شیر اطمینان چیست و چه نقشی در واترجت صنعتی دارد؟

شیر اطمینان چیست و چه نقشی در واترجت صنعتی دارد؟

در اغلب دستگاه‌های واترجت صنعتی صرف نظر از نوع برند تولیدکننده آنها سیستم عملکرد دستگاه به گونه‌ای است که با رها کردن ماشه تفنگی دستگاه، پاشش جریان آب پرفشار قطع شده و با فشردن مجدد ماشه جریان آب با فشار بالا پاشش خواهد شد. این نحوه عملکرد دستگاه‌های کارواش صنعتی، ایمنی و سهولت استفاده را برای کاربر به ارمغان آورده و به وی امکان می‌دهد تا در شرایط اضطراری و در صورت نیاز با رها کردن ماشه تفنگی بلافاصله پاشش جریان آب را قطع نماید. اما با رها کردن تفنگی و به تبع آن قطع پاشش جریان آب پمپ واتر جت صنعتی همچنان مشغول به کار است همچنین هنگام استفاده از دستگاه به دلایل دیگری نظیر گرفتگی نازل علی رغم روشن بودن پمپ، آب از دستگاه خارج نشود. حال این سوال مطرح می‌شود که در چنین شرایطی دقیقا چه اتفاقی رخ می‌دهد.

 

علت عدم پاشش آب در کارواش صنعتی

شیر تخلیه واترجت صنعتی

در دستگاه کارواش صنعتی سرعت پمپاژ آب بیشتر از سرعت خروج آن از دستگاه است و همین نکته باعث ایجاد جریان آب پرفشار می‌گردد که در شستشوی آلودگی‌ها و لایه برداری سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال اگر به هر دلیل(حذف فشار از روی ماشه تفنگی، گرفتگی نازل و …) آب از دستگاه خارج نشود، اگر چه گیج فشار سنج عدد صفر را نشان می‌دهد اما پمپ همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و فشار افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید که فشار به میزانی بیش از حد مجاز دستگاه رسیده و به پمپ، تفنگی یا شلنگ فشار قوی آسیب جدی وارد می‌شود. بنابراین آب پر فشار ایجاد شده در صورت عدم خروج از نازل باید به نحوی بازگردانده شود. در اینجا شیر اطمینان یا Unloader valve وارد عمل می‌شود.

 

شیر اطمینان یا Unloader valve چیست؟

Unloader شیر اطمینانی است که فشار ایجاد شده بعلت عدم خروج آب از دستگاه را آزاد می سازد. شیر اطمینان از یک پیستون کنترل کننده، O- رینگ ها، توپی و حلقه تشکیل شده است. زیاد شدن در شلنگ فشار قوی باعث افزایش فشار ناگهانی در شیر اطمینان می‌شود. این افزایش ناگهانی فشار موجب حرکت پیستون کنترل کننده شده و توپی را جابجا می‌نماید در نتیجه مسیر جریان یابی آب باز شده و آب به سرسیلندر باز می‌گردد و با فشار کم به چرخش داخل پمپ ادامه می‌دهد. حرکت آب کم فشار داخل پمپ واترجت صنعتی حالتی است که تحت عنوان بای‌پس (Bypass) شناخته می‌شود. با باز شدن مسیر خروج آب از دستگاه، عکس فرآیند فوق اتفاق افتاده و با بسته شدن شیر اطمینان آب در تفنگی جریان یافته و از نازل خارج می‌شود.

شیر اطمینان در کارواش صنعتی

 

اهمیت کیفیت و عملکرد شیر اطمینان در واترجت صنعتی

این توضیحات مشخص می‌نماید که تمامی اجزاء تشکیل دهنده شیر اطمینان با هر بار رها کردن و فشردن ماشه تفنگی تحت فشار قرار گرفته و در معرض فرسایش و استهلاک بالا می‌باشند. به همین دلیل شیر اطمینان معمولا سریعتر از هر بخش دیگر پمپ واترجت صنعتی فرسوده می‌شود. عملکرد ضعیف شیر اطمینان باعث وارد شدن فشار غیر ضروری به بخش‌های دیگر دستگاه شده و می‌تواند سریعا باعث بروز آسیب دیدگی به ویژه در پمپ شود. به همین دلیل کیفیت بالای مواد مورد استفاده در تولید شیر اطمینان حائز اهمیت بوده و در صورت بروز نقص در عملکرد، شیر اطمینان باید فورا تعمیر شده یا تعویض گردد. از علائم معمول نشان دهنده عملکرد نامناسب شیر اطمینان می‌توان به افت ناگهانی فشار و حالتی اشاره نمود که در آن دستگاه با رها کردن ضامن تفنگی به راحتی یا اصلا وارد مد بای پس نمی‌شود.

 

انواع شیر اطمینان واترجت صنعتی

شیر اطمینان در واتر جت صنعتیشیر اطمینان در دستگاه‌های واترجت صنعتی که در مدل های کارواش سه فاز و کارواش تک فاز موجود هستند، ممکن است به صورت داخلی یا خارجی نصب شود. اغلب پمپ های مدرن دارای شیر اطمینان داخلی هستند که بصورت یکپارچه در کنار سرسیلندر آنها نصب شده است. مدل‌های قدیمی‌تر یا صنعتی‌تر واترجت دارای یک شیر اطمینان خارجی هستند که کنار سرسیلندر نصب و با یک شلنگ بای پس به ورودی آب یا یک مخزن وصل شده اند. شیرهای اطمینان خارجی امکان چرخش آب را برای مدت طولانی تر داخل پمپ فراهم می‌نمایند و سرویس و نگهداری آنها راحت‌تر است اما گران قیمت‌تر بوده و بیشتر مستعد مشکلاتی هستند که باعث نشتی می‌شود.

 

باقی ماندن واترجت صنعتی به عنوان یکی از تجهیزات کارواش ، در حالت بای پس برای مدت زمان طولانی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا در این حالت آب همچنان توسط پمپ فشرده می شود و دمای آن افزایش می‌یابد. در این حالت اگر پمپ دارای پلانجرهای سرامیکی باشد، سرامیک همانند یک عایق عمل نموده و گرما را داخل پمپ نگه می‌دارد. در نتیجه بعد از زمان بسیار کوتاه دما به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که ممکن است باعث آسیب دیدگی پمپ شود. البته در پمپ‌های پلانجری دارای پلانجرهای استیل با پوشش سرامیکی، پلانجرها به دلیل هدایت بالای استیل همانند یک رسانا برای گرمای ایجاد شده در حالت بای پس عمل نموده و به گرما امکان می‌دهند که به حمام روغن در محفظه انتقال پمپ منتقل شود. بنابراین پمپ برای مدت طولانی‌تر می‌تواند در حالت بای پس نگاه داشته شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «شیر اطمینان چیست و چه نقشی در واترجت صنعتی دارد؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید