تاریخچه ابداع دستگاه سوییپر خیابانی

تاریخچه ابداع دستگاه سوییپر خیابانی

دستگاه های سوییپر شهری، دستگاه های مکانیزه ایی برای نظافت خیابان ها و پیاده را ه های مناطق شهری می باشند. اولین نمونه های این دستگاه های مکانیزه نظافتی در اوایل قرن ۱۹ میلادی روانه بازار شد. در حال حاضر بسیار از شهر های بزرگ جهان از این دستگاه ها برای نظافت اماکن شهری و عممی استفاده می کنند در حالیکه بسیار از شهر های کوچک همچنان از نیروی خدماتی یا همان رفتگر ها برای جمع اوری آلاینده ای سطح شهر استفاده می نمایند.

 

اولین سوییپر خیابانی

سوییپر خیابانی و نظافت خیابان هابا شروع انقلاب صنعتی در دهه ۱۸۴۰ میلادی، منچستر انگلستان به عنوان پیشرفته ترین شهر صنعتی شناخته شده بود. بزرگترین کارخانه نساجی و اولین خطوط ریلی در آن زمان در این شهر قرار داشتند. از سوی دیگر، پیشرفت روز افزون در آن زمان، به واسطه انباشت و حجم بالای آلاینده ه و زباله ها این شهر را به یکی از ناسالم ترین شهر ها برای زندگی تبدیل کرده بود. به منظور بر طرف نمودن و از بین بردن این مشکل در سال ۱۸۴۳ میلادی، Joseph Whitworth اولین ماشین نظافت خیابانی را ابداع کرده و نام ان را ” ماشین سوپییر خیابانی انحصاری منچستر” نام گذاری نمود. در ایالات متحده امریکا، اولین دستگاه سوییپر شهری در سال ۱۸۴۹ توسط C.S Bishop اختراع شده و به ثبت رسید. هر دوی این سوییپر ها توسط اسب رانده می شدند. در سال ۱۹۱۱ میلادی John M. Murphy اولین سوییپر شهری دارای موتور را بر روی کاغذ طراحی نمود و در نهایت با همکاری تعدادی از شرکا موفق به تاسیس کمپانی خود گردید. پس از دو سال آزمون و خطا، شهر Boise واقع در ایالت Idaho اولین سویپر را در سال ۱۹۱۳ از این کمپانی خریداری نمود. John M. Murphy همچنان به تحقیقات خود ادامه داده و در نهایت در سال ۱۹۱۷ نسل بعدی سوییپر های شهری را که به جای استفاده از نقاله های تسمه ایی از نوار نقاله برای انتقال آلاینده ها به مخزن دستگاه استفاده می نمود، ثبت کرد.

 

اهمیت جمع آوری آلاینده های ریز

سوییپر صنعتی و جمع آوری آلاینده های ریزایده کلی جا به جایی آلاینده ها توسط دستگاه سوییپر، تا دهه ۷۰ قرن بیستم، ثابت مانده و تا پایان دهه ۹۰ تغییر نکرد. سویپر های شهری آن زمان با استناد به این باور که باران آلاینده های ریز را شسته و از بین می برد تنها قادر به جمع آوری آلاینده های درشت بودند. اما همین آلاینده ای ریز با ورود به سیستم فاضلاب شهری علاوه بر تولید سر و صدا، آب های سطح شهر را نیز آلوده می کردند. در نهایت با گذشت زمان و به واسطه تغییراتی که در سطوح بهداشتی و استاندارد ها اعمال شد، برخی از سوییپر های شهری امروزی می توانند آلاینده هایی بسیار ریزی تا ابعاد ۱۰ میکرون را نیز جمع آوری نمایند. از آنجایی که آلاینده های ریز قادر به نفوذ در سیستم تنفسی می باشند جمع آوری و حذف آنها از محیط بسیار اهمیت دارد از این رو دستگاه های سویپر باید قادر به جمع آوری و حذف آنها از محیط باشند. دستگاه های سوییپر امروزی به واسطه تجهیز به سیستم مکش یا پاشش آب توانایی بالایی در حذف ذرات ریز گرد و غبار دارند. این آلاینده ها به واسطه حرکت برس های جانبی به قسمت میانی دستگاه هدایت شده و در نهایت توسط سیستم مکش به داخل مخزن زباله هدایت می شوند.

 

انواع دستگاه های سویپر صنعتی

سوییپر شهریسوییپر ها در ابعاد متنوعی و متفاوتی تولید می شوند. نمونه های بزرگ آنها برای نظافت خیابان ها و بزرگ راه ها به کار می روند در حالیکه نمونه های کوچک برای مصارف خانگی کاربرد وسیعی دارند. علاوه بر انجام امور نظافتی معمول، دستگاه های سویپر در صورت تجهیز به امکانات ویژه می توانند برای جمع آوری الاینده های خطرناک و آسیب زا نیز به کار گرفته شوند. دستگاه های سویپر آلمانی یا ایتالیایی با جمع آوری کامل آلاینده ها علاوه بر حفظ محیط زیست، مانع از ورود آنها به سیستم فاضلاب شهری می شوند.

 

لینک های مفید:

جاروب خیابانی : فهرست محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید