مواد شوینده و ضد عفونی کننده بیمارستانی

مواد شوینده و ضد عفونی کننده بیمارستانی

بهره مندی از مواد شوینده تأثیر به سزایی در افزایش کیفیت نظافت و شستشو دارد و استفاده صحیح از آن مزیت‌های قابل توجهی را به همراه دارد. در بیمارستان‌ها و کلیه مراکز درمانی همواره انواع گوناگونی از عفونت‌ها میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها ایجاد شده و با سرعت زیادی در محیط انتشار می‌یابد؛ بنابراین به منظور از بین بردن میکروب‌ها، شستشو و ضد عفونی نمودن سطوح و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها به دیگر افراد لازم است مواد شوینده و ضد عفونی کننده مناسب محیط‌های این چنینی به کار گرفته شود. از آن جایی که وجود برخی میکروب‌ها در بیمارستان‌ها اجتناب ناپذیر بوده و در همه آن‌ها مشترک است، استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده مناسبی که قابلیت از بین بردن طیف وسیعی از میکروب‌ها را داشته باشد، مؤثر خواهد بود و مواد شوینده بیمارستانی در این گروه قرار می گیرند.

انواع آلودگی‌های بیمارستانی و انتخاب مواد شوینده بیمارستانی مناسب

آلودگی‌های عفونی موجود در بیمارستان‌ها عبارت است از:

 

استافیلوکوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus incl.MRSA)

استافیلوکوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus incl.MRSA)باکتری استافیلوکوکوک اورئوس یکی از موفق‌ترین باکتری‌های بیماری زا به شمار می‌آید. استافیلوکوک اورئوس به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده عفونت‌های بیمارستانی به ویژه زخم‌های عفونی پس از جراحی است.

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)، نوع خاصی از این باکتری هستند که به اغلب آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌باشند. MRSA، در بیمارستان‌ها یافت شده و سبب سوزش سطح پوست می‌شود. این باکتری می‌تواند بر روی سطوح خشک تا هفته‌ها و ماه‌ها زنده بماند.

عفونت‌های استافیلوکوکی از طریق تماس فیزیکی مانند تماس با زخم یا تماس پوست با پوست انتقال پیدا می‌کنند. تماس با وسایل شخصی مانند حوله، ملحفه، لباس، وسایل ورزشی و تلفن همراه نیز در انتقال عفونت از شخصی به شخص دیگر مؤثر هستند. این میکروب در مراکزی چون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شیوع پیدا می‌کند.

انتروکوک (Enterococcus hirae)

انتروکوک (Enterococcus hirae)میکروب انتروکوک قادر است طیف وسیعی از شرایط محیطی یعنی دمای ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد و PH از ۴ تا ۱۰ و غلظت‌های بالای کلرید سدیم را تحمل می‌کند. انتروکوک ها عفونت‌های مهمی مثل عفونت‌های مجاری ادراری، باکتریمی، اندوکاردیت و مننژیت ایجاد می‌کنند.

 

سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa)

سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa)سودوموناس آئروژینوزا نوعی باکتری است بیشتر در محیط پیرامون ما مانند خاک، آب و محیط‌های مرطوب یافت می‌شود. سودوموناس آئروژینوزا یک میکروب بیماری زای فرصت طلب است که از سیستم ایمنی ضعیف بیماران سو استفاده کرده و عفونت و سموم مضر برای بافت‌های بدن ایجاد می‌کند. سودوموناس آئروژینوزا سبب عفونت‌های مجاری ادرار، سیستم تنفسی (عفونت ریه)، التهاب پوست، عفونت‌ بافت‌های نرم، باکتریمی (وجود باکتری در خون) عفونت‌های استخوان و مفاصل و عفونت‌های گوارشی می‌شود و هم چنین عفونت‌های سیستمی مختلف به ویژه در بیماران با سوختگی‌های شدید، بیماران سرطانی و ایدز که سیستم ایمنی آن‌ها به شدت تضعیف شده است، ایجاد می‌کند. بیماران بخش مراقبت‌های ویژه در معرض این باکتری قرار می‌گیرند. سودوموناس آئروژینوزا بیشتر از طریق میوه‌ها، گیاهان و سبزیجات آلوده، عیادت کنندگان و دیگر بیماران وارد محیط بیمارستان می‌شود. انتشار و انتقال این میکروب از بیماری به بیمار دیگر، از طریق دست‌های کارکنان بیمارستان، همچنین تماس مستقیم بیمار با منبع آلودگی مانند آب و غذای آلوده روی می‌دهد.

 

کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans)

کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans)کاندیدا آلبیکانس یک قارچ یا مخمر است که در همه قسمت‌های بدن می‌تواند زندگی کند و معمولاً عامل ایجاد عفونت‌های برفک دهان است و بیشتر بر روی پوست، در دهان، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی رشد می‌کند و افراد دارای ضعف سیستم دفاعی بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.

 

اشرشیا کلای (Escherichia coli)

اشرشیا کلای (Escherichia coli)این میکروب واگیردار به طور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد و موجب مسمومیت غذایی می‌شود. علاوه بر این یکی از شایع‌ترین عامل عفونت‌های دستگاه ادراری است.

 

روتا ویروس (Rotavirus)

روتا ویروس (Rotavirus)روتا ویروس عامل اصلی بیماری اسهال شدید در نوزادان و کودکان است و یک ویروس خطرناک و کشنده  در این گروه سنی از افراد است. برای بهبود این بیماری داروی مؤثری وجود ندارد.

 

نورو ویروس (Norovirus)

نورو ویروس (Norovirus)نورو ویروس سبب استفراغ در هوای سرد می‌شود. به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند. این ویروس باعث  التهاب معده و دیواره روده‌ بزرگ (گاستروآنتریت) می‌شوند. این ویروس در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به سرعت منتشر می‌شود. به علت ویروسی بودن در برابر آنتی بیوتیک مقاوم است و بهترین راه پیشگیری از آن نظافت وضد عفونی کردن محیط می‌باشد.

 

هپاتیت B، هپاتیت C و BVDV) HIV)

هپاتیت B، هپاتیت C و BVDV) HIV)بیمار مبتلا به ویروس هپاتیت ویروس را در محیط پخش می‌کند و ویروس می‌تواند تا دو هفته در محیط زنده بماند. تجهیزات و وسایل بیمارستانی یکی از عوامل انتقال بیماری هپاتیت C هستند، از جمله استفاده مجدد از سوزن‌ها و سرنگ‌ها، استفاده چند باره از شیشه‌های دارویی، کیسه‌های تنفسی و تجهیزات جراحی غیر استریل و فاقد استانداردهای لازم در تسهیلات پزشکی و دندانپزشکی دلیل اصلی شیوع هپاتیت است؛ بنابراین حذف سریع وسایل آلوده و ضدعفونی کردن وسایل مورد استفاده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

واکسینیا (Vaccinia)

ویروس واکسینیا سبب ایجاد بثورات پوستی می‌شود و می‌تواند عامل مهمی در مرگ و میر افراد با نقص یا ضعف سیستم ایمنی باشد. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از انتقال این ویروس نظافت محیطی است.

مواد شوینده بیمارستانی ، ضد عفونی کننده و گندزدای بیمارستانی

ماده شوینده ، ضد عفونی کننده و گندزدای بیمارستانیماده Desinet یک ماده شوینده کنستانتره می‌باشد که برای ضد عفونی کردن و گندزدایی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و محیط‌هایی با حساسیت بالای بهداشتی مانند مهد کودک‌ها و خانه‌های سالمندان به کار رفته و بسیار مؤثر عمل می‌کند. این ماده فاقد آلدهیدها، فنول ها و فلزات آلی است که توسط انجمن بهداشت آلمان (VAC) مورد تأیید قرار گرفته است. دسینت یک شوینده فعال و بی بو است که پس از خشک شدن لکه‌ای بر جای نمی‌گذارد. این ماده بر از بین بردن باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، قارچ‌ها و ویروس‌هایی مانند هپاتیت و ایدز تأثیر بسیار زیادی دارد.

 

کاربرد ضد عفونی کننده و مواد شوینده بیمارستانی

کاربرد مواد شوینده و ضد عفونی کننده بیمارستانیمایع ضد عفونی کننده دسینت قابل استفاده بر روی انواع سطوح معمولی، ضد آب، کف‌پوش‌ها، دیوارها، سقف‌ها، میز و صندلی می‌باشد. این ماده به منظور نظافت‌های روزانه، شستشو دادن، ضد عفونی کردن و بهداشتی کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده شوینده و ضد عفونی کننده ذکر شده تمامی باکتری ها، قارچ ها و ویروس های موجود در محیط درمانی را ازبین می برد و سطوح را ضد عفونی می کند.

 

روش مصرف مواد شوینده بیمارستانی

روش مصرف مواد شویندهماده شوینده و ضد عفونی کننده دسینت یک ماده چند منظوره به شمار می‌آید و بسته به میزان ترکیب آن با آب قابلیت از بین بردن انواع میکروب‌ها را دارد. پیش از مصرف مواد شوینده بیمارستانی می بایست سطح مورد نظر مرطوب گردد و هم چنین از آب سرد استفاده شود. می توان ماده ضد عفونی کننده را بر روی سطوح اسپری کرد و با پارچه یا تی تمیز کرد. هم چنین امکان استفاده از دستگاه پولیشر نیز وجود دارد.

 

ترکیبات مواد شوینده بیمارستانی

ترکیبات تشکیل دهنده و فعال در هر ۱۰۰ گرم مواد شوینده و ضد عفونی کننده بیمارستانی: ۷ گرم دی دسیل دی متیل آمونیوم کلرید، ۱۲ گرم لوریال آمین دی پروپیلن آمین، فنوکسی متانول، سورفاکتانت غیر یونی ۵ تا ۱۵ درصد، حلال‌های محلول در آب. دسینت یک ماده قلیایی (PH = 9.5) است که پس از ترکیب با آب به  PH خنثی (۷.۵) می رسد.

 تست شده با روتا ویروس بدون organic load

اثر بخشی بر میکروارگانیزم ها

مدت زمان تماس با سطح

میزان ترکیب با آب

شرایط آزمایشگاهی

استافیلوکوکوک اورئوس.MRSA

انتروکوک

سودوموناس آئروژینوزا

کاندیدا آلبیکانس

۵ دقیقه ۲۵ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۲۵ درصد)

  باکتریکال / قارچی

با high organic load

۱۵ دقیقه ۵۰ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۵ درصد)
۵ دقیقه ۱۰۰ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۱ درصد)

سودوموناس آئروژینوزا

استافیلوکوکوک اورئوس

 ۵ دقیقه ۲۵ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۲۵ درصد)

 باکتریکال

بدون organic load 

کاندیدا آلبیکانس   ۵ دقیقه ۲۵ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۲۵ درصد)

 قارچی

بدون organic load 

سودوموناس آئروژینوزا

استافیلوکوکوک اورئوس.MRSA

اشرشیا کلای

انتروکوک

۵ دقیقه ۵۰ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۵ درصد)

باکتریکال

با high and low organic load 

کاندیدا آلبیکانس   ۵ دقیقه ۲۵ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۲۵ درصد)

 قارچی

با high organic load 

سودوموناس آئروژینوزا

استافیلوکوکوک اورئوس.MRSA

اشرشیا کلای

انتروکوک

کاندیدا آلبیکانس

  ۱۵ دقیقه ۵۰ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۵ درصد)

باکتریکال / قارچی

با high and low organic load 

هپاتیت B و C

HIV

آبله

  ۳۰ دقیقه ۲۵ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۲۵ درصد)

ویروسی

با / بدون organic load 

نورو ویروس   ۲ ساعت ۲۰۰ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۲ درصد) DVV\RKI

   تست شده با MNV, با / بدون

            organic load 

روتا ویروس   ۱۵ دقیقه ۲۵ میلی لیتر در ۱۰ لیتر آب (۰.۲۵ درصد) DVV\RKI 

  تست شده با روتاویروس بدون                   organic load

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید