اهمیت نظافت و انواع تجهیزات نظافت منزل

اهمیت نظافت و انواع تجهیزات نظافت منزل

ابتدا می توان به پاسخ این سوالات فکر کرد: چگونه می توان بدون داشتن ماشین چمن زنی، برای کوتاه کردن چمن ها تلاش نمود؟ و یا بدون داشتن قلم مو نقاشی کشید؟ بدون داشتن آرد می توان کیک پخت؟ شاید این ها سوالاتی باشد که جواب آن ها مشخص است، اما می توان به این نتیجه رسید که قبل از انجام هرکاری باید ابزار و تجهیزات مورد نیاز را تهیه نمود، مانند نظافت منزل . به طور مثال بدون داشتن تی و محلول شوینده سازگار با سطوح چوبی، نمی توان کفپوش چوبی را نظافت نمود. در غیر این صورت، اگر از تجهیزات مناسب استفاده نشود، ممکن است به سطوح و وسایل آسیب برسد.

دلایل نظافت منزل

فواید نظافتبرای بالا بردن سطح بهداشت و زیبایی خانه، باید تمام وسایل خانه، مبلمان، فرش و ملافه ها همیشه تمیز باشند و جهت تی کشی و گردگیری می توان از ترولی نظافتی بهره گرفت. برخی تجربه ها نشان داده است که بیدار شدن در یک اتاق کثیف بر روی افسردگی نیز تاثیر دارد. از نظر بهداشتی و برای سلامتی، تمامی محیط ها باید سطح اولیه ای از نظافت را داشته باشند. میکروب ها، ویروس، باکتری و قارچ ها در صورتی که به موقع پاک نشوند مجددا شروع به فعالیت کرده و تکثیر می شوند. در نهایت می توان گفت خانه ای که تمیز باشد، محلی امن برای زندگی است. محیط پاکیزه و منظم، نه تنها به همه حس خوبی القا می کند، بلکه می توان از فواید دیگری نیز بهره برد که در ادامه آورده شده اند.

فواید نظافت منزل و محل زندگی

اهمیت پاکیزگی خانه– کاهش حوادث در خانه: در انگلیس تقریبا سه میلیون نفر در سال بر اثر جراحات خانگی به بیمارستان مراجعه می کنند.
– کاهش افتادن افراد: اولین رتبه را در صدمات خانگی دارد، که این به دلیل به هم ریختگی وسایل خانه است که بلافاصله مرتب نشده اند.

– هوای مطبوع: نظافت منزل باعث از بین بردن بوهای نامطبوع می شود که موجب تنفسی راحت برای افرادی خواهد شد که آلرژی یا بیماری های تنفسی دارند.
– سود بیشنر در هنگام فروش خانه: حقیقت این است خانه تمیز نه تنها سریع تر به فروش می رسد بلکه قیمت آن نیز بیشتر از خانه کثیف است.
– کاهش هزینه های خانه: با مراقبت صحیح از فرش، مبلمان، پرده و اثاثیه منزل عمر آن ها را می توان تا دوبرابر افزایش داد، و وسایل جدید نخرید.
– کاهش هزینه های رفتن به رستوران: اگر آشپزخانه تمیز باشد و همه چیز آن تحت کنترل باشد، آشپزی و غذا خوردن در خانه بسیار لذت بخش خواهد بود.
– اعتماد به نفس بیشتر: هنگامی که به طور ناگهانی مهمانی به خانه دعوت می شود، در صورتی که خانه پاکیزه باشد، با اعتماد به نفس و خاطری آسوده می توان به استقبال آن ها رفت.

سه مزیت مهم برای پاکیزگی و نظافت منزل

اهمیت نظافت خانهپاکیزگی همیشگی منزل باعث می شود فرد خود را یک قدم جلوتر از کسانی ببیند که تنبل و نامرتب هستند و یا زمان بسیار کمی برای انجام کارها دارند. به طور خلاصه می توان سه مزیت برای اهمیت خانه تمیز بیان نمود:
– محیط زندگی لذت بخش
– محیط زندگی بهداشتی و عاری از میکروب ها
– عاملی مهم برای ایجاد احساس خوب در افراد

استفاده از دستگاه های مکانیزه جدید در نظافت منزل

نظافت و پاکیزگیامروزه برای انجام امور نظافتی منزل می توان به جای استفاده از روش های سنتی که دارای مشکلاتی از قبیل کیفیت پایین، سرعت پایین، آسیب رساندن به دست و در برخی مراقع ایجاد خسارت برای اثاثیه، از روش های نوین و دستگاه های مکانیزه جدید استفاده نمود. این دستگاه ها که برای نظافت منزل و محیط های اداری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، گروه وسیعی از تجهیزات را شامل می شوند. جاروبرقی ، بخارشوی ، دستگاه شستشوی مبل ، دستگاه موکت شوی و دستگاه نماشوی از جمله این دستگاه ها هستند که با دقت و سرعت بالا می توانند محیط های مختلف را نظافت نمایند.

 

انواع تجهیزات سنتی برای نظافت منزل

برای نظافت منزل و حتی محیط های دیگر تجهیزات ساده و اولیه ای وجود دارن که استفاده از آن ها بسیار مهم می باشد. با توجه به نوع عمل نظافت مورد نظر، برخی از این وسایل را می توان تهیه نمود. اما استفاده از این تجهیزات و شرایط نگهداری آن ها را نیز باید دانست تا علاوه بر حفظ کیفیت استفاده از آن ها به طول عمر ابزار کمک کرد. این تجهیزات کمک می کنند تا بتوان نظافت منزل را موثر و کارا انجام داد، بنابراین صرف کمی زمان و انرژی برای انتخاب ابزار مناسب برای نظافت، بسیار با ارزش خواهد بود. تهیه ابزار و تجهیزات خوب، باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود. اسفنج با کیفیت، برس شوینده فرش و غیره نیاز به مقدار کمی مواد شوینده دارند، و عمل شستشو را بهتر از تجهیزات ارزان و بی کیفیت انجام می دهند. در ادامه ابزار مورد نیاز برای نظافت منزل و لکه بری آمده است. همچنین موارد استفاده و شرایط نگهداری آن ها بیان شده است.

 

جارو (جاروی داخل خانه و جاروی حیاط)

جارو ابزار نظافتجاروی مخصوص داخل خانه برای جارو کردن کف خانه و جدا کردن تار عنکبوت ها از گوشه و کناره های سقف و دیوار استفاده می شود. طریقه نگهداری آن بدین روش است که باید با آب و صابون گرم شستشو شود، سپس با تکان دادن و گرفتن آب اضافی آن، گرد و خاک از آن جدا می شود. جهت جلوگیری از خم شدن الیاف آن، می توان جارو را به صورت وارونه آویزان نمود. جاروی مخصوص حیاط، جاروی محکمی است که برای سطوحی استفاده می شود که خراش به آن ها نمی افتد، مانند سطوح بتنی. زمانی که جارو کم کم زبری و خشکی خود را از دست داد، می توان آن را در آب شور شست و در هوای آزاد خشک نمود.

خاک انداز

dustpanخاک انداز برای انتقال گرد و خاک و ضایعات از زمین به سطل زباله، مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام خرید خاک انداز تمام لبه های آن را باید بررسی نمود، در غیر صورت ممکن است تیزی لبه های آن به سطوح خراش وارد نماید. هنگامی که اثرات سایش و پوسیدگی در خاک انداز دیده شد، حتما باید تعویض گردد.

دستمال (دستمال میکروفایبر، دستمال نظافتی کتان، دستمال گردگیری)

انواع دستمال نظافت منزل دستمال گردگیری را هم با مواد شوینده و هم بدون آن ها می توان برای نظافت تمامی سطوح استفاده نمود. برای انتخاب دستمال گردگیری باید توجه نمود که بدون پرز باشد به طوری که بتوان با آن ها سطح را به طور کامل پاک کرد. رنگ آن ها مهم نیست و می توان از هر رنگی انتخاب نمود. برای شستشو و نگهداری آن می توان از ماشین لباسشویی بدون محلول نرم کننده استفاده کرد و آن را خشک نمود. دستمال های میکروفایبر نیز به طور تخصصی برای نظافت منزل ساخته شده اند و نتایج خوبی نیز از خود به جای می گذارند. برای شستشوی این دستمال ها نیز می توان از ماشین لباسشویی استفاده نمود و در فضای باز آن ها را خشک نمود. گردگیر های الیافی، به جای تکان دادن گرد و غبار، آن ها را در خود به دام می اندازند. در هنگام خرید دقت شود که گردگیر دسته بلندی داشته باشد، زیرا می توان از فاصله بیشتری گردگیری نمود. برای شستشوی آن ها باید از آب گرم و صابون استفاده نمود و در هوای باز خشک نمود.

دستکش (دستکش لاتکس، دستکش کتان، دستکش لاستیکی)

دستکش - ابزار نظافت منزلاز دستکش می توان برای محافظت از دستان در برابر مواد شیمیایی و سایش صدمات در هنگام نظافت و شستشو استفاده نمود. استفاده از دستکش علاوه بر این که باعث می شود اثر انگشتان روی سطوح باقی نماند، بلکه موجب می شود بتوان از آب داغ نیز استفاده نمود. بنابراین می توان برای شستشوی ظروف به طور موثر و بهداشتی از دستکش استفاده نمود. در هنگام انتخاب دستکش می توان دستکش لاستیکی را انتخاب نمود زیرا برای استفاده با آب و مواد شوینده بسیار قوی است. می توان دستکشی با اندازه بزرگتر انتخاب نمود تا برای جلوگیری از عرق کردن دست بتوان یک دستکش نازک کتانی زیر آن پوشید و یا از پودر استفاده نمود. دستکش های کتان برای انجام امور خشک، گردگیری و یا محافظت بیشتر در هنگام نظافت لبه های تیز و برنده و خرده ها مناسب هستند. برای شستشوی آن ها می توان از ماشین لباسشویی استفاده نمود. دستکش لاتکس یکبار مصرف می تواند برای تماس با مواد مضر و همچنین تماس با حیوانات خانگی استفاده می گردد. پس از انجام نظافت منزل ، دستکش های کتان را می توان شست و دستکش های لاستیکی و لاتکس را دور انداخت.

تی

تی ابزار نظافت منزلتی ها چند نوع هستند یا به صورت خشک و یا به صورت مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند. تی خشک برای جارو کردن گرد و خاک و ضایعات و همچنین پاک کردن برخی سطوح استفاده می شود. این ابزار را تنها وقتی که بسیار ضروری است می توان در ماشین لباسشویی شست. برای شستشوی آن می توان از محلول آب و صابون رقیق بدون هیچ گونه نرم کننده ای استفاده و سپس آن را آبکشی و در هوای آزاد خشک نمود. بعد از شستشو می توان آن را در محفظه پلاستیکی خود قرار داد. تی های مرطوب برای نظافت کف با آب مورد استفاده قرار می گیرند. تی های اسفنجی در صورتی که خشک باشند می توانند به عنوان جارو نیز به کار روند. شستن سری تی باعث از بین رفتن میکروب های بد بو می شود. سری تی های پارچه ای را می توان در ماشین لباسشویی با کمی آب و صابون و بدون استفاده از نرم کننده شستشو داد. سپس آن را باید در هوای خوب قرار داد تا کاملا خشک شود، و بعد از یک قلاب یا قفسه آویزان نمود.

سطل

سطل برای نظافت منزلسطل برای نگهداری محلول شونده و آب مخصوص آبکشی مورد استفاده قرار می گیرد. سطل پلاستیکی نسبت به سطل فلزی برای حمل سبک تر بوده و احتمال ایجاد خراش برای سطوح نیز کمتر است. برای انتخاب سطل بهتر است سطل ارزان، محکم و با دسته ای راحت را انتخاب نمود. سطل باید از تی بزرگ تر باشد و سطل مربعی هیچگونه مزیتی نسبت به سطل استوانه ای ندارد. داشتن حداقل دو سطل در هنگام شستشو باعث تسریع در عملیات نظافت منزل می شود، یک سطل را می توان برای محلول شوینده و کف و دیگری را برای آب مخصوص آبکشی استفاده نمود. بعد از انجام عملیات شستشو، سطل حتما باید شسته و خشک شود.

اسکاج

اسکاچ - ابزار نظافت منزلاسکاچ و سیم برای از بین بردن آلودگی های سخت و به ویژه مواد سوخته در قابلمه و تابه مناسب هستند. با این حال، اسکاچ های سیمی و فلزی ممکن است باعث خراش در سطوح نرم شوند اما برای سطوحی که از اسکاچ سخت تر هستند بسیار مناسب هستند.

اسفنج

اسفنج - ابزار نظافت منزلاسفنج سلولوزی برای استفاده های روزمره در آشپزخانه، شستشوی ظرف، حمام و برخی شستشو های خانه می باشد. اسفنج به دلیل این که معمولا مرطوب باقی می ماند محیط بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب ها و باکتری ها است. به همین منظور باید از نگهداری اسفنج در لگن حمام اجتناب نمود. برای تمیز کردن اسفنج و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، اسفنج هر روز باید به طور کامل شستشو شود. بدین منظور می توان آن را درون ماشین ظرفشویی قرار داد که یک راه بسیار آسان می باشد. برای ضدعفونی کردن آن نیز می توان درون سینک کمی مایع سفید کننده به همراه ضد عفونی کننده و یا ضد باکتری ریخته و اسفنج را درون آن قرار داد. هرگز از کنار اسفنجی که بو می دهد نباید به آسانی گذشت، یا باید آن را با مواد ضد عفونی کننده شستشو کرد و یا باید آن را با یک اسفنج نو جایگزین نمود.

تی آب جمع کن

تی آبگیر ابزار نظافت منزلتی آب جمع کن برای آبگیری برخی نواحی از پنجره که به وسیله دستمال قابل پاک کردن نمی باشد استفاده می شود. بهتر است آب جمع کن در دو اندازه متفاوت که متناسب با پنجره است تهیه گردد. تی آب جمع کن را می توان در آب و صابون شستشو داده و در هوای باز خشک نمود.

برس زبر

برس ابزار نظافت منزلبرس های زبر (فرچه) برای پاک کردن گرد و خاک نرم از روی زمین، لباس و پارچه به کار می رود. برس با موهای کوتاه می تواند انتخاب شود اما حتما باید موهای آن سفت و قطور باشند. این برس ها در اندازه های مختلف می تواند تهیه شود اما یک طبقه بندی وجود دارد که برس با موی بلند فقط برای زمین استفاده شود، برس با دسته بلند برای سرویس بهداشتی و برس با موهای منظم برای لباس ها استفاده گردد. وسایل اضافه ای که می توانند مفید باشند مانند مسواک کهنه برای پاک کردن کفش و لباس نیز به کار می روند. برای شستشوی این برس ها بهتر است آن ها را در محلول آب و صابون خیس نمود. دسته چوبی برس ها را به هیچ عنوان در آب قرار ندهید، زیرا باعث انبساط و وا رفتن آن ها می شود.

لینک های مفید:

نظافت صنعتی : فهرستی از محصولات

8 دیدگاه دربارهٔ «اهمیت نظافت و انواع تجهیزات نظافت منزل»

  1. سلام خسته نباشید
    از جاروبرقی صنعتی میتونم در منزل هم استفاده کنم؟ چه تفاوتایی با جاروبرقی معمولی داره؟

  2. سلام و وقت بخیر، امکان استفاده از جاروبرقی صنعتی در محیط خانگی وجود دارد، اما به دلیل ابعاد وکاربرد های خاص این تجهیزات مکانیزه نظافت، استفاده از دستگاه های صنعتی در محیط خانگی توصیه نمیشود. برای آشنایی بیشتر مقاله تفاوت های جاروبرقی صنعتی و خانگی را مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید