عملکرد نانو یون نقره در اسکرابر و ترولی بیمارستانی

عملکرد نانو یون نقره در اسکرابر و ترولی بیمارستانی

مراکز درمانی چون بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلینیک ها به واسطه تردد و مراجعه بالای بیماران بسیار آلوده می باشد. وجود انواع گوناگون میکروب ها و عوامل بیماری زا در این محیط ها به واسطه حضور بیماران امری اجتناب ناپذیر است. رعایت اصول و سطوح بهداشتی در چنین اماکنی به منظور تامین استاندار های لازم و ممانعت از انتشار عوامل بیماری زا امری ضروری می باشد. اگر چه استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده نقش مهمی در کنترل عوامل بیماری زا دارند اما استفاده از تجهیزات صنعتی نظافتی آنتی باکتریال مانند دستگاه کف شوی یا اسکرابر آنتی باکتریال و ترولی آنتی باکتریال، با استفاده از نانو یون های نقرهف سطوح را ضد عفونی نموده و مانع از رشد باکتری ها و قارچ ها در محیط می شوند.

استفاده از اسکرابر ها و ترولی های آنتی باکتریال در مراکز درمانی

اسکرابر آنتی باکتریالترولی ها و اسکرابر های آنتی باکتریال از جمله تجهیزات صنعتی نظافت می باشند که به واسطه استفاده از نانو ذرات نقره در ساختار بدنه، خاصیت آنتی باکتریال داشته و با ممانعت از رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها موجب ضد عفونی و ارتقا سطوح بهداشتی محیط می شوند. به کار گیری اسکرابر ها و ترولی های آنتی باکتریال در شستشو و نظافت مراکز درمانی چون بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلینیک ها، علاوه بر از بین بردن آلاینده های سطحی تمامی باکتری ها و قارچ های نفوذ کرده در داخل شیار ها، خلل و فرج کف پوش ها را شستشو داده و از بین می برند. خاصیت آنتی باکتریال این اسکرابر ها و ترولی ها محدودیت زمانی نداشته و تا زمانی که دستگاه اسکرابر یا ترولی قابل استفاده می باشد، خاصیت آنتی باکتریالی آن حفظ می شود.

بررسی خاصیت آنتی باکتریال نقره

اسکرابر یا کف شوی آنتی باکتریالفلز نقره به واسطه خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچی، از دیر باز به منظور درمان انواع بیماری ها به کار گرفته می شد. ابعاد نانو ذرات نقره معمولا در حدود ۲۵ نانو متر می باشد. اگر چه ابعاد این ذرات بسیار کوچک می باشد اما به واسطه سطح تماس بالا، موجب افزایش تماس با باکتری ها و قارچ ها شده و در نهایت موجب افزایش خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی آنها می گردد. این ذرات در تماس با باکتری ها و قارچ ها، بر متابولیسم سلول اثر گذاشته و مانع از رشد آنها می گردند. به طور کلی نانو یون نقره، تنفس ، متابولیسم پایه سیستم انتقال الکترون و انتقال سطحی در غشای سلول های میکروبی را مختل نموده و مانع از تکثیر و رشد باکتری ها و قارچ هایی می شوند که عامل عفونت، بوی نامطبوع، خارش و زخم هستند. از این یون ها می توان در ساخت انواع پاسمان ها برای سوختگی و زخم ها و هم چنین تولید محصولات بهداشتی مانند دستمال و حوله های قابل استفاده در سرویس های بهداشتی و اسکرابر ها و یا انواع ترولی ها استفاده نمود. از دیگر ویژگی های نانو نقره می توان به کارآیی بالا، سرعت عمل بالا، غیر سمی، ضد آلرژی و آب دوست بودن آنها اشاره نمود.

اثر گذاری یون نقره در ممانعت از رشد باکتری ها

اسکرابر انتی باکتریال و استفاده از نانو یون نقرهاگر چه بسیاری مردم نسبت به خواص خارق العاده، آنتی باکتریالی و آنتی بیوتیکی فلز نقره واقف هستند اما استفاده از این فلز به واسطه تیره گی در دمای بالا و قیمت بالای آن با محدودیت هایی همراه است. اما استفاده از تکنولوژی نانو و استفاده از ذرات بسیار ریز نقره، بر هر دوی این مشکلات فائق آمده است. نانو نقره ها به واسطه ابعاد کوچک شان به راحتی به غشای سلولی باکتری های بیماریزا چسبیده و به داخل آنها نفوذ می نمایند. نانو نقره های نفوذ کرده به داخل باکتری ها با آنزیم متابولیک اکسیژن ترکیب شد و آنها را غیر فعال نموده و در نتیجه از تنفس باکتری ها ممانعت نموده و موجب خفگی آنها می شوند. استفاده اندک از نانو یون های نقره به واسطه سطح تماس بالا، توانایی بالایی در از بین بردن باکتری ها دارند.

تاریخچه استفاده از نقره

  • اسکرابر و تجهیزات انتی باکتریالخانواده های اصیل باستان در اروپا به طور معمول به منظور ممانعت از مسمومیت از کارد و چنگال نقره استفاده می کردند.
  • مردم هند برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی از صفحات نازک نقره استفاده می نمودند.
  • ساکنین آمریکای قدیم به منظور افزایش ماندگاری آب آشامیدنی و شیر، در بشکه های آب و کوزه های شیر ، سکه نقره قرار می دادند.
  • ساکنین استرالیا از دیر باز تا کنون تکه ایی نقره در ظرف آب آشامیدنی قرار می دهند.
  • در عصر حاضر، فیلتر های تصفیه یا قرص های نقره به منظور به کار گیری در مصارف خانگی، اماکن اداری و تجاری و خطوط هوایی در دسترس می باشد.
  • واحد های برقی یونیزاسیون که از یون های نقره و مس برای پاکسازی و ضد عفونی آب استخر ها استفاده می کنند، جایگزین کلر می شوند.
  • علاوه بر این، فلز نقره در اداره ملی حمل و نقل هوایی و فضایی امریکا ( ناسا) و روسیه به منظور تصفیه آب آشامیدنی شاتل های فضایی هر دو کشور استفاده می شود.
  • امروزه بیش از ۵۰ نوع دارو خوراکی، تزریقی و موضعی بر پایه نقره در باز ها در دسترس می باشد.

لینک های مفید:

اسکرابر : فهرست محصولات

اسکرابر بیمارستانی : فهرست محصولات

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید