ویژگی های دستگاه واترجت ضد انفجار (ATEX)

ویژگی های دستگاه واترجت ضد انفجار (ATEX)

مزایای استفاده از واتر جت نسبت به شیوه های سنتی نظافت و شستشو بر هیچکس پوشیده نیست. اما گاهی اوقات بهره گیری از این دستگاه در برخی صنایع ضرورت می یابد و بدون استفاده از آن فعالیت مورد نیاز انجام نمی گردد. شستشوی خطوط لوله گاز و تجهیزات کارخانه های نفت، گاز و پتروشیمی از این دست می باشند که مدیران این اماکن برای نظافت نیازمند یافتن راه حل های نظافت صنعتی می باشند. در صورتی که فضایی که توسط واترجت نظافت و شستشو و یا رسوب زدایی می گردد به عنوان یک مکان خطرناک تلقی شود، می بایست برای امنیت بیشتر از دستگاه بخصوصی استفاده کرد که ذاتا برای کار در محیط هایی با خطر آتش و انفجار طراحی شده و به همین دلیل امن بوده و مخاطراتی مانند انفجار و… را ایجاد نکند. می توان از دستگاه واترجت ضد انفجار یا همان ATEX به منظور نظافت و یا رسوب زدایی فضا هایی با پتانسیل انفجاری بهره برد. همه بخش های این دستگاه اعم از بخش های الکتریکی، بنزینی و دیزلی به بخش های سازگار با ATEX تبدیل می شوند.

ATEX چیست؟

ATEXواترجت ضد انفجار به دو رهنمود اروپایی اشاره می کند که به منظور کنترل محیط های قابل انفجار طراحی گشته اند:

  1. رهنمود ۹۹/۹۲/EC که به عنوان رهنمود محیط کاری ATEX نیز شناخته می شود.
  2. رهنمود ۹۴/۹/EC که به عنوان رهنمود تجهیزات ATEX هم معروف است.

محیط هایی با ریسک انفجار، زمانی خطرناک می شوند که دمای کلی آن ها بیش از حد بالا رفته و به همین ترتیب گاز، بخارات و گرد و غبار غلیظ شعله ور شوند. به همین دلیل انفجار زمانی به وقوع می پیوندد که دستگاه های الکتریکی در محیط انفجاری کار می کنند و ایجاد شعله های آتش، تخلیه الکتریکی ساکن و جرقه می کنند. پس از رسیدن دمای عناصر شیمیایی موجود به دمای حد احتراق، از همه گاز ها و غبارات قابل اشتعال موجود استفاده شده و در مدت زمان کوتاهی انفجار و یا آتش سوزی مهیبی رخ خواهد داد. امروزه انواع گوناگونی از دستگاه های نظافت صنعتی ضد انفجار طراحی، تولید و در محیط های انفجاری تست شده اند. با استفاده از این دستگاه ها امکان انفجار و یا بروز آتش سوزی در اماکن قابل اشتعال وجود نخواهد داشت.

واترجت تصدیق شده با گواهی ATEX

واترجت صنعتی ضد انفجاریموتور و مکانیزم اثر واترجت صنعتی به نغع خاصیت ضد انفجاری بهینه سازی شده است. به این ترتیب می توان از مزایای این دستگاه به منظور نظافت و رسوب زدایی اماکن و تجهیزات با خطر انفجاری بدون نگرانی استفاده کرد. برخی از ویژگی های این واتر جت در زیر ذکر شده اند:

۱- موتور آنتی استاتیک

۲- تسمه آنتی استاتیک

۳- محفظه مقاوم در برابر اجزا اشتعال زا و دارای خاصیت احتراق

۴- ژنراتور زون ۲

۵- سیستم خودکار خاموشی امن

۶- محافظ خاموش کن خودکار افزایش دمای آب داخل پمپ

۷- محافظ خاموش کن خودکار اگزوز گازی

۸- سیستم کنترل جرقه در هنگام بروز خطر

۹- مکانیزم کنترل شعله آتش

۱۰- موتور تبدیل استارت به زون ۲

۱۱- سیستم محافظت در برابر انفجار محافظ حرارتی اگزوز اصلی

۱۲- باتری زون ۲

۱۳- کنترل سرعت مکانیکی دریچه خروجی

۱۴- طراحی کاربر پسند و قابلیت استفاده ساده در محیط های انفجاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید