دسته بندی تجهیزات شسشتو و نظافت صنعتی

دسته بندی تجهیزات شسشتو و نظافت صنعتی

با توجه به گسترش روز افزون صنعت و وسعت گرفتن فعالیت های خانگی، اهمیت چگونگی نظافت و شستشو و پاکیزه نگه داشتن محیط، به خوبی حس می شود. این نظافت می تواند شامل نظافت سطوح هموار مانند فرش و موکت و…  و سطوح ناهموار همانند مبل باشد. همچنین عملیات شستشو، شامل شستشو سطوح هموار مثل کفشویی و شستشو سطوح ناهموار مانند شستشو دیوار و… است. برای انجام بهینه نظافت و شستشو روزانه، خانگی و صنعتی، دستگاه ها و امکاناتی وجود دارند که در این مسیر می توانند بسیار کاربردی و مفید باشند. این امکانات عبارتند از: اسکرابر یا کفشوی صنعتی، سوییپر، جاروبرقی صنعتی، واترجت، کارواش اتوماتیک، بخارشوی صنعتی، فرش و موکت شوی، مبل شوی، پولیشر، نماشوی، ترولی و مواد شوینده که در ادامه به تفصیل به آنها می پردازیم.

 

پاکیزگی و نظافت سطوح هموار

برای نظافت سطوح هموار مانند کف مجتمع های تجاری، تفریحی، زیارتی و … دستگاه هایی وجود دارد که با چرخش برس هایشان و مکش مواد به داخل مخزن، باعث بهبود شیوه های نظافت در سطوح هموار خواهند شد.

 

سوییپر

نظافت با سوییپرنظافت و جمع آوری آلودگی ها از سطوح هموار، نیازی بود که برای رفع آن، دستگاه سوییپر صنعتی تعبیه گردیده است. همه ی سوییپر ها، دارای دو برس، یکی برس مرکزی رولی و یکی برس کناری دیسکی می باشند که در برخی سوییپر ها برس های دیسکی کناری، به دو عدد می رسند. مکانیزم این دستگاه اینگونه است که برس های کناری زباله های جامد را با گردش به سمت درونی دستگاه، به داخل هدایت می کنند و برس رولی زباله ها را به داخل مخزن پرتاب میکند. این دستگاه نظافت صنعتی، شامل انواع مختلفی می باشد که از محدودیت در استفاده از دستگاه، جلوگیری می کند. استفاده از سوییپر صنعتی برای نظافت، باعث کاهش نیروی انسانی و بهینه کردن وقت و انرژی صرف شده برای نظافت سطوح هموار می گردد.

 

نظافت سطوح ناهموار به کمک دستگاه نظافت صنعتی

به منظور پاکیزه شدن و نظافت سطوح ناهموار موجود در محیط های صنعتی، تجاری و… جاروبرقی های متفاوتی طراحی شده اند که بسته به کاربرد، انواع متفاوتی دارند.

 

مکنده صنعتی

استفاده از مکنده در نظافتجاروبرقی صنعتی یا همان مکنده دستگاهی است که دارای مخزنی می باشد که با داشتن پمپ و ایجاد خلا، آلودگی ها را به داخل مکش می کند. قدرتمند بودن جاروبرقی در نظافت، بستگی به دو مولفه سرعت مکش و قدرت مکش دارد که قدرت مکش هرچه بالاتر باشد باعث قدرت بیشتر در مکش مواد سنگین و چگالی بالاتر دارد و هرچه سرعت مکش افزایش یابد، توانایی جاروبرقی در مکش مواد سبک و غبار افزایش یافته و باعث بهبود سرعت نظافت می شود. علاوه بر نظافت سطوح و پاک کردن آلودگی ها، مکنده ها می توانند بصورت همزمان، مواد مایع و جامد را مکش کرده و حتی می توانند با انتقال از مخزن به محیط مناسب، آنها را به چرخه استفاده منتقل کرده و به همین ترتیب یکی از کاربرد های مکنده ها، جابجایی مواد نیز باشد. از عوامل مهم در مکنده فیلتر آن است که با قوی تر شدن فیلتر، سطح بهداشت نیز افزایش می یابد.

 

دستگاه های مناسب برای شستشو سطوح هموار

برای شستشو و پرداخت سطوح هموار از قبیل کف سرامیکی، سنگ و… دستگاه هایی از قبیل اسکرابر و پولیشر بسیار کاربردی می باشند.

 

اسکرابر

استفاده از اسکرابر در شستشو و نظافتدستگاه زمین شوی یا اسکرابر ابزاری کارامد و حرفه ای برای شستشو و خشک کردن سطوح است که با اجرای همزمان عملیات شستشو و خشک کردن، باعث جلوگیری از صدمه به افراد حاضر در محیط، علی رغم شستشو کامل سطح میشود. فرایند شستشو توسط اسکرابر به این صورت است که برس ها به صورت دورانی می چرخد و کف را شستشو می دهد و همزمان آب تمیز روی سطح پاشش شده و آب کثیف و آلودگی های باقی مانده از طریق مکش، وارد مخزن آب کثیف خواهد شد. از مزیت های کف شوی صنعتی می توان به کاهش نیروی انسانی و مواد شوینده، افزایش بهداشت و بهره وری اشاره کرد. این دستگاه می تواند در اماکن مذهبی، سالن های ورزشی، مجتمع های اداری و تجاری و مسکونی و… مورد استفاده قرار گیرد. کفشوی بیمارستانی نیز برای محیط های درمانی و مراقبتی مناسب است.

 

 

پولیشر

بهره گیری از پولیشر در شستشو و نظافتدستگاه پولیشر برای جلا بخشیدن و شستشو عمیق سطوح طراحی شده است و دارای برس های مختلفی می باشد. این برس ها شامل مدل نرم، استاندارد و زبر می باشند که با توجه به کاربرد، تعویض می شوند. به علت کوچک بودن برس، فشار بسیار زیادی بر روی سطح مقطع برس وارد است که نتیجه آن جلا دهی سطح می باشد. پولیشر پس از شستشو کامل سطح و به منظور جلا دهی انجام می شود.

 

 

فرش و موکت شوی

استفاده از فرش و موکت شوی در نظافت و شستشواین رده از دستگاه های شستشو سطوح هموار، مختص شستشوی فرش و موکت می باشند و با انجام فرایندی حرفه ای، بدون آسیب زده به فرش، باعث زدوده شدن آلودگی ها از سطح آن می شوند. این فرایند شامل سه مرحله است: در اولین قدم، آب و مواد شوینده روی فرش یا موکت پاشش می شود، در مرحله بعدی برس یا برس های رولی دستگاه هم جهت با بافت فرش میچرخند و آلودگی ها را از فرش یا موکت خارج می کنند و در گام آخر، با یک سیستم مکش قدرتمند، آلودگی و آب و مواد شوینده به مخزن آب کثیف منتقل می شوند. با افزودن تی مخصوص، دستگاه قابلیت شستشو سطوح سنگی را نیز دارا خواهد بود.

 

 

شستشو سطوح ناهموار از طریق دستگاه های صنعتی

برای شستشو سطوح ناهموار به روش صنعتی، دستگاه های مختلفی وجود دارد که این دستگاه ها بسته به کارایی مد نظر، انتخاب می شوند. برخی از این دستگاه ها فقط از آب و بعضی دیگر، هم از آب، و هم از مواد شوینده برای شستشو استفاده می کنند.

 

واتر جت صنعتی

استفاده از واترجت برای شستشو و نظافتدستگاه شوینده فشار قوی یا همان واترجت ، ابزاری کارآمد در شستشو سطوح ناهموار است که آب با فشار معمولی را گرفته و آن را به آب با فشار بسیار بیشتر تبدیل می کند که این فشار به کاربرد مورد انتظار بستگی خواهد داشت. پارامتر مهم دیگر سرعت پاشش آب یا همان دبی است که دستگاه های واترجت بر اساس فشار و دبی، انواع مختلفی دارند. از واترجت ها به عنوان کارواش خانگی برای شستشو ماشین، وسیله ای برای شستشو حیاط، باغ یا… ، ابزاری برای لایه برداری از آلودگی های عمقی، زنگ بری ، سندبلاست و… استفاده می شود. رده بندی این دستگاه ها باعث شده که بدون آسیب به سطوح به دستیابی به نتیجه مطلوب امکان پذیر باشد.

 

 

کارواش اتوماتیک

بهره گیری از کارواش اتوماتیک به منظور شستشو و نظافتاین سیستم مکانیزه صرفا به منظور شستشو اتومبیل طراحی شده است. کارواش تمام اتوماتیک شامل دو نوع تونلی و ریلی می باشد که در نوع تونلی ماشین حرکت کرده و شسته می شود ولی در کارواش ریلی ماشین ثابت بوده و ماژول های شستشو حرکت کرده و فرآیند شستشو را انجام می دهند. مکانیزم شستشو خودرو به وسیله ی همکاری اجزایی مانند کانوایر برای جابجایی خودرو، نازل پاشش آب، مواد شوینده، خشک کن، سنسور هوشمند و… ، انجام میگیرد. این مکانیزم، شامل سه مرحله است: در ابتدا عملیات پیش شستشو انجام می شود که آب با فشار زیاد روی بدنه خودرو پاشش شده و باعث زدودن آلودگی های چسبیده به بدنه می شود که البته این مرحله در برخی کارواش ها انجام می پذیرد. سپس پاشش مواد شوینده کارواش انجام می شود و اتومبیل توسط برس هایی شسته می شود. پس از آن آب کشی نهایی انجام می شود که مرحله بعدی نیز پاشش واکس است. مرحله واکس هم برای جلادهی و هم به منظور کمک به تجمیع قطره ها و سهولت در خشک کردن ماشین انجام می شود. در نهایت هوا با فشار روی خودرو دمیده می شود و قطرات متفرق شده و بدنه به طور کامل خشک می شود.

 

 

بخارشوی صنعتی

استفاده از بخارشو صنعتی برای شستشو و نظافتاین دستگاه با تولید بخار آب و پاشش آن به سطح آلودگی ها، باعث پاکیزگی می شود. از مهمترین ویژگی این دستگاه ها، دارا بودن مخزن آب کثیف و سیستم مکش است که باعث جلوگیری از باقی ماندن آلودگی روی سطوح می شود. داشتن سری های مختلف، نازل، محفظه مواد شوینده، عملکرد دستگاه بخارشوی را قدرت بخشیده و باعث بهبود کیفیت شستشو می گردد. این وسیله در محیط هایی مانند رستوران ها، بیمارستان، صنایع غذایی، شیرینی پزی ها و… به منظور نظافت و شستشو سطوح کف، مبل، میز، دیوار و… مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

مبل شوی

استفاده از مبل شوی برای شستشو و نظافتدستگاه مبل شوی دستگاهی مکانیزه می باشد که جهت نظافت و شستشو سطوح ناهموار انواع مبل طراحی شده است. این دستگاه از سه بخش تشکیل گشته: کمپرسور به منظور تولید کف، مخازن آب تمیز و آب کثیف و موتور مکنده قوی جهت مکش آلودگی ها. شستشو به وسیله مبل شوی از طریق فوم انجام می پذیرد که به دلیل چگالی پایین، روی سطح مبل باقی مانده و به داخل عمق آن نفوذ نمی کند. مکانیزم اثر آن بدین صورت است که ابتدا فوم روی مورد شستشو پاشش شده، مدتی میگذرد و سپس مبل را می شوید و در نهایت مکنده آب کثیف و آلودگی های باقی مانده را مکش می کند. کاربرد این دستگاه در قطار، رستوران، هتل و… است.

 

 

نماشوی

استفاده از نماشوی در شستشو و نظافتنماشوی ها ابزار هایی برای شستشو حرفه ای نما های مرتفع هستند و عملیات دشوار شستشو و نظافت نمای ساختمان را به مکانیزمی بسیار ساده و امن تبدیل می کنند. نماشو ها با دارا بودن سیستم فیلتراسیون، املاح آب را گرفته و آب خروجی بسیار تمیزی پاشش می کنند که باعث شستشو و نظافت بدون باقی ماندن آثار لک می شود. تجهیزات مورد استفاده در دستگاه نماشوی ، از جنس آلومینیوم و کربن ساخته شده اند و به دلیل سبک بودن، استفاده را برای کاربر، بسیار آسان می کنند.

 

 

ترولی

ترولی، موثر در نظافت و شستشوترولی نظافت یکی از مهم ترین و کاربردی ترین وسایل موثر در نظافت و شستشو صنعتی و در عین سادگی می باشد. ترولی ها سرعت و کیفیت فرایند نظافت و شستشو را افزایش داده و محیطی بهداشتی و تمیز را به ارمغان می آورند. طراحی ترولی ها به گونه ای است که دسترسی ساده کاربر به همه بخش ها امکان پذیر است. ساده ترین مدل های ترولی، دارای سطل جداگانه برای نگه داری مواد شوینده و آب کثیف و سیستم آبگیر رولی و یا فشاری می باشند که با وارد کردن نیرو به تی آنرا از آلودگی ها تخلیه می کنند. در انواع پیشرفته تر ترولی ها، نگه‌دارنده کیسه زباله، ابزارهای نظافت، سبد جانبی و… به چشم می خورد. این وسیله در سرای سالمندان و بیمارستان به علت حرکت نرم، بسیار کاربرد دارد. از مکان های دیگری که از ترولی بهره می گیرند می توان به هتل ها، سالن های ورزشی، تالار و… اشاره کرد.

 

 

مواد شوینده

بهره گیری از مواد شوینده برای شستشو و نظافتموادی هستند که با قدرت پاک کنندگی بالا و توانایی از بین بردن لک و آلودگی های مقاوم، باعث بهبود در عملکرد نظافت و شستشو می شوند. شوینده ای مناسب است که بدون آسیب زدن به سطح، همه لک و آلودگی ها را از آن بزدایند. از مزایای استفاده از مواد شوینده می توان به حذف انواع آلودگی های تثبیت شده و قدیمی مانند آلودگی های الکترواستاتیک، روغنی، چسبنده مانند چسب و آدامس، رد جا مانده از تایر خودرو و …، بهینه سازی مصرف آب، کاهش تعداد دفعات شستشو و افزایش کیفیت، کاهش نیرو انسانی به دلیل کاهش دفعات مورد نیاز برای رفع آلودگی و در نهایت کاهش زمان عملیات نظافت و… اشاره کرد.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید