راهنمای جامع نحوه تعویض پمپ واترجت صنعتی

راهنمای جامع نحوه تعویض پمپ واترجت صنعتی

دستگاه واترجت صنعتی به عنوان یک ابزار قدرتمند در ازمیان برداشتن آلودگی های مختلف در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار تخصصی نظافت، کاربردهای فراوانی از لکه برداری تا عملیات سنگین تر نظیر رنگ بری و زنگ زدایی، حذف خط کشی های خیابان و حتی عملیات تخریب استفاده می شود. یکی از اصلی ترین بخش ها که از آن با عنوان قلب واترجت صنعتی نیز یاد می شود، پمپ دستگاه است، این بخش از دستگاه کارواش صنعتی وظیفه اصلی یعنی افزایش فشار آب ورودی را برعهده دارد، در نتیجه هرگونه نقص و عیب در آن می تواند عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه عملیات عیب یابی و تعویض پمپ واترجت صنعتی امری تخصصی و نیازمند آگاهی کامل از ساختار دستگاه می باشد، اما در مواردی می توان با اسفاده از یک راهنمای جامع و دقیق این عملیات را به شیوه ای صحیح انجام داد.

انواع پمپ کارواش صنعتی

پمپ های جابه جایی مثبت به طور کلی به دو دسته پمپ های رفت و برگشتی شامل پیستون، پلانجر و دیافراگم و پمپ های دورانی شامل پیچ، چرخ دنده و لوب تقسیم بندی می شوند. تمامی پمپ های به کارگرفته شده در دستگاه های واترجت صنعتی از نوع رفت و برگشتی بوده و از پیستون یا پلانجر برای افزایش فشار اب استفاده می شود. از جمله مهم ترین تفاوت ها میان پمپ پلانجری و پیستونی عبارتند از:

. طول پلانجر از طول مسافتی که این قطعه در داخل پیستون طی می کند، کوتاه تر است، این امر در مورد یک پمپ پیستونی کاملا برعکس است.

. در پمپ ها عموما به منظور آب بندی سیلندر با قطعه حرکت کننده از یک رینگ و یا حلقه استفاده می شود، این حلقه در یک پمپ پیستونی به پیستون متصل بوده و با آن حرکت می کند در حالی که در یک پمپ پلانجری بر روی سیلندر ثابت است.

. پمپ های پلانجری امکان ایجاد فشار بیشتری دارند و در مواردی که تامین فشار بالا مورد نیاز است، به کارگرفته می شوند.

چگونگی تعویض پمپ واترجت صنعتی

توانایی بالاتر پمپ های پلانجری در تامین فشار باعث شده تا از این پمپ ها به طور گسترده در ساخت انواع واترجت برقی صنعتی مورد استفاده قرار بگیرند. مراحل تعویض پمپ کارواش صنعتی عبارتند از:

۱- انتخاب صحیح پمپ جایگزین

انتخاب پمپی که سازگاری کامل با دستگاه شوینده فشار قوی داشته باشد اولین گام در تعویض پمپ واترجت صنعتی است. این گامجداسازی اتصالات از پمپ در واترجت صنعتی باید با دقت کافی و با درنظر گرفتن تمامی موارد از جمله تک محوره یا سه محوره بودن پمپ صورت پذیرد. به دلیل ساخت پمپ های تک محوره با هزینه کمتر، این پمپ ها عموما ارزان تر هستند و برای به تامین فشار در محدوده کاربردهای خانگی مناسب هستند، اما دوام و طول عمری کمتری در مقایسه با نوع سه محوره دارند. در نتیجه به منظور تعویض پمپ کارواش خانگی عموما به پمپ های تک محوره و برای جایگزینی و در وارترجت های صنعتی و تخصصی به نوع سه محوره نیاز است.

 

 

۲- جداسازی اتصالات

حال که از نوع پمپ جدید اطلاع حاصل شد، باید برخی اتصالات قطع شوند تا بتوان پمپ قدیمی را از دستگاه خارج نمود. این اتصالات عبارتند از:

انتخاب صحیح پمپ واترجت صنعتی برای جاگزینی

. اتصالات شمع موتور: این عمل به راحتی با جداسازی سیم از شمع موتور اتفاق می افتد و نیاز به تجهیز خاصی نیست.

. شیر آب ورودی: از آنجایی که آب در دستگاه واترجت به وسیله یک شلنگ به داخل دستگاه راه می یابد، لازم است تا این اتصالات جدا شوند.

. شیر آب خروجی: منظور از این شیر بخشی است که آب ورودی را پس از افزایش فشار به سمت نازل ارسال می نماید. لوله  انتقال مواد شوینده نیز از دیگر اتصالات است که باید در این مرحله جدا شود.

 

 

۳- جداسازی پمپ قدیمی

جداسازی پمپ قدیمی واترجت صنعتی

 

حال که تمامی اتصالات اصلی از پمپ قدیمی جدا شده، با جداسازی چند پیچ و مهره می توان به راحتی پمپ را از دستگاه خارج نمود. این پیچ و مهره ها ممکن است از نوع آلن بوده و در این صورت نیاز به تجهیزات مناسب با جداسازی آنها است.

 

 

۴- قطع شیر اطمینان حرارتی

شیر اطمینان حرارتی می تواند در صورت نیاز بر روی پمپ جدید نصب شود

شیر اطمینان حرارتی به منظور محافظت از دستگاه و کاربر بر روی دستگاه های واترجت صنعتی نصب می گردد. با حرکت آب در داخل دستگاه پس از عبور از پمپ فشار قوی لازم است تا آب پرفشار از دستگاه خارج گردد درغیر این صورت اب دوباره به مسیر اصلی بازگشته و در داخل دستگاه حرکت می نماید، در نتیجه دمای آن افزایش یافته و احتمال آسیب به موتور دستگاه و کابر وجود دارد. شیر اطمینان حرارتی با رسیدن دمای آب داخل دستگاه به حدود ۱۴۵ درجه فعال شده و این آب را به خارج از دستگاه هدایت می نماید. در آخرین مرحله پیش از اتصال پمپ جدید نیاز است تا اتصالات این شیر جدا شود.

 

 

۵- نصب پمپ جدید

این مرحله ساده ترین و آخرین در تعویض پمپ واترجت صنعتی است. کافی است تا مواردی که جداسازی شده،‌ به پمپ جدید متصل شوند. پیچ و مهره

اتصال پمپ جدید آخرین و ساده ترین مرحله در تعویض پمپ واترجت صنعتیها، شیر ورودی آب، شیر اتصال به نازل و شیر پاشش مواد شوینده، از جمله این موارد می باشند.

 

 

با توجه به تنوع مدل ها و قیمت کارواش برقی تعمیر نگهداری و تعویض قطعات این دستگاه نظافت مکانیزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید