اصول و مزایای نظافت صنعتی کارخانه و انبار (۱)

اصول و مزایای نظافت صنعتی کارخانه و انبار (۱)

هرچند تمیز و مرتب نگه داشتن کارخانه یا انبار نیازمند کمی تلاش وبرنامه ریزی است، مزایایی به همراه دارد که رزش کار سخت را دارند. اول از همه محیط کار مرتب، پیدا کردن ابزار و محصولاتی که مورد نیاز کارکنان است را آسان تر می کند و این مستقیما بر بازدهی بیشتر تاثیر می گذارد. این کار تاثیری غیرمستقیم نیز بر افزایش بهره ­وری دارد چرا که اگر کارکنان بدانند که زمان و منابع کارخانه را صرف تامین محیطی تمیز و کارآمد می شود با احساس غرور بیشتری به کار ادامه خواهند داد. نظافت صنعتی کارخانه و انبار مهم ترین کاری است که برای مرتب نگه داشتن محیط انجام داد.

 

سازگاری با سلامت و مقررات ایمنی

صاحبان کسب و کار هموار باید این نکته را در نظر بگیرند که محیط کاری باید تمیز و مرتب و همگام با قوانین سلامت و ایمنی باشد. طبق قانون ایمنی و بهداشت کار (۱۹۷۴)، همه کارفرمایان ملزم به فراهم کردن ایمنی و بهداشت برای همه نیروهای کاری و متاثر از کار خود از جمله لغزش یا حتی زمین خوردن می باشند. به علاوه، با توجه به قوانین مدیریتی سلامت و ایمنی درکار ۱۹۹۹ ، کارفرمایان باید مخاطرات محل کار از جمله خطرسقوط یا حتی زمین خوردن را بررسی کرده و در صورت نیاز آن ها را رفع نمایند. طبق این قوانین، زمین محل کار باید مناسب نوع کاری که انجام می گردد در شرایط مناسب و بدون آلودگی و مانع باشد .

عدم هماهنگی با این قوانین ایمنی و سلامت نه تنها کارکنان را به مخاطره می اندازد بلکه در صورت بازرسی محل کار، ممکن است منجر به ضرر و زیان مالی شود. اعمال راهنمایی های موجود از سوی سازمان های مربوط در زمینه جلوگیری از لغزش و زمین خوردن کارمندان باید بخشی از روال نظافت صنعتی کارخانه و انبار، کارخانه ها و مراکز صنعتی قرار گیرد و بدین ترتیب هم با همه­ قوانین سلامت و ایمنی همگام خواهد شد و هم پربازده ترین محیط کار ممکن را برای کارکنان فراهم می گردد.

در کوتاه مدت مشاهده می شود که انبار و کارخانه­ مرتب باعث بهره­ وری بیشتر و روحیه­ بالاتر کارمندان خواهد شد و کسب و کار شما هم راستا با قوانین ایمنی وسلامت پیش می رود. از سوی دیگر، محیطی به هم ریخته و کثیف نه تنها عملکرد کارکنان را به حداقل نرساند بلکه برای کارکنان و مشتریان پیامی مبنی بر نحوه عملکرد کارفرما دارد. برای شستشوی سطوح کف دستگاه زمین شوی صنعتی کاربرد دارد.

 

نظافت صنعتی برای سلامت و مقررات ایمنی کارخانه
سلامت و مقررات ایمنی کارخانه

 

برنامه­ نظافت صنعتی کارخانه یا انبار

نوع کار و فعالیتی که در محل کار انجام می پذیرد تعیین کننده فواصل بین نظافت صنعتی کارخانه و انبار است، اما در مجموع باید دو برنامه­ نظافتی وجود داشته باشد، نظافت عمیق و نظافت روزانه.

 

نظافت عمیق

به مرور زمان زمین انبار کثیف می شود و روی ابزار و تجهیزات خاک و آلودگی خواهد نشست. پیش از آن که زمین و ابزار به چنین مرحله­ای برسند باید برای نظافت دست به کار شد. این که نظافت چه مدت طول خواهد کشید به نوع کار بستگی دارد و در مورد هر قسمت از انبار متفاوت است.

وقتی نظافت عمقی انبار یا کارخانه انجام می شود، ساعت ها وقت صرف استفاده از تجهیزات نظافتی سنگین روی هر یک از ابزارها خواهد شد. اگر هر یک از کارمندان مسئول نظافت بخش خود است باید نظافت عمیق را در بازه­ زمانی خلوتی قرار دهید. اگر قرار است از نیروی کار خارج از مرکز استفاده کنید باید این کار را بعد از ساعات کاری یا آخر هفته انجام دهید تا بهره ­وری ساعات کاری را از دست ندهید.

اگر از کارمندان داخلی برای نظافت استفاده می کنید باید هر فرد مسئول نظافت بخش مشخصی باشد. این محدوده باید فقط و فقط منحصر به این افراد باشد تا بتوان میزان مسئولیت پذیری آن ها را سنجید. پیش از شروع کار، افراد باید موافق با نظافت بخش خود باشند، بدین ترتیب در حین کار سوء تفاهم یا مشاجره ­ای رخ نخواهد داد.

هر یک از کارکنان باید ابزار و تجهیزات نظافتی ضروری را داشته باشند تا محل تعیین شده را به خوبی نظافت کنند. کارفرما هم باید آموزش های لازم توسط متخصصین برای کار با دستگاه های خاص را برای آن ها فراهم نماید. جاروی صنعتی یکی از مهم ترین ابزارها برای نظافت عمیق است.

 

نظافت عمیق کارخانه
نظافت عمیق

اصول نظافت صنعتی

نخستین باری که عملیات نظافت صنعتی کارخانه به شکل عمیق شکل می گیرد، باید از تک تک کارکنان پرسش به عمل آید که انجام هر یک از فرآیندهای نظافت عمیق در چرخه­ نظافت چه مقدار طول کشیده است. به این ترتیب عملیات نظافت عمیق بعدی دقیق تر برنامه­ ریزی خواهید شد. در ادامه باید از آن ها باید پرسید برای سرعت دهی بیشتر به روال کار در هر قسمت چه پیشنهادی دارند و بدین ترتیب با چند بازخورد خوب می توان روال را اصلاح کرد.

حین انجام روال نظافت، نخست بر هم ریختگی هایی که بعد از نظافت قبل تا الان ایجاد شده رفع گردد. مرتب کردن به هم ریختگی در انبار و محل های پر رفت و آمد که اغلب به هم ریخته هستند، ممکن است دشوار باشد. نظم دهی به این نقاط باعث افزایش بهره­ وری کارکنان شده و ارزش کار دشوار را دارد.

  • فهرست کارهای لازم حین نظافت صنعتی کارخانه و انبار
  • تخصیص تاریخی خاص برای نظافت عمیق انبار
  • تخصیص نظافت تمام و کمال بخشی خاص برای هر یک از کارکنان
  • مجهز سازی تک تک کارکنان به ابزار مورد نیاز جهت نظافت عمقی محدوده­ی تعیین شده
  • مقرر کردن زمان مناسب برای برای هر یک از کارکنان برای نظافت محدوده­ تعیین شده بر اساس استانداردهای موجود
  • استعلام مدت زمان صرف شده برای نظافت هر بخش و بازخوردهای کارکنان جهت سرعت دهی روال نظافت معمول

 

نظافت صنعتی کارخانه و انبار
اصول نظافت صنعتی

 

در فواصل بین نظافت های عمیق، کارکنان باید به نظافت های معمول بردازند تا همه چیز در بهترین حالت به نظر برسند و بدین ترتیب  نظافت عمیق بعدی را می توان به تعویق انداخت.

این که این روال باید چند وقت یک بار تکرار شود و در برگیرنده­ چه کارهایی باشد به عوامال مختلفی بستگی دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

در کارخانه یا انبار خود چه کاری انجام می دهید؟ آیا از ماشین هایی که ایجاد آلودگی و به ­هم ریختگی می کنند استفاده می شود؟

هر چند وقت یکبار مشتریان و عرضه کنندگان به انبار یا کارخانه شما مراجعه می کنند؟ محیط کار به هم ریخته تاثیر خوبی بر کسب و کار نخواهد داشت و حتی ممکن است مراجعین نیز تمایلی به ادامه کار نداشته باشند.

آیا برای اجرای کارتان به بهترین نحو، نیاز به محیط کار استریل دارید؟ در این صورت، روال عادی نظافتی شما باید عمیق ­تر و شدیدتر باشد تا به سطوح مورد نظر نظافت برسید.

درست مثل نظافت صنعتی کارخانه و انبار نظافت معمول نیز باید با برنامه ­ریزی باشد. یک قانون ساده در این زمینه وجود دارد که میگوید بعد از پایان کار، محیط کار باید کاملا تمیز و آماده استفاده برای نفر بعدی باشد. در نتیجه در پایان شیفت کاری کارکنان باید پنج دقیقه از وقت خود را صرف نظافت محل کار و یا دستگاهی که با آن کار کرده­اند کنند در نتیجه نفر بعدی می تواند کار خود را بدون تاخیر آغاز کند. با استفاده از یک دستگاه کارواش صنعتی می توان به شستشوی بخش های مختلفی از کارخانه پرداخت.

اگر دستگاهی دارید که به ندرت استفاده می شود باید هر چند هفته یک بار نظافت شود تا گرد و خاک روی آن انباشته نشده، و روی عملکرد دستگاه تاثیر نگذارد.

همچنین کارکنان باید آموزش ببیندد که هرگونه تراوش، زباله یا خاکروبه­ای را جمع کنند تا سلامتی و ایمنی محل کار به خطر نیفتد.

 

برای مطالعه ادامه مقاله بر روی لینک زیر کلیک فرمایید.

اصول و مزایای نظافت صنعتی کارخانه و انبار (۲)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید