مدیریت هزینه مالکیت تجهیزات نظافتی

مدیریت هزینه مالکیت تجهیزات نظافتی

برای تهیه یک دستگاه نظافتی مناسب برای تاسیسات مد نظر، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود. این عوامل، همه دستگاه های نظافتی از جاروبرقی، پولیشر و موکت شوی گرفته تا دستگاه های بزرگ نظافتی مانند اسکرابر ها و سوییپر ها را در بر می گیرد. این عوامل شامل طول عمر تجهیزات، هزینه مالکیت و سهولت کاربری دستگاه می گردد. تعیین هزینه مالکیت یکی از فاکتور های مهم در این زمینه است که جنبه های مختلف آن از جمله هزینه خرید و تعمیر و نگهداری بایستی در نظر گرفته شود. در این مقاله نحوه مدیریت صحیح دستگاه های نظافتی با توجه به هزینه مالکیت مورد بررسی قرار می گیرد.

تعریف هزینه کل مالکیت ( TCO)

TCOعبارت TCO مخفف عبارت total cost of ownership به معنی هزینه کل مالکیت می باشد. این عبارت شامل هزینه های خرید، راه اندازی و نگهداری تجهیزات در تمامی صنایع و بخش ها می گردد. هزینه های تدارکات، اجرا و مالکیت و همچنین هزینه های مرتبط با آموزش و مدیریت اجرایی نیز در این عبارت گنجانده می شود.

 

هزینه کل مالکیت دستگاه های نظافتی

باتری اسکرابر از جمله دستگاه های نظافتیطبق بررسی ها یک دستگاه نظافتی مانند پولیشر ، سوییپر ، اسکرابر و حتی جاروبرقی که از برند ها معتبر تهیه می شود، بین ۵ تا ۱۰ سال و یا حتی بیشتر عمر می کند. البته مدت زمانی نیز دستگاه تحت تعمیر و سرویس قرار می گیرد که هزینه های ناشی از آن ها، هزینه های مالکیت دستگاه های نظافتی را افزایش می دهد. بنابراین محاسبه هزینه مالکیت یک دستگاه نظافتی، با در نظر گرفتن چارچوب کاری و تمامی جوانب، دارای اهمیت است. بعنوان مثال، فضایی با مساحت حدود ۵۰۰ متر مربع در مدت زمان یک ساعت به وسیله یک کاربر با تی نظافت می شود و از طرفی محیطی با مساحت حدود ۳۰۰۰ متر مربع با دستگاه اسکرابر صنعتی و در همین مدت زمان شستشو می گردد، در نتیجه در حدود ۵ ساعت در زمان صرفه جویی شده است. بنابراین یک مسئول خرید یا مدیر خدمات یک بخش اداری، صنعتی یا تجاری با ضرب زمان صرفه جویی شده در حقوق نیروی کار و مقایسه آن با قیمت اسکرابر به ضرورت تهیه دستگاه اسکرابر و سودآوری در درازمدت خواهد رسید.

عوامل تعیین کننده هزینه مالکیت دستگاه های نظافتی

تجهیزات نظافتی واترجتعوامل تعیین کننده هزینه کل مالکیت دستگاه های نظافتی شامل هزینه اولیه، هزینه های آموزش کار با دستگاه، و هزینه تعمیر و نگهداری ماهانه و سالیانه می شود. هزینه اولیه دستگاه نظافتی مانند کفشوی صنعتی یا سوییپر شهری شامل قیمت دستگاه بعلاوه لوازم جانبی، مالیات و هزینه حمل و نقل می گردد. هزینه آموزش نیز برای آموزش دادن کاربر جهت سرعت بخشی به کار با دستگاه نظافتی جدید صرف می شود. نگهداری تجهیزات نظافتی شامل هزینه تعویض قطعات در سرویس روتین دستگاه بعلاوه زمان لازم برای حفظ دستگاه در شرایط مطلوب می باشد. بعضی هزینه های دیگر مانند هزینه های پیش بینی نشده مانند هزینه تعمیر یا تعویض قطعات شکسته دستگاه نیز وجود دارند. هزینه مالکیت یک دستگاه نظافتی در دراز مدت با در نظر گرفتن تمامی فاکتور ها و توجه به تعمیر و نگهداری منظم در مقایسه با روش دستی کمتر خواهد بود.

مدیریت هزینه های دستگاه های نظافتی

اسکرابر صنعتیبعضی از هزینه های مالکیت دستگاه های نظافتی شامل هزینه تمام شده دستگاه و هزینه راه اندازی ثابت بوده اما بعضی دیگر مانند هزینه تعمیر و نگهداری متغیر و قابل مدیریت هستند. هزینه های متغیر شامل هزینه های روتین مانند هزینه تعویض برس ها، جارو، تی اسکرابر، چرخ حرکتی و شلنگ ها و دیگر اتصالات تجهیزات نظافتی و هزینه های دراز مدت شامل هزینه تعویض موتور حرکتی، کابل و اتصالات باتری و موتور برس ها و… می شود. هزینه های روتین و بعضی از هزینه های درازمدت قابل مدیریت کردن هستند و انجام دادن منظم امور بازبینی و نگهداری از دستگاه طبق دستورالعمل های کارخانه، کاهش هزینه ها را در پی دارد. مثلا بازبینی منظم برس ها و تی دستگاه اسکرابر و چک کردن باتری و اتصالات آن طول عمر این بخش ها را افزایش می دهد. در واقع صرف هزینه و زمان جزئی برای بازبینی و نگهداری بخش های مختلف تجهیزات نظافتی قطعا می تواند از هزینه های گزاف تعمیر یا تعویض آن ها جلوگیری کند. همچنین میتوان با صرف کمی هزینه بیشتر با خرید دستگاه نظافتی با کیفیت از برند های معتبر هزینه های تعمیر دستگاه یا تعویض قطعات را به حداقل رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید