محدودیت مکش در مکنده تمام صنعتی

محدودیت مکش در مکنده تمام صنعتی

به طور معمول چنین تصوری وجود دارد که با استفاده از مکنده صنعتی امکان مکش هر نوع ماده ای وجود دارد و همچنین می توان مواد را از فواصل زیاد از طریق لوله خرطومی یا لوله ثابت به سمت مکنده صنعتی یا یک جاروبرقی صنعتی کشید و اگر یک مکنده مشخصی توانایی انجام پروژه مورد نظر ما را نداشت، مسلماً مکنده صنعتی بزرگتر و قوی تری وجود خواهد داشت که از پس مکش این مواد به سمت خود برآید. در واقعیت چنین چیزی امکان پذیر نیست و باید پذیرفت که مکنده های صنعتی و جاروبرقی های صنعتی هم همانند خیلی از تجهیزات دیگر با محدودیت های فنی روبرو هستند.

مکنده صنعتی چه محدودیتی دارد؟

برای درک بهتر محدودیت مکنده و جاروبرقی های صنعتی باید ابتدا به تعریف دقیق تر مکش پرداخت. مکش در حقیقت از شارش هوا بین دو نقطه پر فشار و کم فشار رخ می دهد. در هر نوع جاروبرقی یا مکنده صنعتی، پمپ مکنده این وظیفه را به عهده دارد که بین دو سمت ورودی و خروجی هوا اختلاف فشار ایجاد کند. بعد از ایجاد اختلاف فشار،‌ هوای خارج جاروبرقی که از فشار به نسبت بالاتری در برابر هوای داخل جاروبرقی برخوردار است، کل مسیر لوله خرطومی و سپس فیلتر را طی کرده تا به پمپ مکنده رسیده و اختلاف فشار هوای ایجاد شده را جبران کند. حال هوا در مسیر حرکت خود موانع و ذراتی را که قرار دارند نیز جابجا کرده و این تصور را ایجاد می کند که این موتور مکنده است که ذرات را دارد به داخل جاروبرقی مکش می کند.

مسلماً هرچه طول لوله خرطومی بیشتر باشد یا موانعی که بر سر راه مکش وجود دارند سنگین تر باشند،‌ اختلاف فشار هوا باید بیشتر باشد تا هوا انگیزه کافی را برای به جریان افتادن و طی این مسیر دشوار و طولانی پیدا کند. سوال این است که آیا اختلاف فشار ایجاد شده را همواره می توان با افزایش توان موتور مکنده بیشتر و بیشتر کرد؟ دقیقاً در همین نقطه است که محدودیت اصلی مکنده صنعتی یا جاروبرقی صنعتی مشخص می شود چراکه نهایت اختلاف فشار ممکن که می توان ایجاد کرد در حالتی است که یک طرف پمپ مکنده به طور کامل خلاء شده باشد و طرف دیگر هوای بیرون با فشار طبیعی باشد. در این حالت اگر همچنان مانعی بر سر راه مکش هوا وجود داشته باشد و هوا امکان جابجایی آن را نداشته باشد باید اظهار کرد که تحت هیچ شرایطی دیگر امکان رفع چنین مانعی با مکش مقدور نخواهد بود و لذا  جاروبرقی برای آن کاربردی نخواهد داشت.

بر خلاف مکش هوا در جاروبرقی ها،‌ در ترزیق هوای فشرده با کمپرسور هوا هیچ محدودیتی نیست چرا که کمپرسور هوا در حقیقت عملیات فشرده سازی هوا را انجام می دهد و همواره می توان با افزایش توان موتور آن، هوای فشرده تری را ایجاد نمود.

نحوه استفاده از مکنده صنعتی در پروژه های بزرگ

مکنده صنعتی
مکنده صنعتی سنگین کار

اغلب اوقات محدودیت مکنده ها زمانی خود را نشان می دهد که قصد استفاده از آنها به عنوان سیستم مرکزی داریم. در اکثر صنایع سنگین لازم است تا گرد و خاک بالایی که در خط تولید ایجاد شده را به نحوی جمع آوری و بازیافت نمود لذا استفاده از مکنده صنعتی مناسب آن هم به صورت مرکزی بسیار لازم خواهد بود. در چنین شرایطی توجه به چندین نکته کلی در خصوص مکنده های صنعتی مرکزی لازم است.

۱- حداکثر فاصله مفید به منظور مکش حجم بالای مواد حتی برای قوی ترین مکنده های صنعتی در حدود ۲۰۰ متر است و به هیچ وجه بالاتر از این طول توصیه نمی شود. دقت کنید که طول آخرین نقطه مکش تا دستگاه مکنده ملاک محاسبه است و نه طول کلیه لوله کشی ها.
۲- اگر قرار است چندین کاربر از یک مکنده مرکزی استفاده کنند حتماً باید از روز اول مشخص باشد تا در طراحی لوله کشی و قطر لوله ها محاسبات مربوطه دخیل گردد.
۳- در انتخاب قطر لوله ها حتماً از کارشناس خبره این صنعت بهره بگیرید تا اتلاف انرژی و توان مکنده صنعتی را در طول لوله های ثابت با محاسبات دقیق به حداقل برساند.
۴- می توانید در هر ساختمانی یا محدوده ای یک ست لوله های ثابت نصب کرده و در انتها تنها از یک مکنده صنعتی استفاده نماید و در هر زمان که لازم بود آن مکنده صنعتی را به خط لوله شماره ۱،‌ ۲ و … متصل کنید.
۵- در انتخاب مکنده صنعتی نباید توان دستگاه را در جمع آوری ذرات بزرگ سنجید بلکه توان آن را در جمع آوری حجم بالای گرد و خاک ارزیابی نمود.
۶- انواع نمونه های محتمل مواد که قرار است با جاروبرقی جمع آوری شود را مشخص کنید تا در انتخاب شدت خم لوله ها،‌ جنس آنها، نوع فیلتر دستگاه و … در نظر گرفته شود.

توجه داشته باشید که با استفاده از مکنده های صنعتی قوی شاید بتوان در طول حتی یک کیلومتر هم مکش ایجاد کرد اما باید دقت داشت که در چنین شرایطی هرچند مکش وجود دارد ولی در صورت جمع آوری حجم بالای مواد حتماً گرفتگی لوله پیش خواهد آمد.

 

لینک های مفید:
جاروبرقی صنعتی : جارو برقی های صنعتی و مداوم کار برای صنایع کوچک و بزرگ
مکنده صنعتی : مکنده های سنگین کار (heavy duty) برای کارهای طولانی مدت یا حجم بالای صنعتی
جاروبرقی : فهرستی از کلیه جارو برقی های تجاری ، نیمه صنعتی و صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید