نکات ایمنی استفاده از واترجت صنعتی

نکات ایمنی استفاده از واترجت صنعتی

شستشوی فشار قوی با واترجت صنعتی یک روش نظافتی حرفه ای است که در سال های اخیر به طور فزاینده ای رواج پیدا کرده و هم چنان رو به گسترش می باشد. زمان زیادی برای فرآیند نظافت در محیط های تجاری، صنعتی و … صرف می شود چرا که مدیران و تکنسین های تعمیر و نگهداری بر این باور هستند تمیزکاری امری ضروری برای حفظ درست و کامل سطوح، تجهیزات و تجهیزات است. با استفاده از روش های نوین همانند شستشوی فشار قوی بر اتلاف وقت غلبه نموده و سرعت بخشیدن به عملیات نظافت می گردد. دستگاه واترجت صنعتی ابزاری بسیار پرکاربرد و سودمند است که با رعایت اصول و نکات استفاده از آن،‌ بهترین کارایی به دست خواهد آمد.

افزایش کارایی واترجت صنعتی

جهت دست یابی به عملکرد بهینه و بالا رفتن ارزش شستشوی فشار قوی راهکارهایی وجود دارد:

فشار مناسب

خرید دستگاه کارواش صنعتی با فشار مناسب یعنی هماهنگ با جنس سطح، نوع آلودگی و شدت آلودگی مهم ترین عامل برای شستشوی باکیفیت و جلوگیری از آسیب رسیدن به سطح است.

انتخاب نازل مناسب

انتخاب نازل مناسب نقش بسیار مهمی در کارایی صحیح واترجت صنعتی دارد. نازل تخت، نازل دوار (توربو) و نازل زمین شوی از متداول ترین انواع نازل هستند که بر اساس جنس سطح، نوع و شدت آلودگی مورد استفاده قرار می گیرند.

کار با مواد شوینده

بسیاری از دستگاه های کارواش صنعتی به همراه مواد شوینده قابل استفاده هستند‌، موادی که از جانب کارخانه تولید کننده دستگاه مورد تایید می باشد. برای افزایش قدرت پاک کنندگی واتر جت هنگام از بین بردن آلودگی های سخت و یا روغنی ماده شوینده به کار می رود.

تست اولیه

برای آن که بدانیم چه دستگاهی برای عملیات مورد نظر مناسب است، امکان تست واترجت صنعتی بر روی بخش از سطح وجود دارد تا به این ترتیب بتوان به بهترین گزینه دست یافت.

نکات ایمنی برای استفاده از انواع واترجت صنعتی

هنگام کار با دستگاه واترجت یا کارواش صنعتی رعایت چند نکته ضرورت دارد:

مطالعه دفترچه راهنما

دفترچه راهنما شامل اطلاعاتی درباره نحوه کارکرد دستگاه، جایگزینی قطعات، نکات عیب یابی و … می باشد و کاربران باید پیش از استفاده از واتر جت باید این دفترچه را به طور دقیق مطالعه نمایند.

کاربرد وسایل محافظتی

هنگام به کارگیری واترجت صنعتی به ویژه رده های دارای فشار بالا باید از عینک ایمنی، دستکش کار و کفش مناسب استفاده شود. برای کار با شوینده های فوق فشار قوی نیز لباس مخصوص طراحی و تولید شده است.

آماده سازی محیط

اگر در فضای مورد نظر اشیایی وجود داشته باشد که در صورت برخورد جریان آب با آن ها دچار آسیب شوند، باید این اشیا از محیط دور شوند.

عدم تماس با جریان آب

باید به یاد داشته باشیم هنگامی روشن بودن دستگاه هرگز دست و بدن با جریان آب تماس نداشته باشد و کاربر اجازه ندهد آب پر فشار با خود و دیگر افراد حاضر در محیط اصابت کند.

عدم استفاده از نردبان

واترجت صنعتی جریان آب را با فشار بالا به سمت جلو پرتاب می کند، از همین رو نیروی عکس العمل در جهت مخالف وارد می شود. بنابراین نباید بر روی سطوح غیر ایمن مانند سطوح لغزنده یا نردبان از این دستگاه استفاده شود. در صورت لزوم به کارگیری شوینده فشار قوی برای ارتفاع می توان از لنس های تلسکوپی و یا بالابرهای ایمن بهره گرفت.

در چه مواردی نباید از واترجت استفاده شود؟

دستگاه واترجت صنعتی برای شستشوی سطوح مقاوم به آب و فشار کاربرد دارد و اگر سطحی نسبت به آب پرفشار حساس باشد نباید در معرض تماس با این دستگاه قرار گیرد. به عنوان مثال :

چوب : چوب از جمله سطوحی است که آب و رطوبت به آن آسیب می رساند. اگر برای سطح چوب از واترجت استفاده می شود باید اطمینان داشت که فشار خیلی بالا نیست و شرایط خشک شدن سریع فراهم می باشد.

پنل های برق : تجهیزات الکترونیکی، تابلو برق ها و به طور کلی پنل های برقی هرگز نباید با جریان آب تماس پیدا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید