تخریب بتن و ترمیم بتن مسلح به وسیله دستگاه واترجت صنعتی

تخریب بتن و ترمیم بتن مسلح به وسیله دستگاه واترجت صنعتی

با رشد روز افزون صنایع ساخت و ساز ساختمانی، تخریب و ترمیم بتن یکی از بخش های مهم این پروژه ها می باشد. بتن مسلح، بتنی می باشد که درون آن میلگرد وجود دارد و به همین تخریب و یا ترمیم آن با مشکلاتی مواجه خواهد بود. از مهم ترین فاکتور های موفقیت پروژه های عمرانی، راندمان کاری بالا و صرفه اقتصادی برای پروژه می باشد؛ همچنین امنیت جامعه بشری شامل کارکنان و حاضرین در محیط، فاکتوری مهم در اجرای پروژه ها می باشد. روش اولی که وجود دارد، استفاده از چکش برقی می باشد که علاوه بر ایجاد صدای بسیار زیاد، امکان آسیب به سازه در صورت استفاده از آن وجود دارد اما با بهره گیری از دستگاه واترجت صنعتی، می توان سازه های بتنی، پل ها و بتن مسلح را تخریب کرد و حتی در مواردی که ترمیم بتن و از بین بردن خوردگی بتن لازم است، از آن بهره جست. در ذیل ترمیم بتن و روش های مختلف و مزایا و معایب آن ها را بررسی می کنیم.

ترمیم بتن به وسیله واترجت صنعتی

به دلیل واکنش های قلیایی، خوردگی توسط نمک یا باران اسیدی، آسیب های فیزیکی، ضعیف شدن سازه در سیکل های حرارتی، واکنش های کربنات کلرید و خوردگی به واسطه آرماتور ها، طبق استاندارد های جهانی نیاز است تا هر سازه عمرانی هر ۱۵ تا ۲۵ سال یک بار، ترمیم گردد و نوسازی شود. برای این کار می توان از دو روش چکش برقی( پیکور) و یا واترجت صنعتی استفاده کرد.

معایب چکش برقی

استفاده از واتر جت در تخریب بتناین وسیله در ابتدا هزینه کمتری را نسبت به واترجت نیاز دارد، اما هرچه در فرآیند کار جلو تر می رویم، هزینه زیادی را بر پروژه تحمیل می کند. این وسیله بخش های سالم و نا سالم بتن را با هم از بین می برد و به دلیل ایجاد ارتعاشات، باعث ترک برداشتن سازه می گردد. استفاده از چکش برقی باعث دفرمگی و غیر قابل استفاده شدن میلگرد ها می گردد، آلودگی صوتی ایجاد کرده و باعث ایجاد گرد و خاک در محیط شده. همچنین کار با این دستگاه ها برای کاربر ناخوشایند بوده و حتی ممکن است باعث آسیب به دست کاربر گردد.

 

 

مزایای استفاده از واترجت صنعتی به جای چکش برقی

تخریب بتن و پاکسازی میلگرد با واترجتدستگاه واترجت صنعتی در ابتدا نیازمند صرف هزینه بیشتری خواهد بود اما در طول انجام کار، هیچ گونه آسیب و هزینه های اضافی تری تحمیل نخواهد کرد. در تخریب بتن واتر جت بهترین وسیله و در ترمیم بتن شوینده فشار قوی تنها مورد پیشنهادی خواهد بود که برخی مزایای استفاده از آن در اینگونه عملیات ها عبارت اند از: تخریب و ترمیم بتن بدون ایجاد کوچکترین آسیب و ترک در سازه، عدم آسیب به آرماتور بندی و میلگرد ها، عدم ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی ناشی از گرد و غبار در محیط، امنیت کامل برای کاربر در صورت رعایت ساده ترین نکات ایمنی و… . مزیت دیگر استفاده از واترجت به عملکرد آن بر می گردد. در تخریب بتن بوسیله فشار آب، آب با یک فشار ثابت و بدون ایجاد ضربه به خلل و فرج بتن نفوذ می کند و باعث جدا شدن ذرات کوچک آن می شود که این شیوه تخریب بتن باعث می شود که در صورت نیاز به بتن ریزی جدید( که گروت نامم دارد و به سادگی به سطح قبلی نمی چسبد)، پیوند بین سطح قدیمی و سطح جدید به خوبی برقرار می شود که در صورت استفاده از چکش برقی به جای واترجت صنعتی، حتما نیاز به ماده سوم برای ایجاد پیوند بین لایه قدیمی و لایه جدید خواهد شد که باعث کاهش دوام سازه خواهد گردید. دستگاه واتر جت می تواند علاوه بر تخریب و یا ترمیم بتن، سطوح میلگرد و آماتور ها را رنگ زدایی و تمیز نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید