ایمنی کار با دستگاه های اسکرابر صنعتی

ایمنی کار با دستگاه های اسکرابر صنعتی

برای بکارگیری هر دستگاهی، آشنایی کافی با عملکرد ها و نکات ایمنی مرتبط با آن دارای اهمیت است. اسکرابر های صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای استفاده از آن ها جهت شستشوی سطوح، توجه به نکات ایمنی کار با آن ها ضروری است. این نکات شامل چگونگی استفاده صحیح از دستگاه، ایمنی دستگاه کفشوی و یا تعمیر و جابجایی آن می شود. در این مقاله به تفصیل به این موارد پرداخته می شود.

کفشوی صنعتی چیست؟

دستگاه اسکرابر صنعتی، یک کف شور مکانیزه جهت از بین بردن آلودگی های سطح زمین و انواع کفپوش ها مقاوم در برابر آب و ضد سایش می باشد. این دستگاه از یک سامانه برس زنی به همراه پاشش آب جهت شستشوی سطوح بهره می برد. تی خشک کن و سامانه مکش آن نیز وظیفه جمع آوری و انتقال آلودگی ها به داخل مخزن آب کثیف را بر عهده دارد. اسکرابر ها از نظر نحوه هدایت به دو دسته دستی و خودرویی تقسیم می شوند که تامین منبع تغذیه آن ها بوسیله جریان برق یا باتری صورت می گیرد. وجود دو مخزن جداگانه برای نگهداری آب تمیز و کثیف، کف شوی ها را به دستگاه های کارآمدی در عدم انتشار آب آلوده تبدیل نموده است.

 

دستگاه کف شوی صنعتی سرنشین دار مخصوص صنایع
دستگاه کف شوی صنعتی سرنشین دار

 

مطالعه دفترچه راهنما برای حفظ ایمنی دستگاه کفشوی

دفترچه راهنما، یک راهنمای جامع در ارتباط با شرح عملکرد های مختلف دستگاه می باشد. با مطالعه اجمالی دفترچه راهنما، کاربر با بخش های مختلف کفشوی و نحوه بکارگیری آن ها آشنا شده و از آسیب به خود یا اسکرابر جلوگیری می نماید. نکات ایمنی و هشدار گونه ذکر شده در دفترچه راهنما نیز از موجب کاهش صدمات کاربر، دستگاه یا افراد در حال تردد می شود. این دفترچه می بایست همواره کنار دستگاه قرار داشته باشد تا در صورت بروز مشکل، از آن استفاده شود.

 

آموزش کاربر

کاربر دستگاه اسکرابر می بایست با نحوه شستشوی سطوح با این دستگاه کاملا آشنا باشد. در این زمینه نیاز است تا ابتدا تمامی عملکرد های کف شوی، در یک محیط باز و ایمن تمرین شود. در صورتیکه کاربر به درستی آموزش ندیده باشد یا بطور نا صحیح از دستگاه استفاده کند، امکان وقوع خطر وجود خواهد داشت. عواقب ناشی از استفاده زمین شوی صنعتی توسط افراد تایید نشده و غیر مجاز بر عهده مالک و خریدار می باشد. بعلاوه قبل از آغاز فرآیند، بررسی بخش های مختلف برس ها، سامانه مکش و .. برای اطمینان از ایمن بودن آن انجام شود.

استفاده ایمن از اسکرابر دستی باطری دار
ایمنی دستگاه کفشوی دستی باطری دار

تاثیر شرایط محیط در ایمنی دستگاه کفشوی

نکته اول در ارتباط با محیط کار کفشوی ، نظافت زباله های درشت و جمع نمودن وسایل از سد راه می باشد. وسایل علاوه بر ایجاد مزاحمت برای دستگاه، می تواند موجب آسیب به دستگاه یا وسیله شود. زباله های درشت نیز می تواند در فرآیند شستشو اختلال ایجاد نماید. توجه به حداکثر میزان شیبی که کف شوی می تواند از آن بالا برود، می تواند از خطر سقوط جلوگیری نماید. نکته دیگر در ارتباط با شرایط محیط، تناسب نوع کف شوی با ابعاد و وسعت سطح مورد شستشو می باشد. مثلا اسکرابر سرنشین دار قابل استفاده در یک محیط کوچک با راهرو های تنگ نبوده و در صورت عدم توجه کاربر می تواند منجر به آسیب هایی به دستگاه یا فرد شود.

 

تجهیزات حفاظتی

هنگام کار با اسکرابر ها بهتر است از تجهیزات حفاظتی استفاده شود تا احتمال رخدادن خطرات احتمالی به حداقل برسد. استفاده از لباس های آستین دار و مقاوم در برابر پارگی و کفش های ضد لغزش جلو بسته در این زمینه دارای اهمیت است. هنگام کار با باتری اسکرابر های باتری دار، استفاده از دستکش جهت حفاظت از دست ها در برابر صدمات و تماس با مواد خطرناک و همچنین استفاده از عینک ایمنی به منظور حفاظت از چشم در برابر الکترولیت باتری ضروری می باشد.

کاربرد زمین شوی صنعتی دستی
کاربرد زمین شوی صنعتی دستی

نکات ایمنی دیگر

کنترل سرعت دستگاه بخصوص برای اسکرابر های سرنشین دار در افزایش سطح ایمنی کاربر و افراد دیگر اهمیت داشته و از بروز آسیب ها جلوگیری می نماید. در زمان عملیات، از عدم برخورد افراد بویژه کودکان با دستگاه اطمینان حاصل شود. بعلاوه اگر پله، فرش یا اجسامی چون کابل در اطراف وجود دارد، از نزدیک نمودن دستگاه به آن ها خودداری نمایید. استفاده به موقع از پدال پایی زمین شوی های سرنشین دار و قرار دادن این کف شوی در سطح صاف در زمان غیر فعال بودن ترمز از دیگر نکات مهم کار با اسکرابر ها می باشد. با توجه به چرخش برس ها با سرعت زیاد نیز هرگز نباید این بخش از اسکرابر در حین کار لمس شود یا در تماس با افراد قرار گیرد.

لینک های مفید :

اسکرابر صنعتی : فهرستی از تجهیزات نظافتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید