استفاده از واترجت در زیر آب

استفاده از واترجت در زیر آب

نظافت سازه ها و تجهیزات زیر آب و ناوگان دریایی کار آسانی نمی باشد و همواره دغدغه صاحبان صنایع بوده است. گل و لای، جلبک و رسوباتی که روی سطح تجهیزات قرار می گیرد، موجب پوسیدگی و از بین رفتن این سازه ها می شود. بنابراین باید در مدت زمان های خاصی اقدام به نظافت و رسوب زدایی آن ها شود. اما خارج کردن کشتی های تجاری و تفریحی، ناوهای نظامی، قایق های ساحلی و … نیاز به هزینه های بسیار زیادی دارد که باعث شده است راهکار دیگری برای نظافت این سازه ها ارائه شود. استفاده از واترجت صنعتی برای انجام چنین اعمالی کار را بسیار آسان کرده، و این امر را به بهترین نحو انجام می دهد.

 

کاربرد های مختلف واترجت در زیر آب

واترجت زیر آباستفاده از واترجت راهکاری بسیار مناسب و سازگار با محیط زیست است که برای جدا کردن و از بین بردن زنگ، رسوب، خزه و جلبک از سطح سازه های دریایی مانند پایه های لنگرگاه، اسکله، تجهیزات نیروگاهی، قایق های ساحلی و کشتی ها کارایی بالایی خواهد داشت. از واترجت برای رنگ بری و لایه برداری از بدنه کشی نیز استفاده می شود. شستشو و از بین بردن رسوبات و گل و لای سد ها از دیگر کاربردهای واتر جت در زیر آب است. فشار و نیروی حاصل از واترجت در زیر آب توانایی تخریب سازه های بتنی که در زیر آب قرار گرفته اند را نیز دارد.

 

 

 

اصول کارکرد واترجت در زیر آب

تفنگی واترجت زیر آبشرایط استفاده از واترجت در زیر آب کاملا با وضعیت خشکی متفاوت است، زیرا در هنگام پاشش آب نیروی پس زننده ای به کاربر وارد می شود، که در زیر آب مقاومت در برابر این نیرو تقریبا غیر ممکن خواهد بود. در چنین شرایطی برای رفع این مشکل نوع خاصی از تفنگی مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از واترجت را در زیر آب میسر می سازد. این تفنگی که با نام reactionless معروف است، برای جلوگیری از پرتاب غواص به سمت عقب در هنگام استفاده، دبی آب خروجی به سمت جلو را نصف کرده و نصف دیگر آب را از سمت عقب پاشش می کند. این روش باعث می شود تعادل کاربر برقرار شود. با این که این روش باعث می شود مقدار دبی آب خروجی به سمت جلو کاهش یابد و سرعت عملیات در زیر آب کم شود، اما در صورتی که این روش اعمال نشود، استفاده از واترجت در زیر آب میسر نخواهد شد. این نازل مخصوص نه تنها آسیبی به کاربر و سطح نمی رساند بلکه عملیات شستشو را با کیفیت بالایی انجام می دهد. جهت شستشوی تجهیزاتی که زیر آب قرار دارند، حداقل فشار ۵۰۰ بار و دبی ۳۰ لیتر در دقیقه برای واترجت کافی است اما برای رنگ بری و لایه برداری فشار ۲۵۰۰ بار لازم می باشد. به جز این تفنگی مخصوص که در زیر آب استفاده می شود، اصول کاربرد واترجت زیر آب مشابه با کاربرد آن در خشکی است.

 

لینک های مفید:

واتر جت صنعتی : فهرست محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید