نحوه صحیح کارکردن با یک سوییپر خودرویی

نحوه صحیح کارکردن با یک سوییپر خودرویی

سطح زمین در پارکینگ‌های عمومی، کارخانه‌ها، انبارهای بزرگ، محیط‌های تولید و سایر مراکز صنعتی و تجاری همواره در معرض سطح بالایی از آلودگی قرار دارد. با توجه به حجم بالای تردد و فعالیت در چنین محیط‌هایی، نظافت و تامین بهداشت و پاکیزگی آنها نیازمند به کارگیری روش‌های کارآمد با بازده بالا خواهد بود. در حقیقت انجام عملیات نظافت محوطه‌های وسیع توسط یک کاربر و به وسیله جاروی دستی امکان پذیر نمی‌باشد. سوییپر های سرنشین دار، دستگاه‌های نظافت مکانیزه می‌باشند که برای برطرف نمودن نیازهای نظافتی مراکز صنعتی و تجاری بزرگ تولید و عرضه شده اند. اگرچه دستگاه‌های سوییپر عموما دارای ساختار ساده و کاربر پسند بوده و کار کردن با آنها چندان پیچیده نمی‌باشد.اما استفاده از سوییپر های خودرویی بدون آموزش و بهره‌مندی از آگاهی و اطلاعات لازم می تواند به وارد آمدن آسیب‌های جدی به دستگاه منجر گردد و حتی امنیت کاربر یا سایر افراد را به خطر اندازد. این مقاله اصول ابتدایی برای کار کردن صحیح با سوییپر را به اختصار توضیح می‌دهد.

مطالعه دقیق دستورالعمل استفاده از سوییپر

دفترچه راهنمای کارکردن با سوییپرپیش از انجام هر فعالیتی، کاربر باید دفترچه راهنمای استفاده از دستگاه سویپر را به دقت بررسی نموده و تمامی بخش‌های مرتبط با عملکرد صحیح ماشین را مطالعه نماید. اگرچه بسیاری از دستگاه‌های سوییپر دارای سیستم‌های کنترل، عملکرد و اجزای مشابه می‌باشند اما ممکن است برخی مشخصه‌های دستگاه وابسته به نوع و مدل آن متفاوت باشد. مطالعه دقیق کاتالوگ دستگاه اولین قدمی است که در جهت آشنایی با عملکرد سوییپر و نحوه صحیح کار کردن با آن باید برداشته شود.

بررسی و بازبینی دقیق دستگاه سوییپر

اگر دستگاه سوییپر برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمامی بخش‌های آن باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا آسیب های احتمالی وارد شده به دستگاه در حین حمل و نقل مشخص گردد. پس از اطمینان از سالم بودن دستگاه و عدم وجود هیچ گونه فرورفتگی، شکستگی و آسیب دیگر در آن موارد دیگری همچون سطح مایع خنک کننده، روغن موتور و روغن هیدرولیک (در مورد سوییپرهای دیزلی و مجهز به سیستم‌های هیدرولیک) باید چک شود.

بررسی منبع تغذیه

چک کردن سوخت در سوییپرپیش از استفاده از دستگاه منبع تغذیه آن باید مورد بررسی قرار گیرد. در مورد سوییپر های باتری دار لازم است قبل از نخستین کاربرد سویپر، باید سالم بودن باتری‌ها و عملکرد صحیح آنها چک شود. در استفاده‌های بعدی بررسی شارژ باتری ضروری می‌باشد در غیر این صورت ممکن است دستگاه پیش از مدت زمان پیش بینی شده برای عملیات خاموش شده و موجب وفقه طولانی مدت در انجام عملیات گردد. با توجه به اینکه اکثر دستگاه‌های سوییپر با بنزین یا دیزل عمل می‌نمایند، پیش از استفاده از دستگاه مخزن سوخت باید پر شود و در حین عملیات، کاربر باید سطح سوخت دستگاه را مرتب چک نماید و در صورت نیاز و پیش از اتمام کامل سوخت مجددا مخزن را پر نماید.

بررسی فضای مورد نظافت

مساحت و فضای مکانی که قرار است با دستگاه سویپر خودرویی مورد نظافت قرار گیرد، پیش از استفاده از دستگاه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. اندازه دستگاه سوییپر معمولا متناسب با ابعاد این فضا انتخاب می‌شود. فضاهای کوچک و محدود معمولا نیازمند تکنیک های اندکی متفاوت و سطح دقت و احتیاط بالاتر می‌باشد حال آنکه انجام عملیات نظافت در فضاهای بزرگتر، زمان برتر خواهد بود. پیش از شروع به کار، باید محیط را از لحاظ وجود موانع گوناگون، فضاهای غیرقابل دسترس و گوشه ها و کناره‌ها بررسی کرد تا مشکلی در حین عملیات پیش نیامده و نتیجه نهایی از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.

چک کردن صندلی راننده دستگاه سوییپر

تنظیم صندلی راننده پیش از کارکردن با سوییپردر بعضی موارد لازم است که کاربر سوییپر سرنشین دار برای مدت زمان طولانی بر روی صندلی دستگاه نشسته و عملیات هدایت آن را انجام دهد. صندلی راننده در سوییپر های خودرویی باید کاملا راحت باشد و به گونه ای طراحی و تنظیم شود که موجب خستگی و آسیب دیدگی گردن و پشت کاربر در طولانی مدت نگردد. در ساخت صندلی راننده سوییپر غالبا از مواد بادوام و در عین حال نرم و راحت استفاده می‌شود. قبل از سوار شدن بر دستگاه، کاربر باید اطمینان حاصل نماید که صندلی و محل قرار گرفتن پاها هر دو کاملا تمیز و عاری از مواد یا اشیایی است که ممکن است راحتی و ایمنی کاربر را تهدید نماید. قبل از روشن کردن دستگاه کاربر باید صندلی را به گونه ای تنظیم نماید که کاملا متناسب با فیزیک و شرایط وی باشد تا هنگام هدایت دستگاه مشکلی برای وی به وجود نیاید.

روشن نمودن دستگاه سوییپر و هدایت صحیح آن

روشن کردن دستگاه سوییپر معمولا مشابه با خودرو و از طریق جایگذاری کلید و چرخاندن آن می‌باشد. پس از فعال نمودن دستگاه، سوییپر باید با سرعت کم هدایت شود و هنگام حرکت روی سطوح شیبدار باید فشار ملایمی بر روی ترمزها اعمال گردد.
هدایت دستگاه سویپر با سرعت آهسته و ثابت، موجب نظافت بهتر و موثرتر محیط می‌شود و در چنین شرایطی کنترل سویپر راحت تر خواهد بود. پس از آشنایی کامل کاربر با شیوه هدایت دستگاه، امکان افزایش نسبی سرعت حرکت وجود دارد تا عملیات در زمان کوتاه‌تری انجام شود.
چرخش‌های سریع و توقف‌های ناگهانی هنگام حرکت دستگاه سوییپر مطلوب نمی‌باشد. بنابراین لازم است که حرکت روی سطوح شیب دار یا رمپ ها با سرعت آهسته و به دقت صورت گیرد. بخش‌های تمیزکننده دستگاه یعنی برس‌های جانبی و برس مرکزی باید هنگام بالارفتن از سطح شیبدار فعال باشند و نه در زمان پایین آمدن و دور زدن هنگام حرکت بر روی سطح شیبدار توصیه نمی‌گردد.

آشنایی با علائم هشداردهنده

علائم هشداردهنده در سوییپراغلب دستگاه‌های سوییپر دارای صفحه نمایشگر کوچکی می‌باشند که نشان دادن کلمات یا علائم ویژه، کاربر دستگاه را نسبت به خطرات احتمالی آگاه می‌نماید. سه کلمه متداول در اغلب سوییپرها عبارتند از:
خطر – danger: نشان دهنده خطر فوری است که می تواند باعث آسیب جدی شود.
هشدار- warning: نشان دهنده مشکلی است که می تواند به وارد آمدن آسیب جدی به کاربر یا فرد دیگر منجر شود.
احتیاط – caution: شرایطی که ممکن است به آسیب جزئی در فرد یا دستگاه منجر شود.

نمایشگر در برخی مدل‌های سوییپر ممکن است علائم هشدار دهنده ای نشان دهد که سهولت توسط کاربر عادی قابل تشخیص نباشد. بنابراین لازم است که کاربر پیش از شروع به کار با هر علامت کاملا آشنا شود و معنای آن را درک نماید. اهمیت وجود کنترل پنل و نمایشگر کاربرپسند و قابل فهم در اینجا مشخص می‌گردد.

متوقف کردن دستگاه سوییپر

توقف دستگاه سوییپرپس از اتمام عملیات نظافت، کاربر باید سوییپر را به محل در نظر گرفته شده برای نگهداری آن هدایت نماید. پس از پارک کردن دستگاه، باید ترمزهای مرتبط با توقف طولانی مدت به منظور ایجاد سطح ایمنی بالاتر فعال شوند. سپس کلید دستگاه در موقعیت خاموش off قرار گیرد و خارج شود.

کارکردن با دستگاه سوییپر نیازمند آموزش، احتیاط و تمرکز می باشد. هنگامی که کاربر به دفعات فضای مشخصی را با استفاده از دستگاه سوییپر نظافت نماید، به تدریج با مشخصه های حرکتی دستگاه آشنا می گردد و قابلیت و حد مانور سوییپر هنگام دور زدن و حرکت در فضاهای تنگ مانند راهروها را درک خواهد کرد. در چنین شرایطی کاربر می تواند سرعت دستگاه را برای صرفه جویی در زمان انجام عملیات افزایش دهد. اما احتیاط و تمرکز دو پارامتری هستند که بهنگام کارکردن با دستگاه سوییپر به هیچ عنوان نباید مورد بی توجهی قرار گیرند.

لینک های مفید:

سوییپر : فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید