معرفی اجزای داخلی واترجت و بیان مشکلات برخی واتر جت ها

معرفی اجزای داخلی واترجت و بیان مشکلات برخی واتر جت ها

واترجت به عنوان یک شوینده فشار قوی آب، توانایی شستشوی انواع آلودگی ها را دارا می باشد. واتر جت دارای بخش های مختلفی از جمله ورودی آب، موتور الکتریکی، بنزینی یا دیزل، پمپ آب، شلنگ فشار قوی و لوازم پاک سازی می باشد. بخش های مختلف واترجت در تصویری که در ادامه نشان داده شده است مشخص شده اند سپس نحوه عملکرد هر بخش بیان شده است. بعد از آن اجزای داخلی واترجت توضیح داده شده اند. در ادامه نیز برخی از مشکلات واترجت ها بیان شده تا بتواند آگاهی لازم جهت شناخت واترجت های مناسب را به عمل آورد.

نحوه عملکرد واترجت صنعتی

بخش های درونی واترجت۱- مواد شوینده (در صورت لزوم) از داخل یک بطری، از طریق شلنگ به داخل کشیده می شود.
۲- آب سرد از یک شیر از طریق شلنگ دیگری وارد شده و طی مسیر پالایش می شود.
۳- یک موتور الکتریکی یا دیزلی، نیروی دستگاه را تامین می کند.
۴- موتور، نیروی پمپ آب را تامین می کند، تا پمپ مخلوط آب و ماده شوینده را به داخل بکشد. واترجت های آب گرم دمای آب را تا ۵۰-۷۰ درجه سانتیگراد بالا می برند.
۵- پمپ، آب را (که می تواند گاهی گرم یا با مواد شوینده ترکیب شده باشد) تقویت کرده و از طریق شلنگ خروجی فشار قوی به بیرون بپاشد. ممکن است این شلنگ به طور ثابت بر روی دستگاه نصب شده باشد. نازل باریک موجود، باعث می شود در صورت نیاز بتوان فشار آب را تقویت کرد. شستشو با واترجت می تواند ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کند.

اجزای درونی یک واترجت صنعتی

بخش های داخلی واتر جتدر این جا یک مدل بسیار ساده شده بررسی می شود، در واقعیت داخل واترجت کمی پیچیده تر است. پمپ های متعددی وجود دارد که به دلیل تمرکزی که بر روی قسمت های آبی دارند به لحاظ امنیتی باید به طور کامل از بخش های الکتریکی جدا شوند. در ادامه یک دیاگرام فنی از یک واترجت نمونه آورده شده است که به بخش های مختلفی رنگ آمیزی و شماره گذاری شده است:
۱- محفظه اصلی بیرونی که پلاستیکی است (زرد).
۲- موتور الکتریکی (قرمز).
۳- بخش پلاستیکی عایق (آبی): باعث می شود هیچ آبی به داخل موتور نفوذ نکند.
۴- محور اصلی موتور به سرعت می چرخد و باعث تامین انرژی پمپ آب می شود.
۵- پمپ آب پلانجری (خاکستری): موتور به سرعت می چرخد اما پمپ به صورت رفت و برگشت حرکت می کند تا آب را به آب فشار قوی تبدیل کند. چندین واحد پمپ در داخل یک شوینده پر فشار وجود دارد، اما در اینجا به جهت سادگی فقط یک مورد نشان داده شده است.
۶- پلانجر پمپ (نارنجی): محفظه ای است که آب فشار قوی به داخل آن پمپاژ می شود.
۷- لوله آب (آبی): جایی است که آب به داخل مکش شده و به بیرون پمپاژ می شود.

مشکلات موجود در برخی واترجت ها

واترجت یا کارواش خانگی باعث می شود اشیاء خیلی خوب و سریع شسته شوند اما برخی از آن ها ممکن است مشکلاتی نیز داشته باشند. با دانستن این مشکلات می توان با آگاهی بیشتری نسبت به واترجت ها، به انتخابی خوب اقدام نمود. در زیر برخی از مشکلات موجود در بعضی از انواع واترجت بیان شده است.
– همان طور که قبلا گفته شد واترجت ها نسبت به شستشو های معمولی ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می کنند، اما به هر حال مصرف آب در آن ها زیاد است (غالبا ۱/۵ الی ۲ لیتردر هر دقیقه) به همین دلیل باید زهکشی مناسب در محل استفاده از دستگاه وجود داشته شد.
– برخی از آن ها سرو صدای زیادی دارند.
– این دستگاه ها با پخش آلودگی در همه ی جهات باعث آلوده شدن اجسام اطرافشان می شوند (حتی فردی که در حال استفاده از آن است). پس باید در هنگام استفاده از این دستگاه ها مراقب محیط اطراف و اشیاء موجود بود و در صورت امکان از کفش و لباس ضد آب و محافظ استفاده شود.
– با این که شوینده های موتوری دارای عایق بوده و بسیار ایمن هستند، اما همیشه برای برخی افراد در هنگام استفاده از برق در کنار آب یک نگرانی وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از این نگرانی می توان از دستگاه های گازوئیلی استفاده نمود.

 

لینک های مفید:

واترجت: فهرست محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید