اهمیت فشار آب ورودی به واترجت

اهمیت فشار آب ورودی به واترجت

هنگام انتخاب یک واترجت ، پارامترهای متعددی همانند مدل و کمپانی تولید کننده دستگاه واتر جت، محدوده فشار کاری و دبی آن، تجهیزات جانبی قابل ارائه همراه با دستگاه، تناسب مشخصه های واترجت با نوع کاربرد مورد نظر، نوع نازل و … باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از این پارامترهای مهم که غالبا چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، منبع تغذیه آب دستگاه واترجت می باشد که وظیفه تأمین آب ورودی دستگاه را به عهده دارد. در حقیقت هنگام خرید کارواش صنعتی تطابق بین دبی دستگاه و ظرفیت یا فشار منبع تغذیه آب بسیار مهم می باشد زیرا اگر دبی آب ورودی به دستگاه حتی به میزان جزئی، کمتر از دبی واترجت باشد، این مسأله می تواند به آسیب دیدن و خرابی کل دستگاه منجر گردد.
برای مثال اگر دستگاه واترجت خریداری شده دارای دبی ۱۰ لیتر بر دقیقه باشد، منبع تغذیه تأمین کننده آب مورد نیاز دستگاه نیز باید قادر به وارد کردن حداقل ۱۰ لیتر آب در هر دقیقه به داخل پمپ فشار قوی دستگاه باشد زیرا اختلاف بسیار جزئی در این مورد و کمتر بودن دبی آب ورودی می تواند باعث بروز آسیب جدی در پمپ شود. این مقاله روش پیشگیری از بروز چنین مشکلی را توضیح می دهد اما پیش از آن تشریح می کند که علت بروز این آسیب چیست.

ایجاد حباب هوا در پمپ واترجت

تشکیل حباب هوا داخل پمپ واترجتاصلی ترین مشکل ناشی از ناکافی بودن فشار منبع تغذیه آب، ایجاد حباب هوا (cavitation) می باشد. تشکیل حباب هوا همراه با نمایان شدن چندین علامت بصورت همزمان می باشد. نخستین علامت افت قابل توجه بازده دستگاه واتر جت می باشد.
هنگامی که تعداد حباب های هوا داخل آب درون پمپ افزایش می یابد، صدای دستگاه واترجت افزایش یافته و لرزش آن بیشتر می شود. علت این مسأله آن است که حباب های هوا بخش کم فشار را ترک کرده و وارد بخش پرفشار می شوند و در آن قسمت ایجاد موج ضربه ای و نقاطی با دمای بالا می کنند. موج های ضربه ای می توانند باعث خوردگی پمپ شوند و در شرایط حاد ایجاد حباب حتی می تواند به انفجار پر قدرت پمپ منجر گردد.

 

علت تشکیل حباب های هوا

حرکت حباب هوا از سمت کم فشار به پرفشار پمپ واترجتدلایل متفاوتی برای تشکیل حباب های هوا داخل پمپ واترجت وجود دارد. نخستین دلیل تبخیر می باشد. تبخیر هنگامی روی می دهد که دمای آب بیش از حد بالا باشد. بنابراین دمای آب ورودی به داخل پمپ واترجت نباید از حد مجاز ذکر شده در برگه مشخصات فنی و کاتالوگ دستگاه بالاتر باشد. این حد مجاز معمولا ۶۰ درجه سانتیگراد و در برخی مدل ها ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتیگراد می باشد.
دلیل رایج دیگر برای تشکیل حباب هوا داخل پمپ واترجت، مکش هوا به درون پمپ می باشد. اگرچه مکش هوا به داخل دستگاه، علت متفاوتی دارد اما اتفاقی مشابه با تبخیر رخ می دهد و هر دو (تبخیر و مکش هوا) به آسیب دیدگی پمپ منجر می شوند اگرچه عواقب ناشی از مکش هوا تا حدی کمتر از تبخیر است.
علت دیگر تشکیل حباب هوا داخل واترجت، نوسان فشار آب ورودی می باشد.

نحوه بررسی فشار منبع تغذیه آب

بررسی دبی و فشار منبع تغذیه آب واترجتبررسی فشار منبع تغذیه آب که معمولا شیر آب می باشد، روشی ساده دارد. اگر قرار است از واترجت الکتریکی استفاده شود، نیاز به یک سطل ۵/۷ لیتری و اگر از واترجت بنزینی یا دیزلی استفاده می شود نیاز به یک سطل ۲۰ لیتری می باشد و یک زمان سنج (تایمر) می باشد.
برای انجام این تست کافی است شیر آب را باز کرده و زمان پر شده سطل را اندازه گیری نمایید. در مورد سطل ۵/۷ لیتری، اگر سطل در کمتر از ۶۰ ثانیه بطور کامل پر شود، فشار منبع آب شما مناسب می باشد. در مورد سطل ۲۰ لیتری اگر سه چهارم سطل در حداقل ۶۰ ثانیه پر شود، این منبع برای کاربرد با واترجت بنزینی یا دیزلی مناسب می باشد.
برای افزایش دقت کار می توانید یک سطل یک لیتری را انتخاب نمایید و زمان پر شدن آن را بر حسب ثانیه محاسبه نمایید. از تقسیم ۶۰ بر عدد اندازه گیری شده، دبی منبع تغذیه آب شما تعیین می گردد. این عدد باید برابر یا بیشتر از دبی دستگاه واترجت انتخاب شده باشد.

 

کارواش خانگی و صنعتی: فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید