واحد های اندازه گیری مهم در واترجت صنعتی

واحد های اندازه گیری مهم در واترجت صنعتی

در صنعت واترجت صنعتی قدرت دستگاه توسط واحدهای  Bar (بار) و LPM (لیتر بر دقیقه) اندازه گیری و محاسبه می شود. این اعداد در مشخصات دستگاه قابل مشاهده می باشد و اطلاعات بسیار ارزشمندی در خصوص نحوه کار دستگاه ارائه می دهد. علاوه بر این دو مشخصه، بررسی سه عنوان دیگر هم بسیار حائز اهمیت می باشد: گرما و نوع نازل. بسته به انواع آن ها می توانند بر کیفیت نظافت تاثیر گذار باشند. در ادامه، این مقاله به بررسی کارشناسانه این چند فاکتور می پردازد.

فشار آب – Bar

فشار آب در واترجت صنعتی با واحد بار محاسبه و بررسی می شود. این واحد بیان گر فشار آب وارد شده بر سطح برای شستشو می باشد. همچنین به عنوان فاکتوری برای تخمین مقاومت و میزان آستانه تحمل سطح برای شستشو با واتر جت صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بار توسط سایز خروجی نازل و جریان آب (لیتر بر دقیقه) مشخص می شود. هر چقدر سایز دهانه خروجی نازل افزایش یا کاهش یابد بر روی مقدار واحد بار اثر می گذارد. برای کنترل فشار بار بر اساس سایز نازل و سرعت جریان آب ورودی به یک نمودار نیاز است. انتخاب نازل به محیط مورد استفاده از آن و میزان فشاری که سطح می تواند تحمل کند بستگی دارد. مقدار فشار بار در نوک نازل همیشه ثابت می باشد و لی با فاصله گرفتن از نوک نازل به شدت کاهش می یابد. یک کارشناس می تواند فاصله ی مناسب تا سطح مورد نظر زا تخمین بزند تا فشار آب با مقدار موثر بر روی سطح پاشش شود. مقدار بار ۲۰۰ تا ۲۵۰، استاندارد می باشد شاید در قیمت، فشار بار ۱۵۰ با ۲۰۰ تفاوت آنچنانی نداشته باشد ولی در عملکرد کاملا متفاوت می باشند.

لیتر بر دقیقه – LPS

واحد اندازه گیری لیتر بر دقیقه بیانگر مقدار حجم آب پاشش شده بر روی سطح می باشد که با مقدار آب ورودی از منبع به واترجت صنعتی رابطه مستقیم دارد و با دبی نیز بیان می شود. هرچه مقدار این واحد بیشتر باشد کیفیت نظافت افزایش می یابد. اکثر افراد حرفه ای از مقدار دبی بالا استفاده می کنند تا کیفیت عملیات افزایش یابد.

حرارت

حرارت موجب افزایش قدرت پاک کنندگی آب، مواد شوینده و مواد شیمیایی می شود. برای نظافت سطوح روغنی، گریسی و چسبنده آب گرم با فشار بالا بر روی سطح پاشش می شود و موجب نظافت این قبیل سطوح در کمترین زمان ممکن و با بیشترین کیفیت می شود.

لنس و نازل واترجت صنعتی

لنس توسط یک تفنگی به شیلنگ کارواش صنعتی متصل می شود. این تفنگی پاشش آب را قطع و وصل می کند. لنس ها در شکل ها و قابلیت های متفاوتی طراحی و تولید می شوند، لنس های دوتایی، لنس استاندارد و لنس با پاشش مستقیم. هرکدام از آن ها برای کار در شرایط مختلف طراحی شده است. در انتهای لنس ها نازل متصل است که آب را انواع مختلف پاشش میکند. پاشش توسط نازل از زاویه ۰ تا زاویه ۶۵ انجام می شود. تمامی نازل ها از یک سری کد بهره مند هستند مشخص کننده زاویه پاشش و قطر خروجی آن می باشد.

زاویه های متفاوت پاشش آب

نازل های در زوایای مختلفی تولید و طراحی می شوند، در زیر به انوع آن اشاره می کنیم.

نازل صفر درجه

نازل صفر درجه شرایطی را فراهم می کند تا جریان آب مستقیم، بتواند لکه ها را خرد و متلاشی کند. و مناسب استفاده در:

نظافت مناطق سرباز و تهویه آشپزخانه

حذف مواد خشک و چسبیده شده به بدنه تجهیزات مثل رسوبات

از بین بردن لکه های سنگین و سخت از روی سطوح بتنی

حذف گرد و غبار و زنگ زدگی ها از روی سطوح

نکته قابل توجه در مورد این نازل این است که این زاویه بسیار خطرناک بوده و در اثر برخورد با پا باعث ایجاد خسارت جبران ناپذیری می شود و باید حتما از کفش مخصوص استفاده کرد. همچنین این نوع نازل در برخی سطوح از خود خطی به جا می گذارد. برای جلوگیری از این پدیده می توان از نازل دوار صفر درجه استفاده کرد. نازل دوار از خود ردی به جای نمی گذارد.

نازل ۱۵ درجه

این نیاز نسبت به نازل صفر درجه عریض تر می باشد و مناسب سطوح و کاربردهای زیر می باشد:

کاربردهای سنگین

حذف لکه های کپکی از روی تجهیزات و سطوح

حذف رسوبات و گرد و غبار

خراشاندن و حذف کردن روغن و گریس از روی سطوح گوناگون و رنگ سطوح چوبی، سنگ و فلزات.

نازل ۲۵ درجه

این نازل یکی مناسب ترین نوع نازل ها برای جاروب کردن آلودگی ها می باشد و در محیط های زیر مورد کاربرد قرار می گیرد:

شستشوی کلی

رسوبات و کپک های معمولی

آماده سازی سطوح برای پاشش رنگ

نظافت باکتری ها و رسوبات استخر

پشت بام، شیروانی

نازل ۴۰ درجه

به کمک این نازل می توان سطوح بیشتری را نظافت کرد و مناسب موارد زیر است:

شستشوی ملایم سطوح

شستشو سطوح خودرو، وانت، قایق و سایر وسایل نقلیه

شستشوی سطوح صاف نظیر پنجره، پیاده رو و پاسیو

نازل ۶۵ درجه

این نازل با زاویه عریض خود مناسب شستشوی سطوح پهن تر و کاربردهای زیر می باشد:

نظافت سبک سطوح

جاروب

کاربرد با مواد شوینده

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید