شستشوی سلولهای خورشیدی

شستشوی سلولهای خورشیدی

خورشید عظیم ترین منبع انرژی در جهان هستی می باشد که این کره نورانی سهم عمده ای در فراهم آوردن انرژی های مورد نیاز بشر دارد لذا با استفاده بهینه از این منبع انرژی بسیاری از نیازهای بشر مرتفع می گردد. در این راستا امروزه پنل ها یا صفحات خورشیدی به منظور تامین برق مصرفی در بسیاری از محیط های صنعتی، تجاری و مسکونی نصب می گردد. این صفحات نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کنند و با تنظیم زاویه مناسب این صفحات و نظافت منظم بازدهی بهینه این صفحات به ارمغان می آید. صفحات خورشیدی از قرار گیری چندین سلول خورشیدی در کنار هم تشکیل می شوند که در معرض انواع آلودگی های محیطی قرار می گیرند لذا جهت دست یابی به بازدهی مطلوب لزوم نظافت صفحات خورشیدی محسوس می گردد. انواع تجهیزات نظافت صنعتی امروزه در دسترس بوده و سبب سهولت و کیفیت در امر نظافت شده اند. شستشوی و نظافت سلولهای خورشیدی با استفاده از دستگاه نماشویی با رعایت استاندارهای ایمنی عملیات پاکسازی این صفحات در مدت زمان کوتاهی به انجام می رسد. در این مقاله به بررسی چگونگی نظافت و شستشوی صفحات خورشیدی با استفاده از دستگاه نماشویی می پردازیم.

 

 

بررسی عملکرد سلولهای خورشیدی

نماشویهمانطور که اشاره شد پنل ها یا صفحات خورشیدی، نور خورشید را بدون انتشار گازهای گلخانه ای به انرژی برق یا الکتریسیته تبدیل می کنند. این تکنولوژی از لحاظ زیست محیطی از مزایای بسیاری برخوردار می باشد و سبب کاهش هزینه های مصرفی نیز می گردد. راندمان تبدیل این پنل ها با اندازه گیری نسبت تابش خورشید بر صفحات و مقدار انرژی الکتریکی تولید شده به دست می آید. ابعاد این سلولها اغلب به عرض ۱ متر و طول ۱.۵ متر می باشد و هر سلول قادر به تولید حداقل ۲۰۰ وات انرژی الکتریکی می باشد.

 

 

تاثیر آلودگی ها بر عملکرد سلولها

نماشوییانواع آلودگی های محیطی همچون گرد و غبار، فضولات پرندگان، بارش باران های اسیدی سطح سلولهای خورشیدی را در گذر زمان می پوشاند و به ندرت می توان شاهد شستشوی این صفحات به کمک باران بود. از سویی دیگر تحقیقات نشان داده است که ایجاد آلودگی ها بر سطح سلول خورشیدی میزان جذب نور خورشید را کاهش داده و سبب تا ۲۰ درصد انرژی تولید شده توسط این سلولها کاهش پیدا می کند که در نتیجه ۵۰ درصد کارایی این صفحات نیز کاهش می یابد. بنابراین نظافت سلولهای خورشیدی به منظور دستیابی به کارآیی بهینه و تولید انرژی بیشتر ضرورت می یابد.

 

شستشوی موثر سلولهای خورشیدی

نماشویجهت شستشوی انواع سطوح آب از عناصر اصلی مورد استفاده می باشد و شستشوی سلولهای خورشیدی نیز با استفاده از آب به نحو احسن صورت می گیرد و در این صورت هیچگونه آسیبی به سطح صفحات وارد نخواهد شد. با توجه به قرار گیری صفحات خورشیدی در ارتفاع عملیات شستشوی با دشواری مواجه می گردد اما تجهیزات نماشوی به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد عملیات شستشوی را با کیفیت بالا به انجام می رسد.

 

 

بررسی کارکرد دستگاه نماشویی

نماشویدستگاه نماشویی از جمله ابزارهای کارآمد نظافتی است که شستشوی سطوح صاف و صیقلی همچون شیشه و نما را به صورت بهینه به انجام می رساند. این تجهیزات متشکل از بخش های متفاوتی همچون پمپ آب، لنس ۲۱ متری، شلنگ و برس های نرم و انعطاف پذیر می باشند که با پاشش آب تصفیه شده بر سطوح آلوده با استفاده از برس منعطف آلودگی ها را از سطح مقاطع مورد نظر جدا می نمایند. مصرف حداقلی آب و عدم جای گذاری رد آب و آلودگی بر سطح این صفحات از برترین مزایای دستگاه نماشویی می باشد. علاوه بر این در صورت استفاده از این تجهیزات نیاز به استفاده از بالابر نمی باشد و با تنظیم لنس تلسکوپی امکان شستشوی تمام قسمتها اعم از فاصله میان سلولها که صفحات را تشکیل می دهند نیز وجود دارد. با استفاده از این تجهیزات زمان کوتاهی صرف نظافت و شستشوی سلولهای خورشیدی شده و امکان نظافت منظم این صفحات فراهم می آید که در این صورت بازده صفحات خورشیدی افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید