سرویس و نگهداری از واترجت صنعتی

سرویس و نگهداری از واترجت صنعتی

واترجت صنعتی از تجهیزات نظافتی پر کاربرد در محیط های مختلف صنعتی، تجاری و خانگی است. این دستگاه بایستی بصورت صحیح و ایمن نگهداری و سرویس شود تا طول عمر بالایی داشته باشد. نگهداری منظم واترجت بعد از هر بار استفاده از دستگاه و در بازه های زمانی معین موجب افزایش کارایی آن نیز می شود. در این مقاله اصول نگهداری و مراقبت صحیح از کارواش صنعتی مورد بررسی قرار می گیرد.

اهمیت نگهداری از واترجت صنعتی

درصورتیکه واترجت در محل مناسب نگهداری نشود یا اینکه توجه کافی به اصول نگهداری آن صورت نگیرد، احتمال خرابی دستگاه وجود خواهد داشت. در نتیجه هزینه های ناشی از تعمیر یا تعویض دستگاه به شما تحمیل می شود. بنابراین توجه به اصول نگهداری و مراقبت از واترجت سبب مدیریت هزینه ها و همچنین افزایش کارایی و بازدهی دستگاه می گردد.

 

بازبینی واترجت و نگهداری از آن

امور بازبینی، سرویس و نگهداری از دستگاه واتر جت شامل مراقبت از بخش های مختلف آن یعنی موتور، پمپ، شلنگ و اتصالات می شود. بعضی از امور قبل از شروع کار با دستگاه، بعضی پس از پایان استفاده و بعضی دیگر برای نگهداری از آن مورد توجه هستند.

 

بررسی های لازم قبل از استفاده

نگهداری از واترجت صنعتییک سری از امور مربوط به قبل از استفاده از واترجت صنعتی برای انجام عملیات می باشد که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند. بازبینی ظاهری دستگاه شامل بررسی نشتی روغن، نشتی سوخت در مدل های فسیلی و نشتی آب یکی از این امور می باشد. در مدل های دیزلی و بنزینی و واترجت های دارای گرم کن دیزلی، سوخت مخزن قبل از شروع عملیات شستشو باید بررسی شود. اقدامات دیگر بررسی سطح روغن پمپ واتر جت ، بازبینی فیلتر آب ورودی، بررسی شلنگ فشار قوی و فیلتر هوا می باشد. کلیه این اقدامات طبق دستورالعمل سازنده و بطور صحیح بایستی انجام گیرد. با نگهداری صحیح از پمپ، عملکرد موتور بهتر و موثر تر خواهد بود. برش های احتمالی بر روی شلنگ نیز موجب اتلاف آب می شود. بنابراین هریک از این اقدامات در جهت استفاده ایمن و به صرفه از واترجت ضرورت دارد. مخزن و اتصالات مربوط به آن مورد دیگری است که حتما باید قبل از شروع کار بررسی شوند. خالی کار کردن پمپ بعد از چند دقیقه می تواند منجر به سوختن آن شود.

نگهداری واترجت بعد از پایان عملیات شستشو

زمانیکه کار با دستگاه واترجت به پایان رسید، فرآیند مهمی در ارتباط با نگهداری دستگاه باید انجام گیرد. این اقدامات بعد از خاموش کردن دستگاه، بستن منبع ورودی آب و تخلیه آب از داخل لنس باید صورت گیرد. اگر آب و هوای محیط سرد می باشد، به منظور جلوگیری از یخ زدن دستگاه، بایستی مخزن آب را پس از پایان عملیات تخلیه نمود. همچنین دستگاه بعد از استفاده باید در یک محیط خشک و به دور از رطوبت و برف و باران نگهداری شود. در صورت عدم استفاده از واترجت به مدت طولانی در فصل زمستان، از ضد یخ در مخزن آب استفاده گردد. البته آب باقیمانده در داخل مخزن بهتر است در هر فصلی تخلیه شود تا از خوردگی یا آسیب پمپ جلوگیری گردد. هوای سرد همچنین می تواند باعث یخ زدن آب داخل شلنگ فشار قوی شود و در نتیجه در عملیات اختلال ایجاد کند. بنابراین در فصل سرما دستگاه ترجیحا باید در فضای سربسته و همراه با کاور نگهداری شود.

 

امور نگهداری واترجت در بازه های زمانی منظم

تعویض روغن واترجتبعضی از امور نگهداری باید در بازه های زمانی مشخص انجام شود. این امور در اغلب واترجت ها با یکدیگر مشابه می باشد. بررسی میزان روغن دستگاه و تعویض آن یکی از این امور است که بسته به دستورالعمل سازنده دستگاه بصورت هفتگی یا بعد از ۴۰ ساعت کاری بایستی انجام شود. لازم به ذکر است، در صورت تغییر رنگ روغن، حتما آنرا تعویض نمایید. اگر دستگاه دارای گرمکن است، رسوبات سولید و کربنات داخل مشعل سالیانه باید تمیز شوند. همچنین در این دستگاه یعنی واترجت صنعتی آب گرم باید بصورت سالیانه نازل سوخت، فیلتر سوخت و شیر ها تمیز شوند. تمامی امور تخصصی تعویض یا تعمیر باید توسط تکنسین های فنی انجام گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید