سوییپر ؛ از گذشته تا به امروز

سوییپر ؛ از گذشته تا به امروز

سوییپر در انگلیسی به معنای رفتگر و یا ماشین مکانیزه نظافت شهری به کار می رود. اهمیت و اولویت بهداشت و دفع ضایعات باعث استخدام رفتگران در شهرداری ها شده اند. کارمندان شهرداری که وظیفه نظافت شهر را بر عهده دارند با استفاده از جارو و بیل، زباله ها و ضایعات جمع شده در خیابان را جمع آوری می نمایند و پس از آن در صورت نیاز با شلنگ محل مورد نظر را شستشو می کنند. ماشین ها و دستگاه های نظافت شهری نیز برای سهولت امر نظافت از قرن نوزدهم ساخته و به مرور پیشرفته تر شدند. امروزه دستگاه های جدیدی ساخته شده اند که توانایی مکش ضایعات و زباله را دارند و با کیفیت بالایی شهر را نظافت می نمایند. واژه سویپر در فارسی به طور معمول به دستگاه مکانیزه نظافت زمین گفته می شود.

تاریخچه سوییپر در انگلستان

سوییپر قدیمیدر دهه ۱۹۴۰، منچستر در انگلستان به عنوان اولین شهر صنعتی شناخته شد. این شهر برای اولین بار خدمات مسافربری ریلی را ارائه کرد و همچنین دارای بزرگ ترین کارخانه منسجوات در زمان خود بود که باعث شده بود مردم این شهر را یک شهر نا سالم برای زندگی بشناسند. برای مقابله با محیط غیر بهداشتی و صنعتی شهر، فردی به نام جوزف وایت ورد اولین جاروی خیابانی مکانیکی را اخراع کرد. سوییپر به منظور جمع آوری ضایعات و زباله از سطح خیابان برای زیبایی و سلامت شهر طراحی و ساخته شد.

 

تاریخچه سوییپر در ایالات متحده

سوییپر قدیمیاولین دستگاه سوییپر در سال ۱۹۴۹ توسط C.S. Bishop در امریکا به ثبت رسید که دارای مکانیزم بسیار ساده ای بود. برای مدت زمان طولانی، سوییپر ها فقط یک دیسک را با برس سیمی پوشیده شده بود می چرخاندند. این دیسک های دوار به عنوان یک جاروب خیابانی مکانیکی آلودگی ها را از خیابان جمع آوری می کردند. چارلز بی بروکس مخترع اولین سوییپر خودرویی امریکایی بود، که دارای قالبی همانند کامیون داشت و محور های آن بر روی چرخ قرار گرفته بود. سپر جلوی ماشین مجهز به یک برس دوار بود که مواقع برف و یخ می توانستند به جای برس، یک تیغه نصب کنند تا عملیات برف روبی را نیز با همان انجام دهند. در سال های بعد افراد دیگری برای سوییپر موتور طراحی کردند تا بتواند انرژی لازم جهت حرکت را داشته باشد و جایگزین اسب برای کشش و جابجایی آن شود.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر روی سوییپر

سوییپر شهریسویپر های اولیه تا سال ۱۹۷۰ تغییر زیادی نداشتند و فقط برای جمع آوری قطعات بزرگ ضایعات مورد استفاده قرار می گرفتند در حالی که مقدار زیادی از ضایعات بر روی زمین باقی می ماندند. ذرات کوچک باقیمانده مورد توجه قرار نمی گرفتند و توسط باران شستشو می شدند که موجب گرفتگی آبراه های فاضلاب می شدند. بنابراین جارو و نظافت مؤثر خیابان ها می توانست تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های آبراه ها داشته باشد. همین ضرورت باعث شد سازمان حفاظت از محیط زیست سوییپرهای مکانیزه جدید را برای این منظور و در جهت حفظ کیفیت آب در نظر بگیرند.


سوییپر های جدید

سوییپر شهری - سوییپر خیابانیسوییپر های خیابانی جدید قابلیت جمع آوری قطعه های کوچک ضایعات را نیز دارند و با سیستم مکش قوی آن ها را به درون مخزن خود می ریزند. با پیشرفت های قابل توجهی که در زمینه تکنولوژی سوییپر حاصل شده است، در ایالات متحده در بیش از ۹۰ درصد موارد برای نظافت خیابان ها از سوییپر استفاده می شود. سوییپرهای جدید در برس های جانبی خود دارای سیستم مکش می باشند تا از ایجاد گرد و غبار در هوا در هنگام جارو زنی جلوگیری به عمل آید. سیستم مکش، مواد و ضایعات را از روی زمین جمع آوری کرده و به داخل مخزن مخصوص زباله که در سوییپر تعبیه شده می ریزد. چرخش هوا به داخل سوییپر باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز شده و ضایعات از هوای مکش شده جدا شده و داخل مخزن ریخته می شوند. بسیاری از سوییپر های جدیدی که امروزه ساخته می شوند دارای گواهی PM10 هستند، و این گواهی به این معنی است که این دستگاه ها قابلیت جمع آوری و نگهداری ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون را دارند. این ذرات کوچک یکی از علل اصلی آلودگی فاضلاب های سطحی هستند که باید از سطح زمین جمع آوری شوند. نگهداری این سوییپر ها در عین حال که بسیار آسان است اما به مقدار زیادی باید مورد توجه قرار گیرد، در صورتی که نگهداری و تعمیر به خوبی و به موقع انجام نپذیرد کارایی سوییپر ضعیف خواهد شد.

لینک های مفید:

سویپر : فهرست محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید