت صنعتی و خانگی عوامل موثر در بروز هر یک مطرح گردیده و راه حل مناسب برای رفع هر مورد بیان شده است.

بررسی دلایل عملکرد نادرست دستگاه واترجت و راه کار های رفع ایراد آن

دستگاه واترجت ابزار قدرتمندی است که از فشار آب برای شستن سطوح با فشار بالا، برش، نظافت یا حذف مواد از سطوح مختلف استفاده می کند. به دلیل کارایی، دقت و سازگاری با محیط زیست، در صنایعی مانند تولید، معدن و ساخت و ساز محبوب است. نگهداری از دستگاه کارواش صنعتی کارآمد برای اطمینان از عملکرد مطلوب و جلوگیری از تعمیرات یا تعویض پرهزینه ضروری است. از مشکلات رایجی که میتواند عملکرد دستگاه های کارواش را دچار اختلال کند، کمبود فشار یا قدرت پاشش آب اشاره داشت که منجر به نتایج ضعیف نظافت می شود. وجود نشتی آب در دستگاه، هدر رفتن آب، کاهش فشار و آسیب احتمالی به تجهیزات را به دنبال دارد و مواردی نظیر گرفتگی، پاشش نامنظم آب، صداهای غیرمعمول یا شکستگی قطعات و آسیب دیدن آنها، می توانند منجر به عملکرد ضعیف یا حتی غیرقابل کارکردن دستگاه شوند. عملکرد صحیح دستگاه کارواش خانگی یا واترجت صنعتی به عملکرد کامل و دقیق تمامی بخش های دستگاه بستگی دارد. در بررسی و رفع ایرادات عملکرد دستگاه کارواش صنعتی امکان دارد به یک یا چند مورد زیر برسیم:

مشکلات نشت آب از دستگاه واترجت صنعتی

فشار کم

 

خرید واترجت صنعتی از شرکت‌های معتبر این اطمینان را به شما می‌دهد که تمامی استانداردهای مورد انتظاز از یک دستگاه مکانیزه‌ی نظافتی را پاسخ دهد. یکی از رایج ترین مشکلات مرتبط با دستگاه کارواش عدم پاشش آب با فشار انتخاب شده و مجاز می باشد. در این حالت فشار جریان آب خارج شده از نازل کمتر از میزان مورد انتظار می باشد. با فرض عملکرد صحیح پمپ و صداقت تولید کننده در محدوده فشار کاری مجاز اعلام شده برای دستگاه، علت کم شدن فشار کارواش خانگی از پمپ دستگاه واتر جت را می توان به عوامل زیر نسبت داد، که راه حل پیشنهادی برای رفع آن نیز ارائه شده است.

– سایش و فرسودگی نازل : تعویض نازل
– نفوذ هوا در لوله های ورودی: باز کردن لوله، هواگیری کارواش صنعتی و آزادسازی مقدار هوای محبوس شده، اتصال مجدد لوله
– گرفتگی فیلتر مکش آب: بازبینی و تمیز کردن منظم فیلتر قبل و بعد از هر بار استفاده
– واشرهای فرسوده : بازبینی و تعویض واشر
– ناکافی بودن میزان آب تأمین شده توسط منبع: چک کردن منبع تأمین آب از لحاظ کافی بودن میزان شار آب و اطمینان از عدم وجود مانع در فیلتر ورودی
– کثیف بودن و گرفتگی دهانه شیرهای تخلیه: بازبینی و تعویض شیرها در واترجن های صنعتی و خانگی
– وجود نشتی در شلنگ تخلیه : بازبینی و تعویض شلنگ در صورت نیاز

 

 راهنمای تعمیر و نگهداری از واترجت صنعتی

 

سخت کار کردن پمپ واتر جت

 

در برخی موارد افزایش فشار وارد شده به پمپ واترجت یا دستگاه کارواش میتواند مانع از عملکرد بهینه دستگاه در فرایند نظافت شود. از نشانه های این مشکل میتوان به تغییر صدای موتور، کاهش کارایی دستگاه و یا افزایش فشار وارد شده به موتور دستگاه اشاره داشت. عملکرد غیر طبیعی پمپ و سخت کار کردن آن می تواند مرتبط با عوامل زیر باشد. لازم به ذکر است که نحوه هواگیری کارواش خانگی نیز در تعیین نوع عملکرد دستگاه بسیار حائزاهمیت است.

– بالا بودن بیش از حد دمای آب ورودی به پمپ : چک نمودن دمای آب ورودی و استفاده از آب سرد، حتی دمای آب داخل شلنگ ورودی در مناطق گرم و تحت تاثیر آفتاب می تواند به بیش از حد مجاز افزایش یابد.
– کوچک بودن دهانه ورودی آب به پمپ: چک کردن اندازه دهانه ورودی آب به پمپ و انتخاب دهانه ای با سایز مناسب
– نفوذ هوا به داخل لوله ها : متصل کردن لوله ها به شکل کاملا دقیق و محکم، رفع هرگونه نشتی، اطمینان از وجود واشر هوابند محکم
– باز بودن شیر پاشش ماده شوینده: بازبینی و اطمینان از بسته بودن این شیر

لرزش و تکان خوردن پمپ

 

نگهداری پمپ کارواش صنعتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. چرا که در صورت بروز هر مشکلی در این بخش هزینه و خسارت زیادی را متحمل خواهید شد. این موضوع درمورد پمپ کارواش خانگی نیز صحت دارد. تکان خوردن و علت لرزش پمپ کارواش در حین فعالیت میتواند نشان از عملکرد نا مناسب واترجت صنعتی یا دستگاه کارواش داشته باشد و در کارکرد طولانی مشکلات بیشتری از جمله روغن ریزی دستگاه کارواش شود. عوامل زیر می تواند در بروز لرزش و تکان خوردن غیر عادی پمپ دستگاه کارواش صنعتی تاثیر گذار باشد. ریختن روغن کارواش صنعتی بخاطر تکان خوردن‌های مداوم دستگاه میتواند آسیب جدی به آن وارد نماید.
– گرفتگی دهانه ورودی یا تخلیه : خارج نمودن ناخالصی و مواد تجمع یافته در دریچه ها و تعویض شیرهای فرسوده
– ناکافی بودن میزان آب تأمین شده توسط منبع: چک کردن منبع تأمین آب از لحاظ کافی بودن میزان شار آب و عدم وجود مانع در فیلتر ورودی

رفع مشکل عدم پاشش آب توسط دستگاه واترجت

نشت آب از زیر پمپ

 

نشت آب از بخش های مختلف دستگاه کارواش نمیتواند نشانه خوبی در عملکرد دستگاه داشته باشد. ریزش و نشت آب از قسمت زیر پمپ فشار قوی دستگاه واتر جت معمولا مرتبط با فرسودگی واشر شیرهای ورودی و تخلیه می باشد. نشت آب در دستگاه میتواند علت کم شدن فشار پمپ کارواش خانگی و فشار آب خارج شده از پمپ کارواش شده و در نهایت در کاهش عملکرد بهینه دستگاه تاثیر بگذارد. فرسودگی و عدم عملکرد مناسب واشرها ممکن است ناشی از دلایل زیر باشد.

– آسیب دیدگی، فرسودگی و بریدگی در پلانجر: تعویض و نصب پلانجرهای نو
– وارد شدن فشار بیش از حد به بست اتصال روکش:
– وجود مواد ساینده در آب ورودی: نصب فیلتر مناسب
– میزان بالای املاح در آب ورودی: سختی گیری از آب ورودی
– دما یا فشار بیش از حد آب ورودی: کاهش دما یا فشار آب ورودی عدم پاشش آب توسط دستگاه واتر جت

این موارد و اختلالاتی که در پمپ دستگاه رخ می‌دهد، اصلی‌ترین علت قطع و وصل شدن کارواش خانگی یا حتی علت روشن نشدن کارواش خانگی باشد.

عدم پاشش آب توسط دستگاه واتر جت

 

علت کم شدن فشار پمپ کارواش صنعتی احتمالا اختلالی در سیستم پاشش دستگاه یا گرفتگی لوله‌ها و نازل‌ها می‌باشد. خارج نشدن جریان آب از نازل دستگاه میتواند باعث افزایش فشار وارد شده به موتور و پمپ واترجت یا کارواش صنعتی شود. با فزایش فشار موتور دستگاه عملکرد بهینه آن تحت تاثیر قرار گرفته و کیفیت کار دستگاه را در طولانی مدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. زمانی که هیچ آبی از دستگاه واترجت خارج نمی شود، نخستین عواملی که باید مورد توجه قرار گیرند، موارد زیر می باشند. 
– گرفتگی نازل : تمیز نمودن نازل و رفع گرفتگی یا تعویض نازل
– تاب خوردگی شلنگ فشار قوی: رفع تاب خوردگی شلنگ

نشت روغن از سرسیلندر دستگاه واتر جت

روغن ریزی واترجت صنعتی از اولین دلایل کاهش کارایی بهینه دستگاه کارواش است. شما با شناخت و آگاهی از علت روغن ریزی دستگاه کارواش صنعتی و راه های رفع آن میتوانید در عملکرد بهینه دستگاه تاثیر مثبت داشته باشید. اگر دستگاه واتر جت دچار مشکل روغن ریزی از سرسیلندر می باشد، بررسی علت ها و دلایل زیر میتواند در برطرف نمودن این مشکل کمک شایانی داشته باشد.

– نشتی واشر روغن: تعویض واشر روغن
– پوسته پوسته شدن پلانجر: تعویض پلانجر

تعویض روغن پمپ روغن دستگاه واترجت

نشت روغن از قسمت زیر یا پشت موتور

 

در وهله‌ی اول باید در انتخاب نوع روغن کارواش خانگی حتی روغن پمپ کارواش دقت لازم را به خرج داد و روغن پمپ کارواش صنعتی مناسب با دستگاهتان را تهیه کنید تا کیفیت بالایی داشته باشد و باعث بروز مشکلاتی در دستگاهتان نشود. گاهی با عیب یابی کارواش خانگی متوجه نشت روغن از زیر پمپ خواهید شد. نشت روغن و روغن ریزی از قسمت زیرین واتر جت صنعتی میتواند نشان از فرسودگی واشر شفت موتور باشد. اگر نشت روغن مرتبط با قسمت زیرین یا پشت موتور دستگاه واترجت می باشد، مهم ترین عامل عبارت است از:
-فرسودگی واشر شفت: تعویض واشر شفت

نشت روغن از محفظه انتقال

اگر نشت روغن از محفظه انتقال رخ دهد، عوامل زیر می توانند در وقوع این روغن ریزی کارواش صنعتی موثر باشند. نکته‌ی مهم این است که بطور کلی در تمامی مشکلاتی که در رابطه با روغن دستگاه رخ میدهد، طریقه تعویض روغن کارواش خانگی از موارد تعیین‌کننده و تاثیرگذار است.
– نشتی O- رینگ پیچ تخلیه: تعویض O- رینگ یا محکم کردن پیچ تخلیه
– نشتی شیشه دریچه بازبینی روغن: تعویض شیشه دریچه

مخلوط شدن آب و روغن

 

اگر موقع تعویض روغن کارواش خانگی ، نشتی رخ نداده باشد ، باید به نحوه عملکرد بخش روغن دستگاهتان توجه کنید. در کارکرد با دستگاه واترجت صنعتی توجه به کوچکترین تغییرات عملکرد دستگاه میتواند در بهینه شدن کارکرد دستگاه و تشخیص به موقع مشکلات آن تاثیر بسزا داشته باشد. این مورد می‌تواند یکی از مهم‌ترین علت خاموش روشن شدن کارواش خانگی به شمار آید. روغن ریزی دستگاه کارواش صنعتی و اختلاط آن با آب و ایجاد رنگ شیری می تواند به دلایل زیر رخ دهد.
فرسودگی واشر: تعویض واشر
چگالش آب در محفظه انتقال: تعویض روغن
پوسته پوسته شدن پلانجر: تعویض پلانجر و واشر

داغ شدن موتور دستگاه واتر جت

کارکرد موتور دستگاه با دمای معقول، عملکرد بهینه دستگاه و دوام و ماندگاری آن را تضمین خواهد نمود. اگر هنگام کارکردن دستگاه، دمای موتور آن بیش از حد نرمال، افزایش می یابد،دستگاه ممکن است دچار مشکل شده و بروز خرابی های بیشتر واترجت صنعتی یا دستگاه کارواش را به دنبال داشته باشد. حتی گاها مشاهده می‌شود که دستگاه دچار قاطی کردن آب و روغن یا قطع و وصل شدن کارواش خانگی شود.  حتی ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که چرا پمپ کارواش فشار ندارد ؟ این مشکلات می توانند مرتبط با عوامل زیر باشند.
– استفاده از کابل اتصال برق بسیار باریک یا بسیار بلند: استفاده از کابل اتصال برق بزرگتر یا کوتاه تر یا عدم استفاده از کابل اتصال برق
– چسبیدن شیر تخلیه کننده : تمیز نمودن یا تعویض شیر تخلیه کننده
نازل با دهانه بسیار کوچک: استفاده از نازل دارای سایز مناسب

نکات نگهداری پیشگیرانه

با توجه به هزینه خرید دستگاه کارواش صنعتی یا واترجت، استفاده بهینه از دستگاه و در نظر گرفتن نکات نگهداری و مراقبت از آن میتواند به در کاهش هزینه تعمیرات، نگهداری و افزایش طول عمر مفید دستگاه تاثیر گذار باشد. تمیز کردن و نگهداری منظم از دستگاه از اصلی ترین فعالیت هایی است که باید با دقت انجام شود. توجه داشته باشید که نازل و سایر اجزای دستگاه را به طور مرتب تمیز کنید تا از گرفتگی و تجمع آن جلوگیری کنید. همیشه دستگاه را در محیط مناسب نگهداری کنید و در جابجایی آن مراقبت های لازم را در نظر بگیرید. دستگاه را در مکانی تمیز و خشک نگهداری کنید و با احتیاط از آن استفاده کنید تا آسیبی نبیند. یک برنامه بازرسی و تعویض منظم قطعات برای جلوگیری از ساییدگی یا آسیب دیدگی قطعات دستگاه در نظر بگیرید و در آخر در نظر داشته باشید استفاده صحیح دستگاه: مطابق دستورالعمل سازنده برای جلوگیری از آسیب و اطمینان از عملکرد مطلوب دستگاه واترجت صنعتی، یک امر ضروری است.

شناخت مشکلات و راه های برطرف نمودن آنها در دستگاه واتر جت میتواند به شما در عیب یابی و برطرف نمودن بهینه این مشکلات از دستگاه و تضمین عملکرد کارآمد دستگاه کارواش تاثیر بسزا داشته باشد. شناخت و پیشگیری علت های روغن ریزی ، کاهش فشار کار دستگاه یا کم شدن فشار پمپ واترجت صنعتی از جمله عوامل تاثیر گذار در آشنایی با روش های پیشگیری یا برطرف نمودن این مشکلات است. یکی از راه های کسب اطلاعات برای رفع این مشکلات، دریافت مشاوره و راهنمایی از کارشناسان مرتبط با حوزه تجهیزات نظافت صنعتی است. در صورت نیاز به پشتیبانی و سوال در خصوص خرابی دستگاه واترجت میتوانید با مشاورین شرکت ابراهیم در تماس باشید.

7 دیدگاه دربارهٔ «رایج ترین مشکلات مرتبط با دستگاه واتر جت و روش رفع آنها»

  1. سلام، شما تعمیر هم دارید؟ برای کارگاه یک واتر جت گرفته بودیم یخورده به مشکل خوردیم کجا میتونم سوالم رو بپرسم؟

  2. سلام . راه حل بعضی از مشکلات در همین مقاله بیان شده اند. با این حال بخش تعمیرات ما با توانایی تعمیر واترجت از برند های مختلف در خدمت شما هستند. همکاران بخش تعمیرات با شما در ارتباط خواهند بود

  3. وقت بخیر، کارواش صنعتی که خریده بودم فشار آبش کم شده، میخوام بدونم مشکل از کجاس، اگه نازل گرفته باشه گرفتگیش رو چجوری برطرف کنم؟

  4. سلام و وقت بخیر،
    از دلایل کاهش فشار آب خروجی دستگاه واترجت میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
    – فرسودگی یا گرفتگی نازل : در صورت وجود گرفتگی در نازل میتوان با استفاده از شئ نوک تیز گرفتگی آن را برطرف نمود اما در صورت فرسودگی، تعویض نازل راهکار مناسب خواهد بود.
    – نفوذ هوا در لوله های ورودی: در صورت اتصال نامناسب شلنگ فشار قوی به دستگاهُ ممکن است هوا وارد مسیر آب شده و کاهش فشار آب را به دنبال داشته باشد. برای رفع این مشکل، شلنگ را باز نموده، دستگاه را هواگیری نمایید و مجددا شلنگ را در جای خود محکم نمایید.
    – گرفتگی فیلتر مکش آب: بررسی عدم گرفتگی فیلتر آب ورودی یکی از روش های اطمینان از ایجاد فشار مناسب کار دستگاه کارواش صنعتی است. بازبینی و تمیز کردن منظم فیلتر قبل و بعد از هر بار استفاده میتواند از کارکرد مناسب دستگاه اطمینان ایجاد نماید.
    – واشرهای فرسوده : فرسودگی واشر ها میتواند منجر به نشتی و کاهش فشار آب خروجی واترجت صنعتی شود، در صورت فرسودگی واشر ها، بازبینی و تعویض واشر راهکار کارآمد حفظ کارایی دستگاه خواهد بود.
    – ناکافی بودن میزان آب تأمین شده توسط منبع: در صورت کاهش یا افت فشار آب ورودی دستگاه، توال و فشار آب خروجی نیز کاهش خواهد یافت. چک کردن منبع تأمین آب از لحاظ کافی بودن میزان شار آب و اطمینان از عدم وجود مانع در فیلتر ورودی تضمین کننده فشار مطلوب دستگاه است.
    – کثیف بودن و گرفتگی دهانه شیرهای تخلیه: در صورت گرفتگی مسیر خروجی واترجت صنعتی، فشار کار دستگاه کاهش می یابد. بازبینی و تعویض شیرها در دوره های منظم میتواند از کاهش فشار آب دستگاه و کارآیی آن جلوگیری نماید.
    – وجود نشتی در شلنگ فشارقوی : فرسودگی و نشتی در شلنگ فشار قوی یکی دیگر از دلایل کاهش فشار آب خروجی دستگاه است. بازبینی و تعویض شلنگ در صورت نیاز میتواند به حفظ فشار آب و کارایی دستگاه کمک نماید.

    جهت ارتباط با مشاوران و کسب راهنمایی بیشتر با شماره تلفن ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

  5. باسلام و عرض ادب
    از محتویات مقاله استفاده کردم،خیلی مفید وارزنده بود و هست.جواب مثبت گرفتم.خیلی سپاسگزار وقدردانم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید