ویژگی های یک مکنده صنعتی ضد انفجار

ویژگی های یک مکنده صنعتی ضد انفجار

دستگاه مکنده صنعتی ضدانفجار دارای استاندارد ATEX و با ایمنی بالا در اماکن خطرناک مورد استفاده قرار می گیرد. این جارو به عنوان ابزاری مؤثر و کارآمد برای مهار آلودگی ها و مواد اشتعال زا به کار گرفته می شود. این دسته از مکنده های صنعتی برای نظافت محیط های پر خطر و مکان هایی با مواد  و اتصالات همراه با الکتریسیته ساکن که نیازمند حفاظت مضاعف هستند، به طور خاص طراحی شده اند. در هنگام کار کردن در محیطی با آلودگی های احتراق زا، مواد انفجاری، آتش زا و موادی با خاصیت الکترواستاتیکی استفاده از مکنده ضد انفجار و یا جاروبرقی ضد انفجار ضرورت دارد. مکنده صنعتی ضد انفجار هواکار (ونتوری) بدون موتور الکتریکی و قطعات متحرک بوده و جاروبرقی ضد انفجار همراه با موتور الکتریکی عایق کاری شده و خاصیت ضد انفجاری  است که این دستگاه ها بدون ایجاد اصطکاک و جرقه مواد را جمع آوری می کنند.

نحوه عملکرد مکنده صنعتی ضدانفجار

مکنده صنعتی هواکار ضد انفجار موتور الکتریکی نداشته و مجهز به پمپ ونتوری می باشد. دستگاه های جاروبرقی ضد انفجار به موتور الکتریکی مجهز هستند که به طور کامل عایق کاری شده و خاصیت ضد انفجاری دارند. تمامی قطعات و تجهیزات فلزی به کار رفته در جاروبرقی صنعتی ضد انفجار توسط سیم به یکدیگر متصل بوده و در نهایت به زمین (earth) وصل شده اند که این ویژگی سبب شده تخلیه الکتریکی صورت گیرد و از تجمع بارهای ساکن و در نتیجه ایجاد جرقه جلوگیری شود. وجود خرطومی و قطعات ضد الکتریسیته ساکن، این مکنده ها را به جایگزین مناسبی برای روش های پر هزینه و پر خطر تبدیل کرده است.

مکنده صنعتی ضدانفجار مطابق با استانداردهای ATEX

مکنده صنعتی ضد انفجارامروزه دستگاه های مکنده صنعتی ضد انفجار به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کرده اند از این رو در صنایع دیگر نیازی به صرف هزینه های گزاف برای جمع آوری آلودگی های انفجاری نبوده و با انتخاب مکنده مناسب تمامی آلودگی های اشتعال زا و خطرناک از محیط حذف می گردد. مکنده صنعتی هواکار ضد انفجار و نیز جاروبرقی صنعتی ضد انفجار دارنده گواهی نامه ATEX هستند به این معنا که اجازه به کار گیری جارو را در محیط های دارای مواد انفجاری می دهد و مکش این مواد را میسر می سازد. جاروهای ضد انفجار ویژگی آنتی استاتیکی دارند به گونه ای که مواد را بدون ایجاد جرقه و اصطکاک مکش می کند و مانع از چسبیدن ذرات به خرطومی و انسداد آن می شود. مکنده های ضد انفجار در شرایط Zone1، Zone2، Zone21 و Zone22 مورد استفاده قرار می گیرند.

Zone1 : مکش مایعات اشتعال زا

Zone2 : وجود مایعات اشتعال زا در محیط

Zone21 : مکش جامدات اشتعال زا

Zone22 : وجود جامدات اشتعال زا در محیط

ساختار و ساز و کار ایمن

مکنده صنعتی ضد انفجارمکنده صنعتی هواکار ضد انفجار از ضریب امنیتی بسیار مطلوبی برخوردار است و این ویژگی برخاسته از ساختار منحصر به فرد آن می باشد :

۱- موتور الکتریکی و اجزای متحرک ندارد در نتیجه احتمال جرقه زدن بر اثر سایش و اصطکاک مکانیکی از میان برداشته شده است.

۲- جریان الکتریسیته در آن وجود ندارد بنابراین در قطعات موتور، اتصالات، سوییچ ها و … جرقه و اتصالی رخ نمی دهد.

۳- قطعات و تجهیزات به یکدیگر و به زمین متصل هستند که از تجمع بارهای الکتریکی ساکن ممانعت کرده و آن ها را به سمت زمین تخلیه می کند.

ساختار ایمن مکنده صنعتی هواکار راه حلی بسیار مناسب و قابل اطمینان برای کنترل آلودگی ها و ذرات گرد و غبار در محیط های انفجاری و احتراقی می باشد. در صورت استفاده از جاروبرقی های غیر ضد انفجار به دلیل تولید الکتریسیته و گرما شرایط برای تخلیه بار فراهم نشده و بارهای ساکن باقی می مانند. اتصال کلیه بخش های مکنده هوا کار مانند بدنه، منبع هوا، واحد مکنده، مخزن جمع آوری مواد، چرخ ها، خرطومی و … دارای اتصال به زمین هستند و این اطمینان را می دهد که بارهای الکتریکی به طور پیوسته به زمین تخلیه می شوند. کاربران نباید اهمیت مکنده ضد انفجار را نادیده بگیرند و در صورتی که با ذرات مشتعل کننده سر و کار دارند می بایست مکنده های ضد انفجار دارای گواهی نامه و استانداردهای لازم را به کار گیرند.

کاربردهای مکنده صنعتی ضدانفجار

مکنده صنعتی ضد انفجارمکنده صنعتی هواکار و جاروبرقی صنعتی ضد انفجار طیف گسترده ای از کاربردها را در بر می گیرند. حفاظت از سلامت کارکنان و دور ساختن ذرات حادثه ساز از محیط با استفاده از مکنده های ضد انفجار و آنتی استاتیک امکان پذیر می شود. برخی از این کاربردها عبارت اند از:

۱- اماکن خطرناک

به منظور نظافت محیط هایی با خطر آتش سوزی و انفجار مکنده ضد انفجار مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- کاهش غبارات اشتعال زا

جهت کاهش دادن میزان گرد و غبار خطرناک در مراکز صنعتی و یا حذف آن ها مکنده ضد انفجار قابل به کار گیری می باشد.

۳- مایعات آتش زا

در بسیاری از صنایع برای انجام فرآیندهای صنعتی مایعات اشتعال زا و سوخت به عنوان یک محصول جانبی به کار گرفته می شود که باید از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل شوند و این عمل به وسیله مکنده ضد انفجار انجام می گردد. از طرفی برای جمع آوری مایعات نشت شده این دسته از جاروها به کار می روند.

۴- ذرات استاتیکی

بسیاری از مواد به خودی خود آتش زا نیستند اما دارای خاصیت ایجاد الکتریسیته ساکن هستند که می توانند به سرعت سبب ایجاد جرقه و انفجار شوند. از این رو لازم است بارهای الکتریکی به طور مداوم تخلیه شوند تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

۵- ذرات ناشناخته

اگر در مکانی ذرات و موادی مشاهده گردد که ویژگی های آن برای کاربران ناشناخته باشد به منظور کسب اطمینان می بایست از مکنده ضد انفجار استفاده نمود.

 

 لینک های مفید :

مکنده صنعتی : فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید