انواع آلودگی موجود در صنایع مختلف و مکنده صنعتی بهینه برای هر یک

انواع آلودگی موجود در صنایع مختلف و مکنده صنعتی بهینه برای هر یک

با پیشرفت روز افزون صنایع و تخصصی تر شدن هر صنعت، نظافت بخش های مختلف یک کارخانه تنها با استفاده از یک مدل جاروبرقی صنعتی ، حتی اگر آن جارو برقی آب و خاک باشد، عملاً امکان پذیر نمی باشد. مواد پسماند، براده ها، تراشه ها، آلودگی ها و گرد و غبار موجود در محیط های صنعتی دارای انواع متفاوت هستند که برای نظافت هر کدام دستگاه مکنده خاصی با ویژگی های منحصر به فرد مورد نیاز خواهد بود. استفاده از یک دستگاه مکنده صنعتی یا جاروبرقی بهینه و متناسب با نوع آلودگی، موجب کاهش زمان اورهال، حفظ کیفیت محصول و ارتقای سطح ایمنی و سلامت کارکنان و افراد حاضر در محیط صنعتی می شود و علاوه بر آن عمر مفید تجهیزات و ابزار آلات گران قیمت را افزایش می دهد. این مقاله فهرستی از دستگاه های مکنده صنعتی رایج در صنایع را معرفی می‌نماید و در ادامه انواع گرد و غبار موجود در صنایع را معرفی کرده و جاروی متناسب با هر یک را مطرح می نماید.

 

دستگاه های مکنده صنعتی رایج در صنعت

برخی از انواع دستگاه های مکنده یا جاروبرقی صنعتی که در صنایع گوناگون به کار گرفته می شوند، عبارت اند از :

جاروبرقی دائم کار

جاروبرقی صنعتی دائم کاراین رده از دستگاه های جارو برقی صنعتی با برخورداری از موتور توربینی پر قدرت (دامنه قدرت موتور از ۱.۸ تا بیش از ۹۰ کیلووات) قادر به عملکرد پیوسته ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته می باشند و در جایی به کار می روند که نظافت پیوسته محیط از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سطح بالایی از بهداشت مورد نیاز بوده و یا عدم مکش پیوسته مواد باعث انباشت آلودگی و افزایش زمان تعمیرات اساسی در مراحل بعدی می گردد.

 

دستگاه های مکنده ضد انفجار

مکنده صنعتی هواکاردر محیط حاوی گرد و غبارات قابل احتراق نظیر ذرات ریز منیزیم، آلومینیم و پوشش های پودر و همچنین موادی مانند نشاسته ذرت، پوست گردو و … برای جلوگیری از احتراق و انفجار استفاده از مکنده هایی لازم است که بدون افزایش خطر احتراق به سرعت قادر به حذف گرد و غبار اشتعال زا از محیط کار باشند. بدین منظور غالباً از مکنده صنعتی هواکار استفاده می شود که در طراحی آنها برای کاهش خطر انفجار و آتش سوزی از جاروهای الکتریکی استفاده نمی‌شود و این نوع مکنده ها مجهز به پمپ ونتوری، مدارها و قطعات ضد الکتریسیته ساکن بوده و بدنه با سیم به زمین متصل است تا هر گونه بار الکتریکی تخلیه گردد. این نوع مکنده های صنعتی ملزم به رعایت نیازمندی های استاندارد ATEX می باشند و گواهی نامه مربوط به آن را دریافت نموده اند.

 

دستگاه های مکنده صنعتی مرکزی و ثابت

جاروبرقی صنعتی مرکزیمعمولا از این جارو برقی ها در محیط هایی به کار گرفته می شوند که برای جمع آوری گرد و غبار، آلودگی ها، ضایعات جامد و … نیاز به مخازن بزرگ است که اگر در چنین شرایطی دستگاه های جاروبرقی صنعتی با مخازن محدود استفاده شود، بازدهی کاهش می یابد زیرا می بایست مخزن به طور پیوسته تخلیه گردد. حال آن که دستگاه های مکنده مرکزی دارای مخازن رابط با گنجایش بالا هستند که در هر دو حالت نیازی به تخلیه دستی مخزن نیست؛ در نتیجه صرفه جویی قابل توجه در زمان صورت می گیرد. همچنین هنگامی که جا به جایی پیوسته مخزن دستگاه های جارو برقی ضرورت دارد، این مسأله سبب استهلاک دستگاه شده در نتیجه استفاده از دستگاه های مکنده ثابت توصیه می گردد.

 

جاروبرقی صنعتی جدا سازی مایعات و جامدات

جارو برقی صنعتی آب و خاکمحیط های صنعتی علاوه بر ذرات جامد، گرد و غبار معلق در هوا، پودرها و گرانول های خشک غالباً حاوی مایعات مختلف همانند آب، روغن و … هستند که در بسیاری از موارد نظافت محیط مستلزم حذف مایعات در کنار مواد جامد می‌باشد. در چنین شرایطی انواع ویژه دستگاه های مکنده صنعتی با طراحی اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن جذب مایعات سبب آسیب دیدن موتور، مرطوب شدن فیلتر و گرفتگی منافذ آن نخواهد شد. از سوی دیگر بازیافت مایعات جمع آوری شده در بسیاری از صنایع امری حیاتی و بسیار موثر در هزینه های کلی کارخانه می باشد؛ بنابراین دستگاه مکنده به کار رفته باید علاوه بر قابلیت مکش صد در صدی مایع دارای قابلیت جداسازی ذرات جامد از فاز مایع و بازیابی مواد مایع نیز باشد. این نوع مکنده های صنعتی مجهز به یک سبد برای جدا کردن ذرات جامد همانند براده ها، تراشه ها و … و مخزن جمع آوری مایعات هستند. اهرمی در این نوع به خصوص از جارو برقی ها در نظر گرفته شده است که توسط آن وضعیت دستگاه از حالت مکش به دمش تغییر می کند که بدین وسیله می توان مایع جمع آوری شده را از مخزن تخلیه و دوباره استفاده نمود.

 

نوع مواد مورد مکش در صنایع مختلف و دستگاه مکنده مناسب برای هر یک

نوع ماده/نوع مکنده مکنده دائم کار مکنده مرکزی مکنده آب و خاک مکنده ضد انفجار مکنده با قابلیت بازیافت مایعات
مایعات قابل بازیافت  *
لجن  *
انواع تراشه و براده  *  *
سرباره  *
مواد ساینده خشک  *  *  

 

مواد ساینده مرطوب  *
فیبر کربن  *
گرد و غبار قابل احتراق  *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید