انواع روش های بکارگیری دستگاه واترجت در شستشوی سطوح

انواع روش های بکارگیری دستگاه واترجت در شستشوی سطوح

سطح زمین، تجهیزات، ماشین آلات و وسایل نقلیه، با قرار گرفتن در معرض انواع آلاینده ها و گرد و خاک جلوه نامناسبی پیدا می کنند. روش های شستشوی دستی معمولا توانایی لازم در رفع کامل آلودگی بخصوص آلودگی های عمیق را ندارند. واترجت صنعتی یکی از تجهیزات مهم و کارآمد در این زمینه به حساب می آید که معایب و مشکلات روش دستی شستشو را بر طرف نموده است. با توجه به میزان آلودگی و نوع آن، مراحل مختلفی جهت بکارگیری واترجت وجود دارد که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود.

معرفی دستگاه واترجت

واترجت صنعتیدستگاه واترجت از جمله پر کاربرد ترین تجهیزات نظافتی در محیط های صنعتی، خانگی و شهری می باشد. بخش مهم این شوینده، پمپ فشار قوی آن به حساب می آید که وظیفه افزایش فشار آب ورودی به دستگاه می باشد. آب پر فشار، توانایی بالایی در زدودن آلودگی های سطوح دارد. البته در فشار های بالای ۱۰۰ بار کاربر می بایست مراقب پاشش آب به سمت خود یا تجهیزات حساس باشد. نحوه خروج آب از این دستگاه ها، به نوع نازل مورد استفاده بستگی دارد. نازل ها در انواع مختلف زاویه دار، تیغه ای و دوار در دسترس اند. منبع تغذیه واتر جت ها، از طریق جریان برق و یا سوخت های فسیلی تامین می گردد.

شستشوی سطوح بوسیله واتر جت

بکارگیری واترجت جهت شستشوی سطوح، ابتدا می بایست به تناسب مشخصات دستگاه با میزان آسیب پذیری سطح توجه نمود. مثلا یک واترجت با فشار حدود ۱۰۰ بار و زاویه پاشش عریض می تواند بدون آسیب به سطح خودرو، آنرا شستشو دهد. فشار های بالا تنها برای کاربرد های خاصی مانند تخریب بتن و زنگ بری قابل استفاده اند.

محلول آب و مواد شوینده

استفاده از محلول شوینده همراه با کارواش صنعتیاگر آلودگی بوجود آمده بر روی سطوح بوسیله آب پر فشار از بین نرفت، راه کار های متفاوتی پیش روی افراد است. یکی از این راه کار ها استفاده از مواد شوینده به همراه آب می باشد. بکارگیری این ترکیب به نسبت مشخص اثربخشی بیشتری در رفع آلودگی های چسبیده به سطح دارد. سورفکتانت و جز های اسیدی و قلیایی در مواد شیمیایی مختلف یافت می شوند. سورفکتانت با نفوذ در سطح، نیروی جذب را کاهش داده و سبب جدا شدن آلودگی از سطح می شود. در واقع این ماده با کم کردن کشش سطحی آب، برهم کنش آب با مواد روغنی و گریس را افزایش می دهد. با استفاده از مواد شوینده همچنین میزان فشار آب کم تری مورد نیاز بوده و احتمال آسیب به سطح کاهش می یابد. این موضوع در شستشوی سطوح حساسی چون سطوح چوبی اهمیت ویژه ای پیدا می نماید.

شستشوی یک مرحله ای

در شستشوی یک مرحله ای به کمک مواد شوینده، این مواد به همراه آب واترجت به سطح آلوده پاشیده می شوند. برای این کار نازل های پاشش مواد شوینده طراحی شده اند. این روش دارای سرعت بالا و اثر بخشی مناسبی می باشد.

شستشوی دو مرحله ای

درصورتیکه آلودگی زیادی انباشته شده باشد، روش شستشوی دو مرحله ای نتیجه بخش است. در این روش ابتدا مقداری ماده شوینده را بر روی سطح ریخته و چند دقیقه صبر نمایید. سپس با استفاده از دستگاه کارواش صنعتی ، مواد شوینده و آلودگی ها را از بین ببرید.

 

بکارگیری واترجت آب گرم

کارواش آب گرم

در صورتیکه آلودگی ایجاد شده روغنی و چرب باشد، استفاده از آب گرم علاوه بر افزایش سرعت شستشو، تا ۶۰ درصد موثر تر از بکارگیری مواد شوینده است. برای بکارگیری این روش می بایست از یک کارواش آب گرم استفاده کرد. تفاوت ساختاری این شوینده های با نمونه های آب سرد خود، وجود سامانه گرم کن می باشد. گرم کن ها که در دو مدل الکتریکی و دیزلی موجود هستند، آب را تا دماهای بالا گرم می نمایند. حرارت آب گرم می تواند به خوبی از پس آلودگی های عمیق روغنی و جرم های باقی مانده بر روی سطح زمین، لوله ها و اتصالات بر می آید. بطور کلی در فصل تابستان بعلت حرارت و گرمای سطح زمین، واترجت آب سرد به همراه مواد شوینده در شستشوی آلودگی های عمیق راهگشاست اما در فصول سرد سال، واترجت آب گرم آلودگی های سطح زمین را به خوبی از بین می برد. جهت شستشوی آلودگی های بسیار عمیق و ضدعفونی سطح نیز واترجت های آب گرمی با توانایی افزایش دمای آب تا ۱۵۰ درجه، موثر عمل می نمایند. این دستگاه ها از مخلوطی از آب گرم و بخار آب برای رفع آلودگی بهره می برند. شستشوی موتور ها، سیستم های لوله کشی و از بین بردن آدامس و آلودگی های روغنی از جمله موارد کاربرد مخلوط آب گرم و بخار آن به حساب می آید.

نازل های مخصوص

نازل زمین شوی واترجتبه منظور انجام سریع تر و موثر تر بعضی عملیات های سبک مانند از بین بردن جرم های انباشته شده بر روی سطح زمین یا حتی عملیات های سنگین نظیر تخریب بتن و رنگ بری، استفاده از نازل های دوار و نقطه ای در کنار بکارگیری واترجت یا شوینده فشار قوی نتیجه بخش است. نازل های دوار نقطه ای با متمرکز کردن آب به یک نقطه و چرخش آن بر روی سطح، به عملیات سرعت می بخشد. جهت رفع آلودگی های عمیق سطح زمین نیز واترجت را به یک نازل زمین شوی دوار متصل نمود تا عملیات موثرتر و سریع تر انجام شود. بکارگیری واترجت همراه با نازل مناسب، تغییر چشم گیری در قدرت نظافتی دستگاه ایجاد می کند.

لینک های مفید:

دستگاه کارواش صنعتی : فهرستی از دستگاه های نظافتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید