چه راه کار هایی برای شستشوی حیاط خلوت وجود دارد؟

چه راه کار هایی برای شستشوی حیاط خلوت وجود دارد؟

حیاط خلوت ها محیطی برای دور هم جمع شدن خانواده و لذت بردن از هم صحبتی با یکدیگر و صرف غذا و نوشیدنی می باشد. اما آلوده شدن کفپوش این محیط ها، موجب کاهش لذت و آرامش افراد می شود. یک حیاط خلوت آلوده یا با مبلمانی کثیف، لذت مصرف غذا و نوشیدنی را کاهش می دهد. بنابراین بکارگیری روش های مختلف نظافت و شستشوی دستی و استفاده از دستگاه های واترجت دارای اهمیت است. در این مقاله، روش های نظافت و شستشوی حیاط خلوت و تجهیزات آن شرح داده می شود.

مرتب کردن و ساماندهی محیط

قبل از هرگونه عملیات شستشو، ابتدا می بایست وسایل و تجهیزات مرتب و ساماندهی شوند. مرتب کردن میز و صندلی و گل ها از جمله این امور می باشد. همچنین می توانید وسایلی چون دوچرخه را به جای دیگری ببرید.

 

شستشو  و خشک کردن کوسن

شستن کوسندستور العمل های مراقبتی کوسن ها را با توجه به جنس آن رعایت نمایید. در صورتیکه از جنس آن ها اطلاع دقیقی در دست نباشد، ابتدا کوسن را به خوبی تکان دهید تا آلودگی های آن جدا شود. سپس نقاط کثیف و لکه ها را با محلول آب گرم و مایع صابونی و بوسیله بطری اسپری دار بشویید( دو فنجان آب و یک قاشق غذاخوری مایع صابونی). ضرورت استفاده از بطری اسپری دار به این خاطر است که مخلوط کردن مواد شوینده با سطح کوسن ها، سبب سر زیر شدن آن در بخش های دیگر می شود. به منظور برداشتن هرچه بهتر لکه های روی مبل نیز، می توان از برس های نرم مخصوص استفاده نمود. همچنین می توان از دستورالعمل جایگزین ( یک بخش آب، دو بخش سرکه به همراه یک چهارم فنجان جوش شیرین) بهره برد.

 

نظافت و شستشوی مبلمان

حیاط خلوتنظافت مبلمان در گام اول بدون توجه به جنس آن و با برس زنی یا جارو نمودن سطح آن صورت می گیرد. برای شستشوی اولیه مبلمان، مخلوطی از یک چهارم فنجان مایع صابونی را در یک گالن آب گرم بریزید و آن را بوسیله یک اسفنج بر روی سطح مبل بکشید. در صورت از بین نرفتن کثیفی مبل با اعمال این مخلوط، یک راه حل دوم برای هر کدام از مبل های چوبی، پلاستیکی پیشنهاد می شود.

مبل های پلاستیکی : مخلوط دو قاشق غذاخوری سفید کننده اکسیژنه با یک گالن آب گرم

مبل های چوبی : مخلوط ذکر شده برای مبل های پلاستیکی – جلادهی بخش های چوبی

 

شستشوی سطح زمین

شستن حیاط خلوتسطح زمین حیاط خلوت، از جنس های بتن، سنگ و چوب می باشد. برای شستشوی  سطح بتنی، ابتدا آنرا بوسیله یک جارو نظافت نموده و سپس با یک شلنگ باغبانی شستشو دهید. جهت رفع آلودگی های ناشی از باربیکیو ، می بایست از یک محلول شستشوی آنزیم دار استفاده نمود. در صورتیکه مدت زمان زیادی از نظافت دفعه قبل می گذرد بهتر است از محلول آب و مواد شوینده جهت رفع آلودگی ها استفاده شود. جارو و نظافت سطوح سنگی نیز مشابه سطوح بتنی صورت می گیرد. برای از بین بردن علف های باقی مانده در لابه لای درز سنگ ها، کافیست مقداری آب جوش بر روی آن ها بریزید یا مقداری سرکه را بر روی آن اسپری نمایید. اما برای کفپوش های چوبی، با توجه به آسیب دیدن چوب در اثر تماس زیاد با آب بهتر است آنرا در فاصله های زمانی طولانی مدت چند ماه یکبار شستشو دهید. روش نظافت و شستشوی اولیه این سطوح مشابه سطوح بتنی و سنگی می باشد. جهت از بین بردن آلودگی های عمیق سطوح چوبی، ابتدا محلول سفید کننده اکسیژنه و آب را به مدت ۱۵ دقیقه در تماس با سطح قرار دهید و سپس آنرا شستشو دهید. جلادهی به سطح در صورت نیاز و بازگرداندن مبل ها به جای خود بعد از خشک شدن سطح از دیگر موارد مهم در ارتباط با شستشوی سطح چوبی می باشد.

 

استفاده از دستگاه واترجت

واترجت خانگی و شستشوی حیاط خلوتواترجت ، یک دستگاه نظافتی کارآمد جهت شستشوی سطوح می باشد. این دستگاه با استفاده از پمپ فشار قوی، قادر است سطوح را بوسیله آب پر فشار تمیز نماید. یکی از کاربرد های این دستگاه ها، شستشوی حیاط خلوت و پاسیو می باشد. با استفاده از این دستگاه، امر نظافت با سهولت بیشتری انجام شده و در مصرف آب صرفه جویی می شود. همچنین فشار آب خروجی قادر به از بین بردن آلودگی های عمیق بوده و نیاز استفاده از مواد شوینده را تا حد زیادی برطرف می نماید.

 

ویژگی های کارواش خانگی مناسب برای شستشوی حیاط خلوت

شستن سطوح چوبی با واترجتفشار کاری مناسب کارواش خانگی برای انجام شستشوی حیاط خلوت حدود ۱۰۰ بار می باشد. برای شستشوی سطح چوبی نرم از جنس کاج یا سدر، می بایست از واترجت با فشار حدود ۳۰ تا ۴۰ بار و برای شستشوی چوب های سخت تر از دستگاه های با فشار تا ۱۰۰ بار استفاده شود. نحوه پاشش آب نیز در اثر بخشی فرآیند و عدم آسیب به سطح موثر است. نازل هایی که دارای زاویه صفر درجه هستند، هرگز نباید برای سطوح چوبی استفاده شوند. استفاده از یک نازل با زاویه ۴۰ تا ۶۰ درجه برای شستشوی حیاط خلوت در جنس های چوبی، سنگی و بتنی، مناسب می باشد.

 

مراحل شستشوی حیاط خلوت بوسیله واترجت

برای شستشوی حیاط خلوت ابتدا لباس و عینک محافظ را جهت حفظ مسائل ایمنی بپوشید. سپس وسایل موجود بر روی سطح را جمع آوری نموده تا محیط برای کار دستگاه فراهم شود. در ادامه بوسیله یک جارو، زباله ها را جمع آوری نمایید. این امر موجب سهولت در امر شستشو و عدم پنهان ماندن لکه های سطح می شود. در صورت آلودگی زیاد سطح، قبل از روشن نمودن دستگاه، میزان معینی از ماده شوینده مناسب را درون مخزن آن بریزید. فشار کاری واتر جت را نیز بر روی حدود ۳۰ یا ۴۰ بار قرا دهید، سپس در صورت نیاز و بدون آسیب به سطوح چوبی، آنرا افزایش دهید. عملیات را با دقت دنبال کرده و در حین کار هرگز فاصله نازل با سطح را به کم تر از ۱۵ سانتی متر نرسانید.

 

لینک های مفید :

واتر جت : فهرستی از دستگاه های نظافتی

2 دیدگاه دربارهٔ «چه راه کار هایی برای شستشوی حیاط خلوت وجود دارد؟»

  1. سلام خدمت شما. بستگی به ارتفاع ساختمان داره. اگر ارتفاع زیاد باشه استفاده از دستگاه نماشوی با لنس تلسکوپی نیاز شما رو بهتر براورده میکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید