رعایت نکات ایمنی واترجت صنعتی هنگام استفاده از دستگاه

رعایت نکات ایمنی واترجت صنعتی هنگام استفاده از دستگاه

واترجت خانگی یا صنعتی یک دستگاه شوینده فشار قوی است که با پاشش آب با فشار بالا موجب حذف آلودگی های سطحی و عمیق می گردد. واترجت ها به دلیل توانمندی بالا و قدرت انطباق با شرایط گوناگون توانایی انجام عملکرد های متعددی را دارا می باشند. با توجه به تنوع بهره گیری از واترجت ها و تعدد استفاده از آن ها در صنایع و محیط های تجاری و خانگی، اهمیت استفاده صحیح از آن ها و رعایت نکات ایمنی می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. هر چند که اساس کاری در اکثر واترجت ها مشابه یکدیگرند، اما هر دستگاه با توجه به ویژگی های خاص خود می تواند دارای نکات ایمنی به خصوصی باشد. در این مقاله به نکات ایمنی واترجت صنعتی که لازم است توسط کاربران واترجت رعایت شود، می پردازیم.

 

نکات ایمنی واترجت صنعتی

ایمنی واترحت صنعتی یا کارواش صنعتی

۱- به دلیل آن که دستگاه واتر جت آب را با فشار زیاد پاشش می کند، تماس مستقیم کاربران و دیگر افراد حاضر در محل با جریان آب می تواند باعث آسیب های جدی شود. به همین دلیل است که در هنگام توجه به ایمنی واترجت صنعتی فاصله ایمنی بسته به دستگاه، فشار کاری و نوع عملیات رعایت گردد. قبل از روشن کردن دستگاه نقطه یا نقاط مورد نظر جهت پاشش آب باید مشخص گردد و متناسب با آن جهت قرار گرفتن نازل تنظیم شود.

 

۲- پاشش آب فشار قوی می تواند اجسام را به اطراف پرتاب کند و با افرادی که در نزدیکی آن قرار دارند، برخورد کند.

 

۳- آب فشار قوی دارای نیروی بالایی می باشد اما به هیچ وجه نباید از آن به منظور هل دادن یا جا به جا کردن اجسام استفاده شود.

 

 

 

توجه به نکات ایمنی واترجت صنعتی

۴- استفاده از واترجت هایی با سوخت فسیلی در محیط های سربسته می تواند موجب تجمع گاز هایی چون مونواکسید کربن در محیط گردد؛ به همین دلیل اولویت استفاده از این واترجت ها در محیط های رو باز است و در صورت نیاز به به کارگیری در محیط های سرپوشیده باید از سوخت تمیز در آن استفاده گردد. با این کار میزان تولید دود و گازهای سمی تا حد استاندارد کاهش می یابد و ایمنی واترجت صنعتی برای کاربر حفظ می شود.

 

۵- با توجه به اینکه اکثر واترجت های صنعتی دارای سیستم محرک الکتریکی هستند، وجود آب و برق در کنار یکدیگر در صورت عدم رعایت نکات ایمنی از جمله انتخاب صحیح IP محافظتی می تواند موجب بروز حوادثی از جمله برق گرفتگی گردد. در واترجت های الکتریکی باید از سالم بودن قسمت هایی مثل پریز و کابل برق اطمینان حاصل کرد. اگر سیم برق دستگاه دچار خرابی شده باشد باید از روشن کردن دستگاه اجتناب شود. سیم برق نباید بریده شود یا به آن اضافه شود و در صورت نیاز به افزایش طول سیم می توان سیم را به یک نمونه بلندتر جابجا نمود. هم چنین وجود مدار قطع کن جریان در واترجت الکتریکی ضروری می باشد و همیشه باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.

 

 

ایمنی کارواش صنعتی

۶- در صورت نیاز به استفاده از کارواش صنعتی در محیط هایی با خطر انفجاری همانند پالایشگاه ها و سکو های نفتی، می بایست جهت حفظ ایمنی حداکثری از دستگاه های دارای استاندارد ضد انفجار متناسب با محیط و یا مجهز به کیت ضد انفجار استفاده نمود.

 

۷- در زمان استفاده از واتر جت قرار دادن آن بر روی سطحی صاف و غیر لغزنده می تواند از بروز حوادثی ناشی از سر خوردن دستگاه جلوگیری نماید.

 

۸- گاهی ممکن است فاصله پریز برق تا محل مورد نظر زیاد باشد و استفاده از سیم سیار ضروری باشد. از آن جایی که در به کارگیری واترجت های الکتریکی آب و برق در کنار یکدیگر قرار می گیرند باید از سیم سیارهای با روکش مقاوم و سازگار با محیط های مرطوب استفاده کرد و تا جایی که ممکن است کابل های برق در دورترین فاصله از آب در حال پاشش و آب های جاری شده قرار بگیرند.

 

لباس محافظ برای ایمنی واترجت صنعتی

۹- از دیگر موارد ایمنی واترجت صنعتی ، رعایت نوع پوشش برای کاربران واتر جت از لحاظ حفظ ایمنی ضروری می باشد. دستگاه های کارواش آب گرم با بخار داغ همراه است که احتمال تماس آن با کاربر زیاد می باشد. هم چنین به کار بردن مواد شوینده شیمیایی ممکن است برای سلامتی کاربران مضر باشد. به همین دلیل برای محافظت اپراتور از هر گونه آسیب احتمالی استفاده از لباس ها و تجهیزات ایمنی زیر ضروری می باشد:

۹-۱ کلاه ایمنی

۹-۲ عینک محافظ برای جلوگیری از پرتاب مواد و ذرات ایجاد شده بر اثر شستشو به داخل چشم

۹-۳ گوشی محافظ

۹-۴ ماسک

۹-۵ لباس عایق برای حفاظت در برابر حرارت و مواد شیمیایی

۹-۶ دستکش

۹-۷ کفش جلو بسته از جنس لاستیک به منظور عایق شدن

واترجت صنعتی و نکات ایمنی آن

 

۱۰- بهتر است قبل از روشن کردن دستگاه برای ایمنی واترحت صنعتی سطح روغن موجود بررسی شود و در صورت پایین بودن سطح روغن به آن اضافه شود.

 

۱۱- قبل از روشن کردن واترجت ابتدا باید شیر منبع تغذیه آب را باز کرد تا از آسیب دیدن به پمپ کارواش صنعتی جلوگیری شود.

 

۱۲- اگر در حین استفاده از واترجت با سوخت فسیلی سوخت دستگاه به پایان رسید، به دلیل آن که موتور دستگاه داغ می شود؛ ابتدا باید صبر کرد تا موتور خنک شده سپس سوخت گیری مجدد انجام شود.

 

۱۳- شلنگ یکی از اجزای اصلی و مهم واترجت به حساب می آید. هنگامی که شلنگ دچار هر گونه آسیب دیدگی شود باید از تعمیر آن خودداری و یک شلنگ جدید تهیه کرد.

 

ایمنی کارواش صنعتی

۱۴- بعد از اتمام کار و خاموش کردن واترجت، بهتر است ماشه تفنگی فشار داده شود تا آب های اضافی باقی مانده در دستگاه تخلیه شود. باقی ماندن آب درون دستگاه هنگامی که از دستگاه استفاده نمی شود به اجزای داخلی واترجت آسیب می رساند.

 

۱۵- کودکان با توجه به عدم توجه به نکات ایمنی و جذابیت کارکرد دستگاه کارواش صنعتی برای آن ها، نباید در محل استفاده از واترجت حضور داشته باشند.

 

۱۶- با توجه به این که هر واترجت بسته به فشار، دبی خروجی و نوع نازل دارای فشار معکوس مشخصی می باشد، در هنگام استفاده از واترجت ها کاربر باید جای پای خود را محکم نموده تا از لیز خوردن و یا افتادن خود جلوگیری کند. 

 

۱۷- ضامن تفنگی تنها در حین عملیات می بایست آزاد شود و در دیگر اوقات بسته بودن آن می تواند از بروز صدمات ناشی از فشردن اتفاقی ماشه تفنگی جلوگیری کند.

 

نکات ایمنی دستگاه واترجت صنعتی

۱۸- شلنگ فشار قوی از پوشش فولاد بافت تهیه شده؛ بدین سبب توان و قدرت کارکرد بالایی دارد، اما پیچ و تاب های غیر متعارف و گره خوردن آن می تواند موجب اعمال فشار بیشینه و استهلاک آن گردد. به همین دلیل لازم است بعد از هر بار استفاده از دستگاه، شلنگ آن دور قرقره شلنگ جمع کن بسته شود.

 

۱۹- با توجه به توان پرتابی بالای آب در واترجت های فشار قوی، هرگز نباید جهت پاشش آب در مسیر پریز برق قرار بگیرد. با این کار می توان از خطرات ناشی از برق گرفتگی جلوگیری نمود. 

 

۲۰- پاشش مستقیم آب خروجی دستگاه به طور مستقیم بر روی بدنه آن ایمنی واترجت صنعتی را به خطر انداخته و می تواند موجب بروز برخی مشکلات و خرابی ها گردد؛ لذا همواره باید از پاشش مستقیم آب به دستگاه خودداری گردد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید