انتقال مواد و استفاده از مخزن رابط

انتقال مواد و استفاده از مخزن رابط

مکنده ها دستگاه هایی هستند که جهت جمع آوری زباله و گرد و غبار و یا انتقال مواد جامد و مایع مورد استفاده قرار می گیرند. در محیط های صنعتی برای جمع آوری یا انتقال مواد بخصوص زمانیکه که حجم مواد زیاد باشد، وجود یک مخزن رابط در کنار مکنده نقش موثر تری خواهد داشت. مخزن های رابط در شکل و اندازه های متنوع طراحی و ساخته شده اند و برای استفاده به مخزن جاروبرقی صنعتی متصل می شوند. مخزن رابط مجهز به سیستمی است که مواد درشت را در خود نگه داشته و ذرات ریز و پودری را به سمت مخزن مکنده میفرستد. مخازن رابط می توانند در یک مکان مشخص نصب شوند یا بطور متحرک مورد استفاده قرار گیرند. ساختار مخازن رابط به گونه ای است که در مقابل ذرات مختلف مقاوم بوده و آسیب نمی بینند.

 

کاربردها و مزایای مخزن رابط

مخازن رابط در صنایع مختلف، دارای کاربرد های متفاوتی می باشند :

مخزن رابط مکنده۱-انتقال مواد از جایی به جای دیگر

۲-جداسازی ذرات ریز و درشت از یکدیگر

این مخازن مزایای متعددی را برای صنایع فراهم نموده اند که در این بین می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱-کاهش ورود ذرات درشت به سطح فیلتر جاروبرقی و در نتیجه کاهش احتمال گرفتگی فیلتر

۲-دور ریخته شدن حجم بالایی از آلودگی در یک مدت زمان کم

۳-امکان جداسازی ذرات ریز و درشت از هم

۴-بازیابی حجم بالایی از مواد به منظور استفاده مجدد

 

انواع مخزن رابط جهت جمع آوری و انتقال مواد

مخازن رابط که میان محل مکش و مکنده قرار می گیرند، در شکل ها و اندازه های گوناگون ساخته شده اند و هر یک دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. این مخازن به منظور انتقال مواد و جمع آوری جامدات و مایعات مورد استفاده قرار می گیرند.

مخزن جامدات

مخزن های رابطی که ویژه جمع آوری انواع ذرات جامد طراحی شده اند در بسیاری از صنایع به کار می روند. مخزن های رابط مخصوص جمع آوری، انتقال و جدا سازی جامدات به دو دسته تقسیم می شوند :

مخزن سایکلونی

انتقال موادتکنولوژی به کار رفته در این مخازن برای جمع آوری مواد، سایکلون می باشد. مخزن سایکلونی دارای یک ورودی است که مکش مواد از این قسمت صورت می گیرد. این مخزن همچنین به یک مجرای خروجی مجهز شده که به مخزن مکنده متصل گردیده است. موادی که وارد مخزن رابط می شود به وسیله سیستم سایکلون دور مخزن می چرخد و به سمت پایین حرکت می کند. این پدیده سبب می شود تا مواد سنگین تر و درشت تر در مخزن رابط باقی بماند و مواد ریز و پودری از طریق دهانه خروجی به سمت مخزن مکنده هدایت شود. هم چنین این مخزن، دریچه ای برای تخلیه مواد جمع آوری شده دارد. مخزن های رابط سایکلونی در سه نوع طراحی و ساخته شده اند:

 

 

 

 

 

 

 

مخزن مخروطی

مخزن رابطمخزن های سایکلونی مخروطی برای جمع آوری موادی که دوباره مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار مناسب هستند. این مخزن ها دارای قابلیت نصب در همه محیط ها است و امکان جا به جایی آن تا محل تخلیه وجود دارد. هم چنین می توان در پایین مخزن یعنی زیر دریچه تخلیه، پاکت یا محفظه ای قرار داد تا مواد موجود در مخزن مخروطی درون آن تخلیه شود.

 

 

 

 

 

تخلیه از زیر

مخزن رابط مکندهمخازن سایکلونی که دریچه تخلیه در قسمت زیرین آن قرار گرفته به مخزن تخلیه از زیر معروف هستند. این نوع از مخازن رابط، به منظور جمع آوری مواد و استفاده مجدد از آن ها به کار می رود. برای جابجایی مخازن رابط تخلیه از زیر تا محل تخلیه از لیفتراک استفاده می شود. کاربرد دیگر این مخازن در انتقال مواد می باشد.

 

 

 

 

 

تخلیه از کنار

مکنده و مخزن رابطنوع سوم مخزن سایکلونی، مخزنی است که دریچه تخلیه در قسمت کنار آن تعبیه شده است و معمولا جهت جمع آوری و تخلیه مواد دور ریختنی به کار می رود. مخزن تخلیه از کنار قابلیت استفاده هم زمان با مخزن مخروطی را دارد، به شکلی که به عنوان محفظه ذخیره سازی زیر مخروط قرار می گیرد و مواد درون مخروط در آن تخلیه می گردد.

 

 

 

 

 

مخزن فیلتردار

انتقال موادگونه دیگری از مخزن های رابط قابل استفاده در کنار مکنده صنعتی ، مجهز به فیلتر هستند و عملکرد آن به گونه ای است که ذرات درشت تر در فیلتر به دام می افتند و ذرات ریز و پودری وارد مخزن مخروطی شکل می شوند. مخزن های فیلتردار به سیستم نظافت فیلتر مانند کمپرسور هوا و یا تکاننده مجهز می باشند که این امر سبب افزایش کارایی فیلتر خواهد شد. مخزن فیلتر دار همانند مخزن های سایکلونی جهت جمع آوری، جداسازی و انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

 

انتقال مواد با مخزن مایعات

انتقال مواددر صورتی که نیاز به جمع آوری و انتقال مایعات باشد، مخزن رابط مایعات این وظیفه را انجام خواهد داد. این مخازن به گونه ای ساخته شده اند که در برابر انواع مایعات مقاوم بوده و دچار آسیب نمی شوند. مخازن رابط مایعات، مواد را در چند مرحله فیلتر سازی می کنند و همانند مخازن جامدات دارای یک ورودی و یک خروجی هستند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید