کارواش اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

کارواش اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

افزایش استفاده از خودرو، علاوه بر گسترش ظرفیت کارخانه های خودروسازی موجب افزایش نیاز به خدمات مکمل از جمله شستشو و نظافت آنها نیز گشته و به همین دلیل است که روند راه اندازی کارواش به عنوان یک شغل پر سود رو به افزایش است. در این مقاله سعی شده است تا با معرفی سیستم های نوین شستشوی تمام اتوماتیک خودرو، این راهکار مکانیزه بررسی شود. جنس این دستگاه کارواش تمام اتوماتیک از فولاد همراه با روکش گالوانیزه می باشد که این ترکیب به افزایش ایمنی و مقاومت دستگاه در شرایط مرطوب منجر می شود. درطراحی این کارواش مدرن و کاربردی از پیشرفته ترین و به روزترین فناوری ها استفاده شده تا بتواند با امنیت بسیار زیاد بهترین امکانات را برای مصرف کننده به ارمغان آورد. دستگاه کارواش اتوماتیک با سریع ترین مکانیزم ها و با بهترین کیفیت قادر است تا حذف آلودگی ها را از روی سطوح خودرو انجام دهد. در ادامه با طرز کار کارواش اتوماتیک بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارواش اتوماتیک چیست

با توجه به مشکلات و کمبود های موجود در زمینه ی شست و شوی دستی خودرو ها و هم چنین تعداد زیاد نیروی انسانی موجود در کارواش ها و نیاز به پاکیزگی اتومبیل ها, دستگاه های کارواش اتوماتیک ، با بهره گیری از تکنولوژی های نوین و به روز دنیا, علاوه بر کاهش محسوس میزان آب مصرفی و تعداد نیروی انسانی, با عملکردی مطلوب در جهت شست و شو و پاکیزه ساختن اتومبیل ها گام بر داشته اند.  با توجه به این ویژگی ها و طرز کار کارواش اتوماتیک، صاحبان خودرو ها به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی و برای شستشوی با کیفیت خودروهای خود به کارواش اتومات یا مکانیزه مراجعه کنند.

انواع مدل های کارواش اتوماتیک کدامند؟

امروزه کارخانه های تولید کننده کارواش اتوماتیک انواع مختلفی از این دستگاه ها را تولید می کنند. انواع کارواش اتوماتیک را به گونه ای طراحی می کنند تا بتوانند پاسخگوی انواع نیاز ها باشند. دستگاه های کارواش از نظر ساختار به دو دسته کارواش تونلی و کارواش دروازه ای تقسیم می شوند.

انواع کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک دروازه ای

این مدل با بهره مندی از یک دروازه که بر روی ریل سوار است, به شست و شوی خودرو ها می پردازد به گونه ای که نازل های پاشش آب و برس ها و خشک کننده ها همگی بر روی این دروازه نصب شده اند. قیمت مناسب این نوع دستگاه و شست و شوی با کیفیت آن کاربران را به استفاده از این نوع کارواش اتوماتیک دروازه ای مشتاق نموده است. این دستگاه برای کارواش های محلی با تعداد حداکثر ۱۵ مشتری در ساعت مورد استفاده قرار می گیرد.

کارواش اتوماتیک تونلی

در مدل تونلی بر خلاف نوع دروازه ای هر بخش عملیاتی کارواش به طور مجزا و در راستای یکدیگر قرار گرفته و عمل می کنند بر این اساس سرعت کار در این نوع دستگاه به مراتب بیشتر از مدل قبل می باشد. و عمدتا برای کارواش های با تعداد مشتری بالا (۵۰-۱۰۰ نفر) در ساعت به کار می رود.

جهت دریافت مشاوره و راهنمای خرید کارواش اتوماتیک با شماره ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

هر چند بوسیله کارواش های تونلی می توان تعداد خودرو بیشتری را مورد شستشوی قرار داد، اما علاوه بر مساحت زمین مورد نیاز برای نصب دستگاه، قیمت دستگاه کارواش اتوماتیک تونلی نیز نسبت به مدل دروازه ای بیشتر است. امروزه با توجه به قابلیت های متعدد افزوده شده بر روی دستگاه های دروازه ای و راحتی طرز کار کارواش اتوماتیک، استفاده آنها به طور تصاعدی در اکثر کشورهای صنعتی و توسعه یافته افزایش یافته است.

در برخی از مدل های کارواش مکانیزه ، ابتدا عملیات پیش شست و شو با  نازل آب فشار قوی انجام می شود اما به علت هزینه بر بودن و الزامی نبودن , این کار در همه ی مدل ها  انجام  نمی گیرد. در صورت انجام این عملیات کیفیت و سطح پاک کنندگی آلودگی ها با انواع کارواش اتوماتیک بسیار مطلوب تر و بهتر صورت می پذیرد.

خرید کارواش اتوماتیک

کارواش سواری و سنگین شوی

از دیگر وجوه تمایز در بین کارواش تمام اتوماتیک تفاوت کاربری آن هاست . به گونه ای که یک نوع برای شستن ماشین های سواری و ماشین های شاسی بلند و مدل دیگر برای شستن خودرو های سنگین از جمله اتوبوس ها و کامیون ها می باشد. تقسیم بندی دیگر کارواش های اتوماتیک بر اساس نوع خودروی مورد شستشو است. در این تقسیم بندی کارواش های اتوماتیک به دو مدل کارواش سواری شوی و کارواش سنگین شوی (اتوبوس شوی) تقسیم می گردند. انواع کارواش اتوماتیک سواری شوی قابلیت شستشوی خودروهای شاسی کوتاه، شاسی بلند و ون را دارا می باشند در صورتی که دستگاه کارواش اتومات سنگین شوی به منظور شستشوی تخصصی مینی بوس، انواع اتوبوس و کامیون ها طراحی و ساخته شده اند. چارچوب مرتفع، برس های بلند و نازل های متعدد پاشش آب، از تفاوت های کارواش ماشین سنگین با دستگاه کارواش سواری شوی می باشد.

 

کارواش اتوماتیک از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

انواع کارواش اتوماتیک از نوار نقاله، نازل پاشش آب و مواد شوینده، برس، خشک کن، انواع سنسورهای هوشمند تشکیل شده است و این اجزا در کنار یکدیگر می تواند طرز کار کارواش اتوماتیک و عملکرد آن را برای مصرف کننده سهولت بخشد.

 

بخش های کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک چگونه کار می کند؟

شستشوی خودرو در کارواش های اتوماتیک شامل عملیات های مختلفی از جمله پیش شستشوی با آب فشار قوی، پاشش مواد شوینده کارواش و فوم ، برس زنی، آب کشی نهایی، پاشش واکس و عملیات خشک کن می باشد. هر دستگاه کارواش اتومات به فراخور مدل و نوع آن می تواند دارای تعدادی از این بخش ها باشد. تقریبا تمامی مدل های دستگاه کارواش اتوماتیک دارای نازل های پاشش آب و فوم هستند. اغلب آنها سیستم برس زنی دارند و تعداد کمتری نیز سیستم خشک کن و پاشش واکس را برای خودرو ها ارائه می دهند.

مراحل عملکرد انواع کارواش اتوماتیک

۱- پیش شست و شو با پاشش فشار قوی آب بر روی بدنه خودرو
۲- پاشش شامپو و فوم روی بدنه خودرو
۳- برس زنی شامپو و فوم بر روی بدنه خودرو
۴- آب کشی نهایی آلودگی ها و مواد شوینده
۵- پاشش واکس به منظور جلادهی بدنه خودرو
۶- عملیات خشک کردن بدنه خودرو

 

پیش شستشوی دستگاه کارواش اتوماتیک

عملیات پیش شستشوی توسط نازل های فشار قوی به منظور شسشتوی اولیه و آماده سازی برای عملیات برس ها و با هدف دست یابی به کیفیتی بالاتر انجام می گردد. نازل های پیش شستشوی می توانند در بالا، طرفین و یا بخش چرخ شوی دستگاه کارواش اتومات نصب گردند تا بتوانند تمامی ابعاد خودرو را تحت پوشش قرار دهند. دستگاه کارواش اتوماتیک دارای سیستم پیش شسشتوی، به دلیل قیمت بالاتر خود تنها به منظور کار در محیط هایی با سطح بسیار بالای آلودگی پیشنهاد می گردد.

آبکشی و شستشوی مرحله به مرحله با کارواش اتوماتیک

پاشش مواد شوینده و فوم

پاشش فوم و مواد شیمیایی علاوه بر افزایش قدرت پاک کنندگی و شستشوی خودرو، ظاهر متفاوتی را در این عملیات ایجاد می کند. کارواش اتوماتیک قابلیت پاشش انواع مختلفی از مواد شوینده و فوم را با نسبت قابل تنظیم به منظور انجام انواع عملیات های شستشوی دارا می باشد.

برس زنی

بخش اصلی شستشوی خودرو در کارواش تمام اتوماتیک مربوط به عملیات برس زنی است. اکثر کارواش های اتوماتیک به یک برس افقی و دو برس عمودی مجهز بوده و بسته به نوع و مدل انتخابی امکان تجهیز به برس های رینگ شوی، برس های افقی و عمودی کمکی و نیم برس ها را دارا می باشند. برس های عمودی همچنین می توانند به منظور انطباق بیشتر با بدنه خودرو ها متناسب با زاویه خودرو زاویه گیری کنند. از مهم ترین نکات در مورد برس ها جنس آنهاست. برس نظافتی دستگاه کارواش اتوماتیک یا از الیاف پلی اتیلنی و یا از نوار های فوم ساخته شده اند.

جهت مشاهده انواع کارواش اتوماتیک از صفحه محصولات کارواش اتوماتیک دیدن فرمایید.

آب کشی نهایی

پس از عملیات برس زنی با پاشش آب بر روی سطح خودرو کف و آلودگی های بجا مانده از روی آن مورد شستشوی قرار می گیرد. آبکشی با استفاده از نازل های متعدد پاشش آب که بر روی چارچوب دستگاه کارواش اتوماتیک قرار گرفته اند، انجام می شود. این نازل ها با اعمال آب پر فشار قادر هستند تا فوم و آلودگی ها را از سطح خودرو جدا کنند.

 

پاشش واکس

به دلیل ساختار شیمیایی واکس، پاشش آن بر روی خودرو تاثیر بسزایی در افزایش تجمیع پذیری قطرات آب و کمک به خشک شدن بهتر خودرو می گردد. همچنین پاشش واکس توسط دستگاه کارواش اتومات می تواند موجب افزایش درخشندگی خودرو و کاهش جذب آلودگی ها بر روی بدنه نیز گردد.

سامانه خشک کن و پاشش واکس

خشک کن دستگاه کارواش اتوماتیک

عملیات خشک کن دستگاه کارواش اتوماتیک به کمک موتور های دمنده قدرتمند انجام می پذیرد. خشک کن ها می توانند از نوع ثابت و یا متحرک باشند. خشک کن های متحرک با نزدیک شدن به سطح خودرو و دمش حجیم هوا موجب رانش قطرات آب از روی خودرو گردند. هر چه قدرت موتور دمش خشک کن بیشتر باشد، قدرت آن در خشک کردن سطح خودرو افزایش می یابد. از دیگر عوامل افزایش دهنده قدرت خشک کن های متحرک، تجهیز کارواش اتومات به پخش کننده هوشمند است. به کمک پخش کننده هوشمند جهت دمش هوا بر روی بخش های مختلف خودرو به منظور انجام بهینه عملیات خشک کن جابجا می گردد.

زیر شویی

هر چند که زیر شویی اتوماتیک جزو بخش های اصلی انواع کارواش اتوماتیک نمی باشد، اما می توان آن را به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات جانبی کارواش که قابلیت اتصال به PLC و کارکرد همراستا با کارواش اتوماتیک دارد، قلمداد کرد.

 

خرید کارواش اتوماتیک چه مزایایی دارد؟

امروزه به دلیل افزایش تولید خودرو و استفاده بسیاری از افراد از آن، نیازمندی مردم به شست و شو و نظافت وسایل نقلیه یکی از واجبات اساسی به شمار می آید و نیل به این هدف افراد برای نظافت هر چه بهتر وسیله نقلیه و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی دارندگان خودرو استفاده از انواع کارواش اتوماتیک بهترین و سریع ترین راه کسب نظافت خودرو است.

مزایای استفاده از کارواش اتوماتیک

  • صرفه جویی در مصرف آب: این دستگاه مجهز به سیستم بازگشت آب است که آب مصرف شده بازیافت می نماید و دوباره به چرخه شست و شو باز می گردد، این سیستم به طور متوسط از هدر رفت آب به میزان ۷۰ تا۸۰ درصد جلوگیری می کند.
  • بهبود سرعت شست و شو: از سرعت عملکرد بسیار بالا در شست و شوی خودرو برخوردار است.
  • کارایی بسیار بالا: کارواش تمام اتوماتیک دارای سه برس با حداکثر کارایی می باشد و عملیات روشویی و زیرشویی و قالپاق شویی را در حداقل زمان به انجام می رساند.
  • کیفیت بالای شست و شو: مجهز بودن دستگاه کارواش به برس هایی که تمامی آلودگی های روی بدنه خودرو را به راحتی پاک می کند.
  • استفاده از مواد شوینده و واکس: در این دستگاه نازل هایی تعبیه شده که عملیات شست وشوی بهتر و کاربردی تر به انجام می رساند و به راحتی آلودگی های چسبنده روی سطح را از میان می برد.
  • عدم آسیب رسانی به سطح بدنه: برخلاف باور غلط رایج در بین عوام این دستگاه مکانیزه دارای تجهیزاتی با ایمنی بسیار بالا است که هیچ ضرری به بدنه اتومبیل نمی رساند.
  • سازگار با محیط طبیعت و محیط زیست: این دستگاه کاربردی به دلیل بازگشت آب به صورت تصفیه شده به طبیعت، می تواند به رشد بهتر گیاهان و درختان کمک شایانی کند.
  • جلوگیری از ایجاد خستگی برای نیروی انسانی: مراحل انجام شست و شو توسط دستگاه،کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت دست اپراتور صورت می گیرد.
  • استفاده طولانی مدت از دستگاه کارواش اتوماتیک: با استفاده از کارواش اتومات می توان به راحتی برای شروع کار آماده و مواد اولیه را با کیفیت عالی تهیه کرد و با حداقل تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار داد.
  • طرز کار کارواش اتوماتیک کارآمد با داشتن برس های با کیفیت و سیستم کنترلی هوشمند و تجهیزات پیشرفته به غیر از نظافت خودرو به ارزش آن نیز می افزاید و با بهره گیری از این دستگاه برای خشک کردن بدنه خودرو دیگر نیاز به دستمال وجود ندارد و آن را با سیستم خشک کن می توان خشک نمود. به کارگیری واکس دستگاه از جذب گرد و غبار و لایه محافظتی بر روی بدنه جلوگیری می کند و موجب درخشندگی سطح بدنه خودرو می شود.

 

لینک های مفید

کارواش اتوماتیک : فهرستی از انواع کارواش اتوماتیک

2 دیدگاه دربارهٔ «کارواش اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟»

  1. سلام
    من میخوام تو بندرعباس کارواش بزنم
    درمورد کارواش اتومات اطلاعات دقیق ندارم
    لطفا اطلاعات و همچنین قیمت و شرایط فروش رو برام ایمیل کنید
    چه مدت زمان برای راه اندازی لازمه؟
    از محبت شما سپاسگزارم

  2. سلام جناب عباسی، شما می توانید جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد شرایط و نحوه راه اندازی کارواش های اتوماتیک ، با شماره تلفن ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید. با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید