آشنایی با مکنده صنعتی با قابلیت جداسازی مواد جامد و مایع

آشنایی با مکنده صنعتی با قابلیت جداسازی مواد جامد و مایع

دستگاه های جاروبرقی صنعتی دارای قابلیت مکش مواد جامد و مایع دارای جایگاه ویژه در بین انواع مدل های جاروبرقی می‌باشند و هر روزه طیف متنوعی از این نوع دستگاه های کارآمد و کاربردی در رده های مختلف خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌گردد در شرایطی که ضایعات حاصل از برخی صنایع همچون صنایع ساخت و تولید قطعات و محصولات فلزی، مخلوطی از مواد جامد و مایع می باشد، استفاده از مکنده ای با قابلیت مکش مواد مایع علاوه بر مواد و ذرات خشک و جامد، غیرقابل اجتناب می باشد اما در بسیاری از موارد، این ویژگی به تنهایی پاسخگوی نیاز مصرف کننده نمی باشد. انواع مایعات و مواد روغنی روان کننده و یا خنک کننده مورد استفاده در دستگاه های ماشین کاری و برش فلزات غالبا گران قیمت بوده و بازیافت آنها برای استفاده مجدد، از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد. از سوی دیگر، با توجه به حجم بالای مایعات خنک کننده یا روانساز مورد استفاده در صنایع فلزکاری، مسأله وجود مخزنی با ظرفیت بالا و امکان تخلیه آسان نیز در کنار قابلیت بازیافت مایعات دارای اهمیت می باشد. نیاز به چنین دستگاه مکنده ای موجب طراحی و تولید رده جدیدی از مکنده های صنعتی تخصصی گردیده است که دارای قابلیت جداسازی مواد جامد از مایع می باشند.

 

عملکرد مکنده صنعتی با قابلیت جداسازی مواد مایع و جامد

 

سبد جداکننده مواد جامد در مکنده صنعتیاین نوع ویژه از دستگاه های مکنده صنعتی بهترین ابزار برای مکش همزمان مواد جامد و مایع بوده و در صنایع مختلف همانند کارخانه های تولید کننده محصولات فلزی، کارگاه های تراشکاری و ماشینکاری، صنایع خودروسازی و ..قابل کاربرد می باشند. دستگاه‌های مکنده صنعتی با قابلیت جداسازی مواد مایع و جامد دارای سه عملکرد شاخص می باشند:

 

– جمع آوری همزمان مواد جامد و مایع (بعنوان مثال تراشه های فلزی یا سایر ضایعات حاصل از برش، دریل، سمباده زنی همراه با روغن و سایر مایعات خنک کننده)
– جداسازی یا فیلتراسیون مواد مایع از مواد جامد
– بازیافت مایع تمیز و بازگرداندن آن با استفاده از یک پمپ الکتریکی به درون ابزارآلات و ماشین های تولید

 

نحوه کار یک مکنده صنعتی با قابلیت جدایش مواد مایع و جامد

 

نحوه عملکرد مکنده صنعتی با قابلیت جدایش مواد جامد و مایعدر این نوع از دستگاه های جاروبرقی صنعتی ، تراشه و روغن (یا سایر مایعات روانساز و خنک کننده) بصورت همزمان توسط یک خرطومی پلاستیکی مقاوم در برابر سایش مکش می شوند. یک سبد مشبک (۱) مواد جامد و تراشه ها را از فاز مایع (روغن) جدا می نماید. روغن فیلتر شده وارد مخزن بزرگ (۲) در قسمت پایینی دستگاه مکنده می شود. یک سیستم اتوماتیک (۳) با رسیدن مایع به حداکثر سطح مجاز درون مخزن، عملکرد مکش دستگاه را متوقف می نماید. بنابراین پمپاژ روغن تصفیه شده و بازگرداندن آن به ماشین به کمک یک پمپ مستقل مجهز به تفنگی پاشش (۴) به سهولت امکان پذیر می‌باشد و مواد زائد و تراشه های جمع شده داخل سبد نیز به راحتی قابل تخلیه می باشند.

 

سهولت تخلیه مخزن

 

مخزن مواد جامد در مکنده صنعتیدر مدل های کوچکتر دستگاه های مکنده صنعتی با قابلیت جداسازی مواد جامد و مایع، تراشه ها و مواد جامد درون سبد جدا کننده، جمع آوری می شوند حال آنکه روغن یا مایعات درون مخزن اصلی دستگاه جمع شده و توسط پمپ مجهز به تفنگی تخلیه می شود.
در مدل های بزرگتر این نوع مکنده ها و در جایی که نیاز به مکش و جمع آوری حجم بالایی از تراشه ها می باشد، دستگاه مکنده علاوه بر مخزن مخصوص روغن یا فاز مایع دارای یک مخزن مجزا برای مواد جامد می باشد. این مخزن دارای طراحی کاربردی و متحرک بوده و به سادگی می توان با کج کردن، آن را تخلیه نمود.
همچنین سهولت تخلیه مخزن مایع (از طریق پمپ الکتریکی با دبی بالا) باعث می شود که کاربرد این نوع مکنده های صنعتی به صنایع نیازمند جدایش فاز جامد و مایع، محدود نباشد و در کاربردهای نیازمند مکش حجم بالای مایعات که مشکل تخلیه مخازن سنگین وجود دارد، نیز بتوان از این نوع مکنده ها استفاده نمود.

 

مزایای استفاده از مکنده با قابلیت جداسازی فاز جامد و مایع

 

افزایش سرعت عملیات با استفاده از مکنده صنعتیکاربرد دستگاه های مکنده با قابلیت جداسازی فاز جامد و مایع برای نظافت دستگاه های ماشین کاری، تراش ، برش و … دارای مزایای متعدد می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

– بازیافت مایعات و روغن های خنک کننده و امکان استفاده مجدد از آنها
– کاهش زمان مورد نیاز برای نظافت ماشین ها و ابزار آلات ( از ۲- ۳ ساعت برای هر دستگاه به تنها ۳۰ دقیقه)
– به حداقل رساندن زمان عدم کارکرد و توقف ماشین آلات
– کاهش نیروی کار مورد نیاز برای سرویس و نگهداری ماشین آلات

 

با توجه به مزایای ذکر شده، مشخص می گردد که خرید و کاربرد یک دستگاه مکنده صنعتی با قابلیت جداسازی مواد جامد و مایع موجب صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها و افزایش صرفه و سود اقتصادی می گردد و هزینه صرف شده برای خرید این دستگاه در کوتاه ترین زمان قابل بازگشت می باشد.

 

جارو برقی صنعتی: فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید