اهمیت آموزش کارکنان در جهت کاربرد تجهیزات نظافت صنعتی

اهمیت آموزش کارکنان در جهت کاربرد تجهیزات نظافت صنعتی

استخدام نیروهای انسانی برای حفظ و نگهداری محیط کار امر مهمی است و انتخاب افراد مناسب و آماده به کار برای کسب و کار ارزشمند خواهد بود. پس از استخدام نیروهای مورد نظر، آموزش این کارکنان در اولویت قرار می گیرد. فرآیند نظافت و تمیز کاری یک محیط صنعتی، تجاری و … امری ساده و پیش پا افتاده نبوده و در حقیقت به عنوان یک فرآیند تخصصی و مهم تلقی می شود. بسیاری از صاحبان مشاغل ایده آموزش نیروهای خدماتی خود را نادیده می گیرند زیرا از اهمیت حضور کارکنان ماهر در محل کار خود آگاهی ندارند. اهمیت این موضوع هنگام استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی بیش از هر زمان دیگری نمایان خواهد شد.



نقش آموزش در بهبود کسب و کار

در هم آمیختن کار سخت و نیروهای کار آموخته، دست یابی به تمیزی و بهداشت باکیفیت را به ارمغان می آورد. هنگام استخدام نیروهای انسانی نمی توان انتظار داشت که این افراد به طور کامل بر پویایی کسب و کار آگاهی داشته باشند. بدون آموزش، توانایی کارکنان به سطح مطلوب نرسیده و اهداف کسب و کار تحقق نمی یابد و در نهایت به نام تجاری خدشه وارد شده و در مشتریان نارضایتی به وجود می آورد. دلایل مختلفی برای شکست در نظافت یک محیط صنعتی یا تجاری وجود دارد؛ به عنوان مثال استفاده نکردن از تجهیزات نظافت صنعتی و یا عدم آموزش کارکنان نیز می تواند یکی از این دلایل باشد.

 

 

 

نیروهای ایده آل چه مشخصاتی دارند؟

دیدگاه های متفاوتی در ارتباط با نیروی خدماتی ایده آل وجود دارد؛‌ برخی بر این باورند نیروی خوب نیرویی است که سخت کار کند و برخی گمان می کنند نیروهای خدماتی ایده آل نیروهایی هستند که وظایف سپرده شده به آن ها در مدت زمان مشخص تمام شود. اما اگر این سوال برای مدیران با تجربه مطرح گردد، پاسخ دیگری خواهند داشت. این افراد معتقدند نیروهای ایده آل افرادی هستند دارای مهارت های عالی در زمینه نظافت و تجهیزات نظافت صنعتی باشند و در این امور مشارکت نمایند.

 

دیدگاه های گوناگون پیرامون آموزش

برخی از کارآفرینان تازه کار و کم تجربه، برای کسب و کار خود چشم انداز بلند مدتی ندارند. این افراد در زمینه شغلی خود آموزش های لازم را می بینند و کمتر به آموزش کارکنان خود فکر می کنند. این باور نادرست در میان برخی از آن ها وجود دارد که صرف هزینه برای آموزش نیروهای انسانی امری بیهوده است و به جای آن می توانند نیروهای بیشتری را جذب نمایند. اگر مدیران مشاغل با تفاوت های میان کارکنان آموزش دیده و کارکنان بدون آموزش آگاه شوند، شیوه فکری و رفتاری خود را در این زمینه تغییر خواهند داد.

 

چرا سرمایه گذاری برای آموزش کارکنان یک ایده خوب و کارآمد است؟

نیروهایی خدماتی بدون آموزش قادر هستند امور نظافتی روتین و روزانه را انجام دهند و در ظاهر نتایج رضایت بخشی به دست می آید. باید به یاد داشته باشیم که این امر تنها یک نظافت ساده است و برای بهبود بهداشت و تمیزی محیط و کسب رضایت های بیشتر از مشتریان،‌ مستلزم اجرای نظافتی فراتر یعنی عملیات تخصصی نظافت با تجهیزات نظافت صنعتی در کنار نیروهای آموزش دیده است.

مدیران موفق جهت کمال در بهداشت، پاکیزگی و زیبایی نهایت تلاش خود را به کار گرفته و هزینه های لازم را پرداخت می کنند. ارائه خدمات بهتر و کامل تر به معنای جذب مشتریان بیشتر می باشد.

بعضی از صاحبان مشاغل باور دارند اجرا نکردن دوره های آموزشی برای نیروهای انسانی سبب پس انداز و صرفه جویی در هزینه ها می شود؛ این یک واقعیت اثبات شده است که آموزش نیروهای خدماتی صرفه جویی بیشتری در هزینه ها را به دنبال دارد.

 

نیروهای خدماتی باید چه مهارت هایی داشته باشند؟

افراد مشغول به کار در امور خدماتی و نیروهایی که به کار با تجهیزات نظافت صنعتی می پردازند،‌ باید چند مهارت را فرا گیرند:

– مهارت های خدمات رسانی به مشتریان

– مهارت های مرتبط با ایمنی و سلامت

– مدیریت ابزارهای دستی و تجهیزات نظافت صنعتی

– مهارت مدیریت زمان

مهارت خدمت رسانی به مشتریان

همه افرادی که در سازمان ها و شرکت ها فعالیت دارند،‌ باید آموزش هایی که با خدمت رسانی به مشتریان در ارتباط است، بگذرانند. این آموزش ها تنها به معنای ارائه خدمت به مشتریان خارجی نیست،‌ بلکه مشتریانی که به نوعی همکار به شمار می آیند، می توانند از این خدمات بهره برند. بخش های مختلفی در مراکز تجاری و اداری وجود دارد که وقتی نیروهای انسانی در آن محیط مشغول به کار هستند، با عموم مردم همیاری دارند. این موضوع نقطه عطفی است برای آموزش کارکنان جهت یادگیری نحوه تعامل با مشتریان.

مهارت های ایمنی و سلامت

آشنایی با مهارت های ایمنی و سلامت هنگام تمیز نمودن یک محیط به ویژه در اماکن تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد به همان اندازه که در مراکز صنعتی یا پزشکی اهمیت دارد. اگر نیروهای خدماتی از مواد شیمیایی استفاده کنند باید توجه داشته باشند که این مواد چه مضراتی دارد. از همین رو آموزش آنان بسیار مهم است تا بدانند چگونه شوینده ها را به کار گیرند. هم چنین هنگام به کارگیری تجهیزات نظافت صنعتی باید نحوه کار با دستگاه، نکات ایمنی و اصول مراقبتی به کاربران دستگاه ها توسط کارشناسان آموزش داده شود تا امنیت و سلامت مشتریان و اپراتور با تهدید رو به رو نشود.

مهارت کار با تجهیزات نظافت صنعتی

تجهیزات نظافت صنعتی به عنوان ابزارهای حرفه ای نظافت در مراکز تجاری و دیگر محیط های کاری به کار می روند و با هدف ارتقای سطح بهداشت و بالا رفتن کیفیت تمیزی طراحی و تولید شده اند. تجهیزات نظافت صنعتی دارای ساختاری هستند که کاربران طی آموزش به راحتی می توانند به کار با این تجهیزات بپردازند. استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی هنگامی سودمند و کارآمد است که کاربران آموزش های لازم را فرا گرفته باشند. همه افرادی که قصد دارند این دستگاه ها را به کار گیرند باید دانش کافی در ارتباط با اصول استفاده و ایمنی دستگاه را داشته باشند و این تنها از طریق آموزش به دست خواهد آمد.

مدیریت زمان

آموزش کارکنان در زمینه مدیریت زمان اهمیت بسیار زیادی دارد، به عنوان یک مهارت شناخته می شود و آموزش های مرتبط با مدیریت زمان و اولویت بندی کارها باید ارائه گردد. مدیریت زمان هنگام برخورد با مشتریان بسیار مهم است؛ اگر نظافت در مراکز تجاری و محیط های کاری بدون برنامه انجام شود و در مدت زمانی که مشتریان حضور دارند، باعث آزار و اذیت آنان شود، اتفاقی ناخوشایند خواهد بود که به کاهش مشتریان منجر می شود. بنابراین مدیران به نیروهای انسانی آموزش های لازم را می دهند تا این افراد بتوانند هنگام استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی یا ابزارهای دستی زمان خود را مدیریت کنند.

 

آموزش، ضرورت هر کسب و کار

در همه مشاغل به ویژه در صنعت و تجارت، آموزش کارکنان آن ها را به افرادی ماهر تبدیل می کند. آموزش نیروهای فعال در زمینه نظافت بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد چرا که رشد و توسعه کسب و کار به میزان زیادی به توانایی ها و مهارت های کارکنان بستگی دارد. انتخاب تجهیزات نظافت صنعتی باید بر اساس نیازهای محیط تجاری یا صنعتی صورت می گیرد و با توجه به این که مدیران خود با این دستگاه ها کار نمی کنند و این نیروهای خدماتی هستند که از آن ها استفاده می نمایند، بنابراین آموزش یک مرحله ضروری و حیاتی به شمار می آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید