چند راهکار حرفه ای برای رفع زنگ زدگی آهن

چند راهکار حرفه ای برای رفع زنگ زدگی آهن

دستگاه‌های واترجت صنعتی تجهیزات مکانیزه نظافتی قدرتمندی هستند که می‌توانند لایه نامطلوب رنگ یا زنگ را از روی هر نوع سطح حذف کنند. معمولا پیش از رنگ آمیزی یا پوشش‌دهی مجدد یک سطح لازم است لایه رنگ پوسته پوسته شده یا خوردگی و زنگ زدگی از روی آن سطح پاک شده و پروفایلی مناسب برای اتصال لایه جدید فراهم شود. تجهیزات صنعتی معمولا به منظور افزایش عمر مفید دستگاه ها و افزایش توان در برابر شرایط سخت کاری از قطعات فلزی ساخته می شوند و ناهنجاری هایی نظیر زنگ زدگی منبع آب نیازمند تدبیری مناسب است. تداوم فعالیت این تجهیزات در مجاورت با انواع مواد شیمیایی، زنگ زدگی انها را در پی داشته و در نهایت با کاهش عمر مفید تجهیزات و قطعات، می تواند خسارات هنگفتی را بر دوش صاحبان صنایع و کارگاه های صنعتی تحمیل نماید. برای بهبود کارایی این دسته تجهیزات و دستگاه رفع زنگ زدگی آهن با تجهیزات مکانیزه صنعتی الزامی می باشد. اما مهم ترین سوال این است که برای رفع زنگ زدگی آهن چه کنیم ؟

رسیدگی و نظافت تجهیزات صنعتی به منظور حذف عوامل خورنده، رفع زنگ زدگی آهن و افزایش عمر مفید تجهیزات امری ضروری و لازم می باشد. شیوه های سنتی و مکانیزه متنوعی برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال بهترین شیوه در نظافت و از بین بردن زنگ اهن استفاده از تجهیزات صنعتی و مکانیزه ایی چون دستگاه های واترجت صنعتی یا شوینده های فشار قوی می باشد که با استفاده از پاشش آب با فشار بالا ، لایه های زنگ را از روی سطوح تجهیزات جدا نموده و حذف می نماید. استفاده از دستگاه ها و روش های مکانیزه رفع زنگ زدگی آهن نه تنها می‌توان عملیات لایه برداری رنگ و زنگ زدایی را سرعت می بخشد، بلکه باعث ارتقاء کیفیت اتصال رنگ یا پوشش جدید به سطح گردیده و به صرفه جویی در زمان و هزینه کمک می‌کند.

لزوم رفع زنگ زدگی آهن از روی ماشین آلات صنعتی

همان طور که پیش تر اشاره شد، تجهیزات و ماشین الات مصرفی در صنایع به منظور افزایش مقاومت و عمر مفید از قطعات فلزی ساخته شده اند. مجاورت این تجهیزات با آب، رطوبت هوا و یا مواد شیمیایی که اغلب خاصیت اسیدی دارند موجب خوردگی و زنگ زدگی آنها می گردد. اگر چه در هنگام ساخت و تولید این قطعاتف شرکت های سازننده به منظور ممانعت از زنگ زدگی و خوردگی قطعات از لایه ها و پوشش های محافظ استفاده می نمایند، اما استفاده مستمر از ای قطعات و تجهیزات با گذشت زمان موجب از بین رفتن پوشش های محافظ شده و سطوح فلزی این قطعات را در مجاورت هوا و دیگر عوامل خورنده قرار می دهند.

 

بجا ماندن لایه های زنگ زدگی ایجاد شده بر روی قطعات و تجهیزات در نهایت موجب از بین رفتن کامل و یا فرسودگی و خرابی آنها شده و خسارات هنگفت و جبران ناپذیری را بر صاحبان صنایع وارد می کند. در نتیجه به منظور حفظ کیفیت و عملکرد دستگاه و کاهش هزینه های مرتبط به آنها لازم است با مشاهده اولین لایه های زنگ ایجاد شده بر روی تجهیزات نسبت به رفع زنگ زدگی آهن اقدام نموده و پس از آن، پوشش های محافظ در برابر خوردگی را ترمیم نمود.

تجهیزات مناسب برای رنگ بری و پاک کردن زنگ زدگی اهن و فلزات

زنگ زدگی پدیده ای ناگوار در صنایع و مراکز تجاری است که پاک کردن آن دشوار است و حتی اگر نیروهای فعال تمام تلاش خود را برای از بین بردن آن انجام داده باشند باز هم ایجاد آن اجتناب ناپذیر خواهد بود. در برخی شرایط آب و هوایی مانند شهرهای ساحلی، زنگ زدگی خواه ناخواه ایجاد شده و رطوبت بالا در سراسر سال به ویژه در فصل های مرطوب تر زنگ زدگی قرمز رنگ ایجاد می کند. زنگ زدگی، تنها در شرایط معمول و رطوبت بالای ۵۰ درصد به وجود می ­آید. یون های موجود در آب با یون های اکسیژن ترکیب می شوند و زنگ زدگی تولید می شود.

روش های زمان بر و قدیمی نظافتی همانند سایش و لایه برداری دستی در از بین بردن زنگ اهن تنها به هزینه‌ ناخواسته نیروی انسانی می‌افزایند و کارآیی لازم را نخواهند داشت. استفاده از تجهیزاتی نظیر واترجت صنعتی موجب کاهش زمان مورد نیاز برای حذف رنگ، رفع زنگ زدگی آهن یا خوردگی از روی سطوح فلزی و همچنین سایر سطوح خارجی می‌گردد.

اما باید توجه نمود که ملاحظات دقیقی هنگام لایه برداری از سطوح با استفاده از واترجت صنعتی باید لحاظ شود. برای مثال، سطوحی همانند آجرهای قدیمی، فایبرگلس، پلاستیک، آلومینیوم و چوب ممکن است با تحت فشار بالای جریان آب خارج شده از دستگاه کارواش صنعتی دچار آسیب دیدگی شوند. بنابراین برای انتخاب بهترین راهکار رفع زنگ زدگی آهن یا از بین بردن زنگ اهن از روی یک سطح خاص، ابتدا باید جنس سطح و نوع رنگ یا پوشش مورد استفاده بر روی آن تعیین شود.

راه های از بین بردن رسوبات ناشی از زنگ زدگی فلزات

شیوه های پاک کردن و رفع زنگ زدگی آهن

برای پاک کردن زنگ زدگی از سطوح فلزی چندین روش وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از ابزاری قدرتمند مانند دیسک فلپ، دیسک پارچه­ ای و یا سنباده زن روی سطح صاف و استفاده از مواد شیمیایی رفع زنگ زدگی آهن که حاوی اسید فسفریک هیدروکلریک باشد، اشاره نمود. در پروسه تمیز کردن زنگ زدگی استفاده از مواد شیمیایی جدید غیر سمی و غیر اسیدی که زنگ زدگی را از طریق کی­لیت شدن گزینشی در خود حل می کند. استفاده از مایع قابل فرچه زنی یا اسپری که در هوا پخش شود. همه این راهکارها معایبی دارند. استفاده از روش های مکانیکی یعنی ابزار قدرتی زمان بر و پرمخاطره است. در مورد استفاده از مواد شیمیایی نیز همین موارد صدق می کنند.

در این میان از یک شیوه نوین و اثر بخش با عنوان رفع زنگ زدگی آهن با واترجت صنعتی وجود دارد. انتخاب برس دستی در مقیاس های وسیع صنعتی برای زنگ برداری به هیچ عنوان جوابگو نبوده و شیوه های نوین صنعتی هستند که با شرایط دشوار یک محیط صنعتی سازگاری دارند. مدل‌های متنوعی از دستگاه های شوینده فشار قوی در بازار موجود است. برای لایه برداری رنگ یا رفع زنگ زدگی آهن هم دستگاه‌های واترجت صنعتی الکتریکی و هم مدل‌های بنزینی گزینه‌های مناسبی هستند. مدل‌های الکتریکی به سرویس و نگهداری کمتری نیاز دارند اما استفاده از آنها وابسته به وجود منبع تغذیه الکتریکی در محیط است که این امر شعاع عملیاتی آنها را محدود می‌کند.

خرید دستگاه سندبلاست

 

دستگاه‌های کارواش صنعتی بنزینی یا دیزلی تجهیزات قدرتمندی هستند و برای عملیات نظافتی بزرگ ایده‌آل می‌باشند زیرا از سرعت عملیاتی بالاتری در رفع زنگ زدگی آهن برخوردار می‌باشند. در هر صورت، یک واترجت بنزینی یا دیزلی ممکن است برای برخی کاربردهای نظافتی دیگر بیش از حد قوی باشد.

سایر تجهیزات مورد نیاز در عملیات لایه برداری عبارتند از نازل دوار و یک جاروبرقی آب و خاک. همچنین وجود یک نازل سوزنی برای پاشش آب بصورت یک جریان پرفشار خطی و قدرتمند برای رفع آلودگی موضعی و سرسخت و یک نازل کاردکی برای آب کشی نهایی می‌تواند سودمند باشد.

چگونگی عملکرد دستگاه واترجت صنعتی در رفع زنگ زدگی آهن

واترجت یا کارواش صنعتی از تجهیزات نظافت مکانیزه می باشد که برای نظافت و از بین بردن زنگ زدگی فلزات یا شستشوی انواع مختلف آلودگی ها مورد استفاده قرار میگیرد. واترجت ها به منظور افزایش فشار آب وارد شده به داخل دستگاه و در نهایت پاشش پر فشار آن مجهز به پمپ می باشند. شوینده های فشار قوی یا واترجت صنعتی اب مورد نیاز برای عملیات شستشو و رفع زنگ زدگی آهن را از طریق شلنگ متصل به منبع آب فراهم می نماید. آب وارد شده در داخل پمپ پس از عبور از داخل پمپ و افزایش فشار از طریق شلنگ فشار قوی، لنس ها و نازل ها بر روی سطوح هدف پاشش شده و با ضربه زدن به آلاینده ها و جداسازی آنها از روی سطوح می شوند.

 

با استفاده از دستگاه شوینده فشار قوی می‌توان لایه رنگ را از روی چوب، فلز، بتن و سایر سطوح خارجی حذف نمود و حتی در اکثر موارد از این روش برای برطرف کردن زنگ زدگی سطحی بهره برد. بهترین دستگاه برای لایه برداری رنگ یا رفع زنگ زدگی آهن یک واترجت صنعتی آب گرم با فشار عملیاتی ۱۴۰ تا ۲۷۵ بار است. برای حذف لکه‌های سرسخت یا رنگ و پوشش مقاوم‌تر ممکن است به فشاری بیش از ۳۰۰ بار نیاز باشد.

 

زنگ بری با واترجت صنعتی فوق فشار قوی

موثرترین شیوه برای از بین بردن زنگ زدگی از فلز، استفاده از دستگاه واترجت برقی صنعتی است چرا که پاشش قدرتمند آب نهایت تاثیر را در ااز بین بردن زنگ اهن دارد، به علاوه رفع زنگ زدگی از درب های عمودی به سطوحی که در زیر قرار گرفته­ اند نیز کمک خواهد کرد. آبی که در نتیجه شستشو از پله های فلزی، یا دیوار روان می شود از لکه دار شدن سیمان یا سایر سطوح افقی جلوگیری خواهد کرد. برای رفع زنگ زدگی آهن با واترجت صنعتی دستگاه با فشار بیش از ۱۰۰۰ بار نیاز است که در رده شوینده های فوق فشار قوی قرار می گیرد. البته این کار با استفاده از محلول زنگ بر قوی با سرعت بهتری انجام میشود. واترجت های در انواع اب گرم و یا سرد توانایی این را دارند که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. بهتر است قبل از اقدام برای خرید با راهنمای استفاده از نوع واترجت مناسب و بطور مثال کاربرد واترجت آب گرم آشنا شوید.

 

آماده سازی واترجت صنعتی

برای اطمینان از کارکرد صحیح واتر جت صنعتی قطعات با دقت بالا با یکدیگر اتصال یابند تا بهترین نتیجه از عملکرد آن حاصل گردد و پیش از اقدام به رفع زنگ زدگی آهن با واترجت صنعتی دستورالعمل دستگاه را که تمام اتصالات لازم را که برای عملکرد خوب دستگاه و ایمنی کاربر لازم است، با دقت خوانده شود. برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات و خوردگی از سطوح فلزی به طور معمول نازل دوار یا توربو ضروری می باشد. دستگاه شوینده فشار قوی آب را با فشار بسیار بالا پاشش می نماید و با ضربه زدن به سطح لایه های عمیق آلودگی مانند زنگ زدگی را از روی آن می زداید و با توجه به این که تنها با استفاده از آب این وظیفه را انجام می دهد و در فرایند رفع زنگ زدگی آهن هیچ گونه آسیب زیست محیطی به دنبال ندارد. برای برخی مصارف نیز از واترجت اب سرد استفاده می‌کنند. مثلا واترجت صنعتی آب سرد EW15-10 TST ابراهیم وسیله ای کاربردی برای شتسشو و نظافت سطوح در محیط های صنعتی و ساختمانی است.

 

مراحل لایه برداری رنگ و رفع زنگ زدگی آهن

در ادامه مراحل لازم برای حذف رنگ از سطح چوب، بتن و سایر سطوح یا روش از بین بردن زنگ آهن به ترتیب بیان شده است:

قبل از شروع عملیات به زمان انجام آن توجه کنید. عملیات لایه برداری رنگ هنگامی که دمای هوا بالاتر است راحت‌تر قابل انجام می باشد.
قبل از شروع عملیات، تست انجام دهید. آب را بر روی ناحیه کوچکی از سطح پاشش کرده و فشار مناسب را تعیین کنید.
از عینک محافظ و کفش‌های جلو بسته یا پوتین کار استفاده کنید.
محیط کار را آماده کنید یعنی اگر در محیط بسته کار می‌کنید تمام درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید.
هنگام استفاده از ماده شوینده از نازل کم فشار مناسب استفاده کنید. معمولا نازل ۱۵ درجه یا نازل ۲۵ درجه زرد رنگ بهترین گزینه برای رنگ بری می‌باشند.
آبکشی درست حیاتی است. اگر نیاز به انجام مجدد عملیات باشد، هر گونه مواد پاک کننده باقی مانده باعث تضعیف چسبندگی رنگ می‌شود.
پاشش آب تحت زاویه کوچ برای حذف رنگ یا از بین بردن زنگ زدگی فلزات یا همان زنگ زدایی فلزات ضروری است تا از آسیب دیدگی سطح جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که باید بصورت بخش بخش عمل کنید، نازل را همواره حرکت دهید و آن را روی موضعی خاص به صورت ثابت نگه ندارید.
بسته به نوع سطح، ممکن است لازم باشد که چندین روز بعد از رفع زنگ زدگی آهن صبر کنید تا پیش از رنگ آمیزی مجدد، سطح کاملا خشک شود.

 

حذف رنگ از روی سطوح بتنی

سیالاتی همانند رنگ به سهولت داخل مواد متخلخل همانند بتن نفوذ می‌کنند و در نتیجه حذف رنگ از روی چنین سطحی زمان بر و دشوار است. زمان انجام عملیات به وسعت ناحیه‌ای که باید تمیز شود بستگی دارد.
علاوه بر مراحل ذکر شده در بالا، برای حذف رنگ از روی سطح بتن به چند مرحله دیگر نیاز می‌باشد:
تمیز کردن سطح بتن و زمان دادن برای خشک شدن کامل آن
نیاز به تراشیدن رنگ پوسته پوسته شده و اعمال ماده لایه بردار رنگ به بصورت دستی
پاشش آب به سمت پایین و حرکت جاروب مانند نازل واترجت صنعتی برای جدا نمودن پوسته‌های رنگ از سطح
استفاده از واترجت صنعتی با فشار عملیاتی حداقل ۲۰۰ بار

 

استفاده از محلول لایه بردار شیمیایی

وقت طلا است و استفاده از محلول لایه بردار شیمیایی می تواند عملیات را تسریع کند. اگرچه مواد شیمیایی برای کارکنان و محیط زیست خطرناک می‌باشند اما برخی محلول از بین برنده زنگ زدگی وجود دارند که برای انسان ضرری نخواهد داشت و شما را بدون اسیب به مقصدتان خواهد رساند. بنابراین در صورت تمایل به استفاده از این نوع مواد باید از دستورالعمل تولید کننده با آگاهی و توجه کامل پیروی کنید. دانستن بازه زمانی عمل ماده برای دست یابی به نتایج مناسب حیاتی است و ممکن است این زمان تاثیر ماده طولانی باشد بنابراین باید آن را بعنوان فاکتوری مهم در مدیریت زمان و هزینه نیروی انسانی لحاظ کنید.

 

مزایای استفاده از دستگاه کارواش صنعتی در زنگ بری از تجهیزات

واتر جت ها تجهیزات مکانیزه ایی می باشند که با استفاده از فشار بالای آب تمامی آلودگی ها را از روی سطوح افقی و عمودی نظافت می نماید. فشار قابل تنظیم در واترجت ها امکان فشار کاری مناسب را برای کاربر فراهم نموده و از این رو نقش مهمی در افزایش سرعت عملیات و ارتقا کیفیت ان ایفا می نماد. رفع زنگ زدگی آهن از روی تجهیزات فلزی عملیات بسیار دشوار و زمان بری می باشد که عملا تنها با استفاده از دستگاه های کارواش صنعتی مقرون به صرفه است. دستگاه های واترجت صنعتی با کاهش در تعداد نیروی خدماتی و افزایش سرعت عملیات رفع زنگ زدگی آهن تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها دارند.

کارشناسان نظافت تجاری خدمات شستشو با کارواش صنعتی و عملیات سند بلاست را به عنوان قدرتمندترین و جدیدترین شیوه نظافتی که در از بین بردن زنگ زدگی فلزات تایید می کنند. شوینده های فوق فشار قوی برای از بین بردن لایه های رنگ موجود روی فلزات نیز مناسب هستند و در صورتی که لزوم به رنگ برداری نیز وجود داشته باشد، می توان از مزایای این دستگاه پرکاربرد بهره مند گردید. این دستگاه های فوق­ العاده فشار مناسبی را با جریان شدید اعمال می کنند که حتی سرسخت ترین لایه های و زنگ زدگی را از میان بر می دارد. از بین بردن زنگ اهن با واترجت صنعتی به گونه ای است که با انتخاب دستگاه مناسب و تنظیم فشار آن بر روی مقدار ایده آل برای رفع زنگ زدگی آهن، نه تنها لایه های زنگ زدگی به طور کامل از بین می رود بلکه به سطح زیرین نیز آسیبی وارد نمی شود و ظاهر اولیه سطح به آن باز می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید، قیمت و کاربرد های دستگاه واترجت صنعتی و از بین بردن زنگ زدگی فلزات و قطعات صنعتی میتوانید با شماره تلفن ۰۲۱-۸۷۱۸۴ با مشاورین و کارشناسان مجموعه ابراهیم در تماس باشید.

8 دیدگاه دربارهٔ «چند راهکار حرفه ای برای رفع زنگ زدگی آهن»

  1. سلام
    برای شستشوی رنگ برروی آجرهای قدیمی بطوریکه آجر آسیب نبیند چه دستگاهی پیشنهاد میکنید؟

  2. سلام دوست عزیز و گرامی
    دستگاه کارواش صنعتی یا واترجت به همراه نازل دورانی را بهتون پیشنهاد می کنیم. این دستگاه با آب پر فشار نظافت را انجام می دهد.

  3. با عرض سلام
    به طور کلی واترجت صنعتی با فشار ۵۰۰ بار برای از بین بردن زنگ زدگی مناسب است. در نظر داشته باشید از دستگاه سندبلاست هم می تونید استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید