افزایش طول عمر شلنگ واترجت صنعتی

افزایش طول عمر شلنگ واترجت صنعتی

در صنعت دستگاه های پر فشار شلنگ خروجی جز بسیار مهمی می باشد و مراقبت از آن نه تنها به افزایش طول عمر دستگاه کمک می کند، بلکه باعث امنیت اپراتور کار با دستگاه می شود. خراب شدن شلنگ واترجت ممکن است با بیرون جهیدن آب پرفشار که گاهی از حرارت بالایی نیز برخوردار است، باعث صدمه به کاربر شود که در صورت نگهداری صحیح و یا تعویض به موقع می توان از آن جلوگیری کرد و امنیت را در کار با دستگاه افزایش داد.

در دستگاه واترجت یکی از اجزایی که به آن اهمیت داده نمی شود شلنگ می باشد؛ این تجهیز بر خلاف ظاهر غلط اندازش، می تواند بسیار اهمیت باشد. اکثر کاربران به طور اشتباه فکر می کنند که شلنگ در برابر هر رفتار نا مناسبی مقاوم است در صورتی که شلنگ های ساخته شده به منظور استفاده در صنعت های پر فشار نیازمند مراقبت بیشتری می باشند. به طور کلی شلنگ ها از سه لایه ساخته شده اند:

لوله داخلی موجود در درونی ترین لایه شلنگ واترجت

شلنگ واترجت_ebrahim (2)این لایه همواره در تماس با انواع محلول و مواد شوینده می باشد پس به همین دلیل از مواد مقاوم در برابر روغن استفاده می شود که عمدتا مواد ترکیبی ساخته می شوند، مانند لاستیک درونی داخلی ترکیبی که از ترکیب دو جنس “نترل” و “نبرن” ساخته می شود. این مواد مقاوم در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شوینده و محلول های گوناگون هستند و قابلیت عبور محلول هایی در دماهای گوناگون از (۴۰- درجه تا ۲۵۰ درجه فارنهایت) را دارند و برای کاربرد در واترجت بسیار مناسب می باشند.

 

 

لایه میانی برای قوی سازی شلنگ

این لایه معمولا شامل یک یا دو سیم به هم تابیده شده می باشد که یا به صورت فولاد بافت است و یا از یک یا دو نخ استحکام بالا به هم تنیده شده تشکیل شده است. مقاوم بودن این لایه مهمترین موضوع موثر در مقاومت شلنگ می باشد زیرا این بخش در معرض آب پر فشار قرار دارد و در صورت استحکام پایین، پاره شده و باعث بروز مشکل می گردد.

لایه بیرونی و پوششی

همانند لایه درونی، این لایه نیز از مواد با دوام (معمولا “نترل کربوکسیله”) ساخته می شود. این مواد دما را می گیرند و مانع از گرم شدن شلنگ در مواقع خروج آب گرم می شوند که این امر از تاول زدن دست اپراتور جلوگیری کرده و باعث افزایش امنیت می شود. مشخصات بیشتر شلنگ شامل مقاومت در برابر سایش، ضد روغن و ضد چربی بودن می باشد.

شکستی و پارگی شلنگ

شلنگ واترجت

آسیب به شلنگ معمولا در فاصله ۳ تا ۴ پایی از تفنگی پایانی شلنگ رخ می دهد و متاسفانه این فاصله به کاربر نزدیک می باشد اما بسیاری از این مشکلات می توانند به سادگی جلوگیری شوند. به این منظور مسائلی را بیان میکنیم که باعث آسیب به شلنگ شده و اهمیت به آن ها مانع از بروز مشکل در شلنگ واتر جت شده و طول عمر آن را افزایش می دهد.

از مهم ترین نکات در سلامت شلنگ، انتخاب جفت مناسب می باشد. به این معنا که می بایست تفنگی که میخواهد به شلنگ وصل شود مناسب با آن باشد و برای اینکار باید به دفترچه راهنما مراجعه شود و با توجه به نکات سازنده دستگاه، سایز و نوع تفنگی و شلنگ مناسب برای اتصال انتخاب شود. از عوامل دیگری که در سلامت شلنگ واتر جت موثر است جلوگیری از پیچ خوردگی بیش از حد شلنگ می باشد؛ برای مصال چرخاندن زیاد تفنگی باعث پیچیدن شلنگ می شود. همچنین استفاده از شلنگ برای کشیدن واترجت به کناره ها باعث ضعیف شدن شلنگ می گردد. عملکرد نادرست از دیگر عواملی است که کاهش طول عمر دستگاه تاثیر گذار است. برای مثال استفاده از واترجت و بکارگیری در جایگاه نادرست مانند استفاده از واترجت آب سرد در مکانی که به آب گرم نیاز است، باعث تحمیل فشار به پمپ و شلنگ خروجی می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید