بررسی عوامل موثر در عملکرد نامناسب سیستم مکش دستگاه اسکرابر

بررسی عوامل موثر در عملکرد نامناسب سیستم مکش دستگاه اسکرابر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر دستگاه اسکرابر صرف نظر از نوع و مدل آن، سیستم مکش دستگاه می‌باشد. در روش‌های سنتی نظافت و شستشو همانند کاربرد سطل و تی، آب و آلودگی از ناحیه ای به ناحیه دیگر منتقل شده و هیچگاه بطور کامل از محیط حذف نمی‌گردد. همچنین سرعت خشک شدن سطح پایین می‌باشد به طوری که در برخی موارد لازم است از یک تی خشک برای افزایش سرعت خشک شدن استفاده کرد. در حقیقت یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از اسکرابرها برای نظافت و شستشوی سطوح، عملکرد مکش دستگاه می‌باشد که باعث جمع آوری و حذف آلودگی‌ها و محلول آب و مواد شوینده از روی سطح و خشک کردن همزمان و سریع آن می‌گردد. بنابراین هرگونه اختلال در عملکرد صحیح این سامانه مهم می‌تواند باعث کاهش کیفیت نتیجه نهایی عملیات شستشو شده و خطر سُر خوردن افراد را در پی داشته باشد. مقاله حاضر تعدادی از عوامل رایج در عملکرد نامناسب سیستم مکش را بررسی می نماید.

 

سیستم مکش در دستگاه اسکرابر

سیستم مکش دستگاه‌های اسکرابر از زمان تولید و عرضه این ابزارهای مکانیزه کارآمد دچار تغییر و تحول فاحش نشده است و در تمامی دستگاه‌های کفشوی مشابه می‌باشد. در این سامانه، وجود یک موتور مکنده، باعث کشش هوا و آب به داخل شلنگ متصل به تی واقع در پشت دستگاه کف شوی می‌شود و از طریق این شلنگ آب و آلودگی‌ها به مخزن آب کثیف منتقل می‌گردد. موتور مکش دستگاه‌های اسکرابر معمولاً ۱۲، ۲۴ یا ۳۶ ولتی می‌باشد و بسته به نوع و مدل دستگاه اسکرابر، ممکن است در قسمت های مختلفی از ماشین قرار داده شود. پایین آوردن تی در برخی دستگاه های اسکرابر به صورت دستی و در برخی دیگر از مدل‌ها به صورت اتوماتیک و همزمان با حرکت دستگاه و روشن شدن سیستم پاشش آب و مواد شوینده صورت می‌گیرد. در برخی مدل های کفشوی، موتور مکش به وسیله یک کلید فعال شده و در بعضی دیگر از مدل‌ها، با پایین آمدن تی، موتور مکش به طور خودکار شروع به کار می‌نماید و عملیات مکش آغاز می‌شود.

با فرض سالم بودن موتور و قرارگیری تی در وضعیت پایین و در تماس با سطح زمین، عوامل گوناگونی می‌تواند سبب بروز اختلال در عملکرد بهینه سیستم مکش و جذب آب شود، که در ادامه به تفکیک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

عملکرد نامناسب ناشی از شلنگ مکش اسکرابر

اهمیت شلنگ مکش در سیستم مکش اسکرابریکی از بخش‌های مهم سیستم مکش دستگاه اسکرابر، شلنگ مکش آن می باشد که وظیفه انتقال آب و آلودگی از تی به مخزن آب کثیف را بر عهده دارد. عملکرد نامناسب این بخش به طور مستقیم بر روی قدرت مکش دستگاه تاثیر گذاشته و باعث تضعیف آن می‌ گردد. برخی از دلایل عدم عملکرد خوب شلنگ مکش عبارتند از:

 

عدم اتصال مناسب شلنگ مکش به تی

ممکن است شلنگ مکش کاملا به تی متصل نشده باشد. این وضعیت باعث قطع شدن جریان هوا شده و در نتیجه آب بخوبی مکش نمی شود.

 

وجود سوراخ یا نشتی در شلنگ مکش

وجود هر گونه سوراخ یا نشتی در شلنگ باعث افت قدرت مکش گردیده و باعث می شود که جذب آب به خوبی صورت نگیرد.

 

عدم اتصال مناسب شلنگ به مخزن آب کثیف

عدم اتصال کامل و مناسب شلنگ به مخزن آب کثیف نیز می‌تواند در عملکرد مکش اختلال ایجاد نماید.

 

گرفتگی شلنگ مکش

مکش پسماند و زباله‌های بزرگ و یا استفاده از دستگاه زمین شوی بر روی سطوح بسیار آلوده می‌تواند باعث گرفتگی شلنگ مکش شود که در نتیجه آن قدرت مکش دستگاه اسکرابر کاهش می یابد. بنابراین لازم است شلنگ مکش پس از هر بار استفاده به دقت بررسی و شسته شود. این عمل از گرفتگی شلنگ مکش جلوگیری کرده و حداکثر قدرت مکش دستگاه اسکرابر را تضمین می نماید.

 

عملکرد نامناسب ناشی از تی مکنده اسکرابر

اهمیت تی مکنده در سیستم مکش اسکرابربدون شک تی مکنده در کنار موتور، مهم ترین بخش های تشکیل دهنده سیستم مکش یک دستگاه کف شوی می باشند. هر گونه نقص در ساختار و عملکرد تی باعث اختلال در سیستم مکش دستگاه شده و به شدت روی بازده عملیات خشک کردن دستگاه تاثیر گذار می باشد. برخی عوامل موثر در عملکرد ضعیف تی عبارتند از:

 

عدم تماس کامل تی با سطح

تی مکنده دستگاه اسکرابر باید در تماس با زمین و به صورت کاملاً تراز قرار گیرد. برخورد اسکرابر با موانع می‌تواند باعث خم شدن براکت ها شود که در نتیجه آن تی به خوبی و به صورت کامل روی سطح قرار نمی‌گیرد. در چنین شرایطی بین تی و سطح زمین فاصله ایجاد می شود و آب آلوده به خوبی مکش نشده مقدار زیادی از آن بر جای می ماند.

 

فرسودگی لاستیک‌های تی

استفاده مداوم از دستگاه اسکرابر، سبب استهلاک لاستیک‌های تی می‌شود. تی مکنده فرسوده یا پاره شده آب را بخوبی جذب نمی کند. اغلب تی ها قابل تعویض می‌باشند. لاستیک های تی باید بطور مداوم مورد بازبینی قرار گیرند و در صورت نیاز تعویض شوند. تعویض متناوب لاستیک تی عملکرد بهینه مکش را تضمین می نماید.

 

آلودگی بیش از حد لاستیک های تی

لاستیک‌های تی مکنده باید همواره تمیز نگاه داشته شوند. انباشته شدن آلودگی، جرم و پسماندهای ریز بر روی تی قدرت مکش دستگاه اسکرابر را تضعیف می‎نماید. شستشوی منظم لاستیک‌های تی از انباشته شدن این مواد بر روی تی جلوگیری می نماید. بنابراین لازم است پس از اتمام کار با دستگاه زمین شوی، تی باز شده و لاستیک های آن کاملا شسته شوند.

 

عملکرد نامناسب ناشی از مخزن آب کثیف اسکرابر

اهمیت مخزن آب کثیف در سیستم مکش اسکرابرشاید در نخستین نگاه، ارتباطی بین مخزن آب کثیف دستگاه اسکرابر و سیستم مکش آن مشاهده نشود. اما این بخش نیز دارای تاثیر مستقیم بر روی عملکرد سامانه مکش می باشد. تعدادی از عوامل مرتبط با مخزن آب کثیف که می توانند بر عملکرد مکش دستگاه تاثیر منفی وارد نمایند عبارتند از:

 

آلودگی فیلترهای مخزن آب کثیف

فیلترهای مخزن آب کثیف دستگاه اسکرابر باید پس از هر بار استفاده از دستگاه، بخوبی تمیز شوند. تمیز نگاه داشتن این فیلترها، جریان هوا در شلنگ مکش را افزایش داده و باعث مکش بهتر می‌شود.

 

آلودگی واشرهای درپوش مخزن آب کثیف و یا عملکرد نامناسب واشرها

واشرها و درزبندهای درپوش مخزن پس از هر بار استفاده باید بخوبی تمیز و شسته شود. آلودگی واشرها و یا بسته نشدن کامل درپوش باعث نشت هوا و به تبع آن تضعیف قدرت مکش می شود.

 

عملکرد نامناسب شناور

شناور موجود در مخزن آب کثیف نیز باید پس از هر بار استفاده از دستگاه بخوبی تمیز شده و بررسی گردد که کاملا در محل تعبیه شده قرار گیرد.
حفظ عملکرد بهینه سیستم مکش دستگاه اسکرابر بسیار حیاتی و در عین حال ساده می باشد. عدم مکش خوب آب آلوده معمولا به علت فرسودگی یا گرفتگی شلنگ مکش،فرسودگی تی یا درزبند ها و یا عدم تراز بودن تی می‌باشد. نظافت منظم قسمت های قابل شستشوی دستگاه، استهلاک آنها را کاهش داده و باعث افزایش عمر مفید آنها می‌شود. همچنین هنگام کار با دستگاه باید دقت کافی مبذول شود تا در اثر برخورد دستگاه با موانع محیطی تی دچار آسیب و خمیدگی نشود تا همواره در تماس کامل با سطح زمین قرار گیرد.

 

لینک های مفید:

اسکرابر: فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید