۸ اصل مهم برای مدیریت خدمات نظافت مجموعه ها

۸ اصل مهم برای مدیریت خدمات نظافت مجموعه ها

در مواجهه با فشار های اقتصادی، افزایش رقابت ها و چالش های موجود در ارتباط با رفع خواسته های زیاد با کمترین دارایی، صنعت نظافت در یک چالش قرار گرفته است. در نتیجه پیمانکاران خدمات نظافت ساختمان ها، تولید  کنندگان، توزیع کنندگان و مدیران تاسیسات نیاز دارند تا به منظور حفظ مجموعه و دستیابی به راهکار های جدید نظافت صنعتی ، یک بازنگری جدی در این زمینه داشته باشند. آنالیز پارامتر های مهم در این زمینه می تواند به دستیابی به راهبرد های استراتژیک در زمینه مدیریت صحیح بخش های مختلف مجموعه و در نتیجه بهبود کسب و کار بینجامد.

پارامتر های مهم در زمینه مدیریت خدمات نظافت صنعتی

در ادامه مقاله به پارامتر های مهمی اشاره می شود که آنالیز و بررسی و انجام آن ها، در جهت مدیریت صحیح خدمات نظافت صنعتی مجموعه ها و در نتیجه بهبود وضعیت کسب و کار اهمیت دارد.

۱-تقسیم وظایف مدیریتی

هیئت مدیره مجموعه ها با تمرکز بر روی درآمد شرکت و نتایج حاصله با مدیران عامل مجموعه در تقابل قرار دارند. پرسیدن سوالاتی در مورد تعداد افراد لازم برای نظافت ساختمان، انجام نظافت با ابزار ها و نیروهای داخلی یا برون سپاری و استفاده از معیار های هوش کسب و کار می تواند باعث ایجاد یک تصمیم مدیریتی صحیح با حداقل هزینه بری ممکن شود.

 ۲- رعایت اصول خرید تجهیزات

شرایط خریداران امروزه پیچیده شده و با اطلاعات کافی از طریق سایت ها به خرید می پردازند. بنابراین سبک خرید از مدل B2C به B2B تغییر یافته است. این خریداران حرفه ای، دانش کاملی به صنف مورد نظر دارند و تصمیم گیری خود را بر اساس انبوهی از داده ها انجام می دهند. به جای تمرکز بر روی محصولات، این خریداران مواردی چون هزینه مالکیت یا نرخ بهره وری را مد نظر قرار می دهند. برای تهیه تجهیزات نظافت  صنعتی مجموعه ها، در نظر گرفتن اصول جدید خرید دارای اهمیت است.

۳-مدیریت زنجیره تامین

علاوه بر قیمت یک محصول یا خدمات، چرخه تامین دارای اهمیت بیشتری است. موارد مد نظر در زمینه چرخه تامین شامل زمان دریافت و در دسترس بودن، برنامه های تدارکاتی بهبود یافته، پایین آوردن هزینه های عملیاتی، سازمان اداری، هوش تجاری، ردیابی محصول و نظارت بر کار می باشد.

۴-برون سپاری یا انجام خدمات نظافت در مجموعه

برون سپاری می تواند منجر به کاهش هزینه ها و دستیابی به نتایج مطلوب شود. برون سپاری همچنین ممکن است باعث کاهش هزینه های مرتبط با منابع انسانی و دیگر هزینه های پنهان گردد. البته در مجموع باید مزایای برون سپاری خدمات مانند خدمات نظافت صنعتی در مقایسه با انجام دادن این خدمات در داخل مجموعه یک ارزیابی همه جانبه صورت گیرد. تهیه دستگاه های نظافتی در مجموعه نیز می تواند در دراز مدت مزایایی را به همراه داشته باشد.

۵-تجزیه و تحلیل مالی

درک کامل هزینه های مربوط به خدمات نظافت صنعتی برای دستیابی به نرخ بازگشت سرمایه اهمیت دارد. برای اینکار ابتدا باید برآوردی از هزینه های لازم برای نظافت صنعتی در یک مجموعه بدست آید. در این زمینه بررسی وضعیت تجهیزات و ابزار های موجود، تعیین وظایف کلی نظافت در ساختمان، محاسبه ساعت کار نیروی خدماتی و تعیین هزینه های هر نیروی خدماتی مد نظر است.

۶-رعایت استاندارد ها

تعیین بهترین شیوه ها و ایجاد روش های عملیاتی استاندارد، برای شرکت ها راهی است تا بتوانند روش های پایدار و کارآمد ایجاد کنند. استاندارد های صنعتی همچنین یک چارچوب دقیق تجزیه و تحلیل برای ارزیابی و بهبود وضعیت ارائه می نمایند. در صورت برون سپاری فرآیند هایی مانند خدمات نظافت صنعتی می توان از این استاندارد ها برای تعیین شرکت های معتبر بهره برد.

۷-پیچیدگی مدیریت منابع

نیروی خدماتی و تجهیزات نظافت صنعتی بخش های مهم یک برنامه نظافتی هستند. برای نیروی خدماتی در نظر گرفتن هزینه های بیمه، ایمنی کاربر، آموزش صحیح کار با دستگاه های نظافتی مورد توجه است. تهیه ابزار ها و دستگاه های نظافت صنعتی مناسب به نحوی که فرآیند نظافت را سریع و دقیق انجام دهند، نیز در این باره اهمیت دارد. همچنین با استفاده از تجهیزات نظافتی مکانیزه مانند اسکرابر، علاوه بر افزایش کیفیت شستشو، نیروی خدماتی برای کاربرد های دیگر بکار گرفته می شوند.

۸- حفظ محیط زیست

توجه به محیط زیست در ارائه خدمات نظافت صنعتی یک امر مهم و مسئولیتی اجتماعی به حساب می آید. در انجام امور نظافتی، نباید فقط به بکارگیری تجهیزات مناسب توجه نمود، بلکه در نظر گرفتن سازگاری تجهیزات نظافتی مورد استفاده با محیط زیست نیز اهمیت دارد. اصطلاح تجهیزات نظافتی سبز (green) اشاره به این تجهیزات دارد که عملیات شستشوی سطوح و نظافت را با رعایت اصول محیط زیستی انجام می دهند. نمونه هایی از این تجهیزات، دستگاه های اسکرابر با قابلیت مصرف بهینه آب و استفاده حداقلی از ماده شوینده می باشند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید