استفاده از مکنده های صنعتی جهت افزایش بهره روی در صنایع سیمان پرتلند

استفاده از مکنده های صنعتی جهت افزایش بهره روی در صنایع سیمان پرتلند

در حین فرآیند های تولید در صنایع سیمان پرتلند، نشت مواد از دستگاه ها و دیگر تجهیزات امری رایج است. جمع آوری این مواد بوسیله مدل های مختلف مکنده های صنعتی صورت گرفته که موجب بهبود کنترل کیفیت مجموعه نیز می گردد. امروزه شرکت های معتبر در زمینه ساخت مکنده ها، محصولاتی تولید نموده اند که جهت بازیابی مواد در فرآیند های تولید سیمان پرتلند بکار رفته و منطبق بر قواعد ایمنی و سلامت افراد است. جاروبرقی و مکنده های صنعتی در تک تک مراحل فرآیند تولید سیمان از آزمایشگاه، پایانه های تخلیه و بارگذاری مواد تا پر نمودن کیسه های سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.


بازیافت مواد در صنعت سیمانهر مرحله از فرآیند های تولید و توزیع، دارای مشکلات خاص خود بوده و بنابراین نیازمند راه حل منحصر به فرد می باشند. در محیط های آزمایشگاهی، وجود مقدار کمی آلودگی، یک مشکل بزرگ تلقی شده و استفاده از سیستم های غبارگیر از اقدامات کنترل کیفیت در این محیط ها می باشد. در کارخانه سیمانی که دارای چندین طبقه و محصولات زیاد باشد، یک جاروبرقی مرکزی برای از بین بردن آلودگی ها و یا جمع آوری مواد نیاز است. در مرحله کیسه نمودن سیمان، نشت ذرات به سختی قابل کنترل بوده و یک سیستم مکنده مداوم کار مناسب آن است. در نقطه مقابل در محیط هایی چون محل های بارگذاری و تخلیه که نشت ذرات کم است، استفاده از یک مکنده هوا کار برای نظافت متناوب این محیط ها گزینه خوبی به حساب می آید.

 

جاروبرقی های صنعتی هواکار و پاکسازی نقاله تخلیه مواد

در پایانه های کارخانه، سیمان پرتلند از روی ریل به سمت سیلو فرستاده می شود. در حقیقت ابتدا سنگ هایی که از معدن آورده می شود، روی نوار نقاله پودر شده و به وسیله بالابر های کاسه ای به داخل سیلو ها ریخته می شوند. در حین انتقال سیمان به سیلو ها، مقادیری از این مواد نشت کرده و بر روی سطوح ریخته می شود. استفاده از جاروبرقی های هواکار می تواند جهت جمع آوری این مواد و انتقال دوباره آن به فرآیند تولید مورد استفاده قرار گیرد. این مکنده بر خلاف سایر جاروبرقی های صنعتی برای تامین انرژی خود نیاز به استفاده از منبع جاروبرقی هواکاربرق نداشته و با دریافت هوای فشرده توسط یک کمپرسور تغذیه می شوند.
سیستم موتور مکش جاروبرقی های هواکار دارای عملکردی منحصر به فرد می باشد که با نام ونتوری شناخته می شوند. در موتورهای ونتوریف مسیری مستقیم برای ورود و سپس خروج هوا تعبیه شده است. در بین این مسیر مستقیم یک ورودی دیگر بطور مورب قرار گرفته که به واسطه حرکت هوای فشرده در مسیر مستقیم، هوا از ورودی مورب به داخل مکش می شود.
با بکارگیری مکنده هواکار، بدون نیاز به استفاده از برق، مواد نشت شده جمع آوری می گردند. این دستگاه، جهت جمع آوری ذرات ساینده سیمان که می توانند سبب آسیب به تجهیزات الکتریکی در طول زمان شوند، گزینه ایده آلی می باشد. استفاده از محافظ های شنیداری در محیط هایی که مکنده هواکار بکار گرفته می شود، ضروری نمی باشد چراکه این دستگاه ها نسبت به بعضی از جاروبرقی ها سر وصدای زیادی ایجاد نمی کنند.

 

جاروبرقی مرکزی جهت جمع آوری مواد در سیمان پرتلندمکنده مرکزی جهت جمع آوری مواد حجیم در حین انتقال فله ای سیمان

مکنده های مرکزی در کارخانجات سیمان قادرند محصولات انباشته شده در اطراف روزنه های ریل های انتقال مواد را جمع اوری می کنند. با این کار هیچ گونه گرد و غباری هنگام ترک کارخانه توسط کامیون ها منتشر نمی شود. در این سیستم ها، اتصالات توسط یک لوله کشی ثابت انجام می پذیرد و در انتهای لوله کشی ها انشعاباتی جهت اتصال به خرطومی قرار داده شده است.
از جاروبرقی مرکزی در کارخانجات کلینکر یا تفاله کوره که در کنار فرآیند تولید سیمان فرار دارند نیز جهت جمع آوری حجم زیاد مواد استفاده می گردد. در صورتیکه فرآیند آماده سازی کلینکر در چندین طبقه انجام گیرد، مکنده مرکزی در طبقه همکف تعبیه شده و به طبقات دیگر اتصالات صورت می گیرد. در محیط های با استاندارد بالا که نظافت و کار مداوم جهت اهداف کنترل کیفیت ضروری است نیز از جاروبرقی مرکزی استفاده می گردد.

 

جاروبرقی مرکزی مداوم کار در آزمایشگاه های خودکار

در یک آزمایشگاه خودکار که یک عملیات ثابت و مشخص جهت تولید محصولات صورت می پذیرد، از مکنده ها استفاده می شود. به منظور دستیابی به نتایج درست در آزمایشگاه های خودکار، از سیستم های مکنده مرکزی مداوم کار استفاده می گردد..

 

جمع آوری مواد در صنایع سیمان با مکندهمکنده مداوم کار درحین عملیات پر نمودن کیسه ها

استفاده از مکنده مداوم کار جهت جمع آوری و بازیابی سیمان ریخته شده در حین انجام فرآیند پر نمودن کیسه های سیمان پیشنهاد می گردد. از آنجاییکه در حین انجام این عملیات اجتباب از نشت ذرات دشوار می باشد، استفاده از مکنده مداوم کار می تواند از هدر رفت محصولات جلوگیری کند. این دستگاه با جمع آوری ذرات نشت شده آن ها را دوباره به دستگاه ها باز می گرداند تا سوددهی کار افزایش یابد.



لینک های مفید :

مکنده صنعتی : فهرست محصولات نظافتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید