اهمیت استفاده از غبارگیر صنعتی در جوشکاری

اهمیت استفاده از غبارگیر صنعتی در جوشکاری

استفاده از جوش کاری و فرایند های وابسته به آن، از دیر باز تا کنون کاربرد گستره ایی در صنایع و ساخت و ساز داشته است. استفاده از حرارت های بالا برای انجام عملیات های جوش کاری می تواند موجب انتشار ذرات آلاینده و ریز شامل، دود، بخار فلزات و گازها در هوای پیرامون گردد. آلاینده های تولید شده در فرایند جوش کاری به واسطه ابعاد بسیار ریز به راحتی می توانند تا عمیق ترین بخش های دستگاه تنفسی افراد نفوذ کرده و موجب بیماری آن ها گردند. اغلب بخارات و مواد متصاعد شده در اثر حرارت بالای فرایند جوش کاری سرطان زا بوده و مجاورت با آن ها در زمان کوتاهی می تواند، علائمی چون حساسیت های تنفسی، سرگیجه و تب فلزی را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی استفاده از شیوه های نوین و تجهیزات مکانیزه ایی چون دستگاه های غبارگیر صنعتی گزینه مناسبی برای حذف آلاینده ها از محیط و ممانعت از انتشار آن ها می باشد.

اساس عملکرد دستگاه غبارگیر صنعتی

غبارگیر صنعتیعملکرد غبارگیر های صنعتی شباهت بالایی به دستگاه های جاروبرقی صنعتی دارد. این مکنده ها نیز همانند دستگاه های جارو برقی صنعتی مجهز به موتور توربینی و پمپ های ساید چنل می باشند که با ایجاد خلا در داخل مخزن دستگاه، موجب ورود ذات ریز آلاینده و گرد و غبار به داخل مخزن می گردند. دهانه مکش با قطر بالا و سرعت بالای مکش از ویژگی های اساسی دستگاه غبارگیر صنعتی می باشد که تاثیر بسزایی در مکش ذرات معلق و ممانعت از انتشار آنها در هوای پیرامون دارد. قرار دادن دهانه خرطومی مکش در نزدیکی محل جوشکاری با مکش کامل دود، گاز ها و ذرات جدا شده در نتیجه عملیات جوش کاری مانع از انتشار آن ها در محیط می گرد.د. تجهیز دستگاه های غبار گیر صنعتی به سیستم های فیلتراسیون قدرتمند نقش موثری در به دام انداختن و ممانعت از باز نشر مجدد آن ها دارد.

 

ویژگی های فیلتر دستگاه غبارگیر صنعتی در جوش کاری

غبارگیر صنعتیسیستم فیلتراسیون بخش مهمی در دستگاه های مکنده صنعتی و غبارگیر صنعتی بوده و نقش مهمی در جلوگیری از باز نشر ذرات آلاینده و بهبود کیفیت محیط ایفا می نماید. از این رو انتخاب فیلتری مناسب نقش مهمی در عملکرد سیستم فیلتراسیون ایفا می نماید.  البته با توجه به دمای بالای آلاینده ها و جرقه های ناشی از فرآیند جوش کاری، فیلترهای به کار رفته در دستگاه های غبارگیر صنعتی ضد جرقه می باشد. جرقه ها و مواد ریز و بخارات مکش شده به داخل غبارگیر، به منظور جداسازی جرقه ها و ذرات درشت تر از یک فیلتر اولیه عبور کرده و در پایین تر بخش دستگاه جمع آوری می شوند. باقی مانده آلاینده ها با عبور از فیلتر اصلی دستگا که معمولا از نوع کارتریجی یا ستاره ایی می باشند در داخل مخزن محبوس شده و هوای عاری از ذرات آلاینده در محیط منتشر می شود. استفاده از سیستم های نظافت فیلتر در این دستگاه های غبار با حذف ذرات به دام افتاده در میان خلل و فرج فیلتر، نقش مهمی در بهبود عملکرد و کیفیت سیستم فیلتراسیون ایفا می نماید.

 

مزایای استفاده از سیستم غبار گیر

غبار گیر صنعتیهمانطور که پیش تر اشاره شد انتشار ذرات ریز گرد و غبار و گاز های سمی در محیط می تواند با نفوذ به داخل سیستم تنفسی افراد موجب بیماری آن ها گردد. از این رو استفاده از تجهیزات صنعتی و مکانیزه ایی چون غبارگیر صنعتی با مکش کامل ذرات معلق مانع از انتشار آن ها در محیط می شود. قرار دادن دهانه مکش دستگاه غبارگیر صنعتی در نزدیکی محل عملیات با مکش ذرات آلاینده در محل تولید با ممانعت از انتشار آن ها به سایر نقاط نقش مهمی در کنترل کیفیت هوای محیط ایفا می نماید. مسلم است که تامین سلامت پرسنل نقش مهمی در افزایش بهره وری و سود آوری ایفا می نماید.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید