بررسی عملکرد دستگاه های نماشوی

بررسی عملکرد دستگاه های نماشوی

نمای ساختمان ها به موجب شرایط متعدد آب و هوایی دچار آلودگی می شود که وجود این آلودگی ها بر سطح نما، جلوه بصری ساختمان را به مخاطره می اندازد. از این رو به منظور حفظ زیبایی، اقدام به شستشوی نما می شود. این امر با وجود تمام دشواری ها نیاز به رعایت اصول ایمنی خاصی دارد و عدم رعایت این اصول خطرات و مشکلات جبران ناپذیری را به بار می آورد. از این رو افراد همواره در صدد یافتن برترین راهکار جهت شستشوی نمای ساختمان می باشند. امروزه از جمله راهکارهای موثر و کارآمد جهت شستشوی نمای ساختمان، استفاده از دستگاه های نماشوی مکانیزه می باشد که در این مقاله به بررسی عملکرد دستگاه پرداخته و مزایای بهره مندی از آن را شرح می دهیم.

بخش های اصلی دستگاه نماشویی

دستگاه نماشوی متشکل از سه بخش اصلی به شرح سیستم فیلتراسیون، لنس و برس می باشد. هر یک از این بخش ها در دستگاه نماشوی نقش اساسی را ایفا نموده و عملکرد بهینه دستگاه را به ارمغان می آورند. عملکرد دستگاه نیز به گونه ای است که ابتدا آب معمولی از طریق ورودی ها به سیستم فیلتراسیون دستگاه وارد می شوند. سیستم فیلتراسیون در این تجهیزات متشکل از یک مخزن پر شده از رزین می باشد که با عبور آب از میان ذرات رزین در این مخزن، آب به حالت خالص در می آید. لنس دستگاه که از جنس عناصر سبکی همچون کربن و یا آلومینیوم است، امکان هدایت عملیات از سطح زمین را برای کاربر فراهم آورده و اتصالات این لنس ها از نوع تلسکوپی و یا کوپلی می باشد. برس در این تجهیزات جهت حذف بهینه آلودگی ها از سطح نما مورد استفاده قرار می گیرد. آب خالص از مخزن فیلتراسیون مستقیما از طریق شلنگ و لنس بر روی برس ها پاشش می شوند. در این میان چند سوال احتمالی در ذهن مخاطبان به وجود می آید، که در این بخش به پاسخگویی این سوالات می پردازیم.

عملکرد سیستم فیلتراسیون رزینی در دستگاه نماشوی چگونه است؟

سیستم فیلتراسیون رزینی از مخزنی تشکیل شده که با دانه‌‌های رزین پر شده است. این دانه‌های کروی دارای یک بخش یونی ثابت و یک بخش یونی متحرک می‌باشند. با عبور آب از بستر رزین و حرکت از میان دانه های رزین، ناخالصی‌های موجود در آب که به شکل یون هستند در نوعی تبادل یونی با دانه های رزین قرار گرفته و با یون های متحرک رزین تعویض می گردند. در این فرآیند آب و رزین از لحاظ الکتریکی کاملا خنثی باقی‌ می گردند. در این دستگاه ها از رزین mixed-bed استفاده می شود. این رزین قوی دارای ذرات رزین های مبادله کننده یونی آنیونی و کاتیونی بوده و بنابراین می‌تواند تمام ناخالصی ‌های موجود در آب را جدا نماید و فرآیند تصفیه آب را تا رساندن آب به حالتی کاملا خالص و بدون یون ناخالصی امکان پذیر نماید. البته این رزین ها دارای قابلیت فیلتراسیون به صورت دائمی نبوده و بعد از مدتی بسته به سختی آب اشباع می شوند. تعویض رزین های میکس بد زمانی لازم خواهد بود که آنالیز آب پایین تر از حد قابل قبول باشد و کیفیت آب خروجی از مخزن مناسب عملیات نماشویی نباشد.

دلیل استفاده از آب خالص در فرآیند شستشوی نما در دستگاه نماشوی چیست؟

آب خالص تصفیه شده از توان پاک کنندگی بالایی برخوردار است زیرا واکنش پذیر تر بوده و در صورت استفاده در فرآیند شستشوی نمای شیشه ای میزان بیشتری از آلودگی ها را به صورت انحلال یافته در آب از سطح جدا می کند. علاوه بر این به دلیل قدرت بالای پاک کنندگی این آب تمامی آلاینده ها از میان خلل و فرج سطح شیشه خارج شده و در پایان نیز ردی از املاح و رسوبات بر سطح باقی نمی ماند. همچنین آب خالص به دلیل خنثی بودن، توان ایجاد بار ساکن بر سطح شیشه را دارا بوده که به دلیل وجود بار خنثی، آلودگی ها کمتر به سطح شیشه جذب می شود در نتیجه سطح نما برای مدت طولانی تری آلودگی را دفع نموده و پاکیزه باقی می ماند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید