معرفی انواع نازل دستگاه کارواش

معرفی انواع نازل دستگاه کارواش

امروزه علاوه بر استفاده روزافزون از واترجت ها در مراکز تجاری و صنعتی، استفاده خانگی از این محصول پرکاربرد نیز رو به افزایش است. هرچند که ویژگی های پمپ فشار قوی به عنوان اصلی ترین عامل انتخاب یک کارواش خانگی یا صنعتی مطرح می باشد، اما در کنار آن توجه به نوع نازل مورد استفاده به عنوان تاثیر گذارترین بخش در پاشش صحیح آب پر فشار بسیار مهم است. عدم انتخاب صحیح نازل واترجت صنعتی علاوه بر این که می تواند در افت فشار عملیاتی و یا دبی آب خروجی دستگاه بسیار موثر باشد، بلکه می تواند موجب رسیدن آسیب به سطح مورد شستشوی گردد. در این مقاله با بررسی نحوه کارکرد و تاثیر نازل در عملکرد یک واترجت صنعتی به بررسی انواع نازل به همراه کاربرد و موارد استفاده هر یک می پردازیم.

انواع مختلف نازل واترجت صنعتی

نازل به سری های اسپری آب گفته می شود. در نبود نازل های متنوع و گوناگون توانایی واترجت در نظافت کاهش چشم گیری خواهد داشت. استفاده از یک نازل برای شستشوی سطوح مختلف شاید برای نظافت برخی سطوح موثر باشد اما برای برخی نا کارآمد بوده و برای برخی دیگر می تواند آسیب زا باشد. به عنوان مثال: اعمال فشار قوی آب بر یک سطح کوچک می تواند برای نظافت خیابان یا پارکینگ مناسب باشد اما استفاده از همان فشار برای نظافت شیشه ها موجب شکسته شدن آن ها می شود. انتخاب نازل مناسب برای شستشوی سطوح مختلف با دستگاه نظافت صنعتی کار دشواری نیست. با در نظر گرفتن نوع سطح و فشار لازم برای نظافت آن، می توان از نازل های گوناگون استفاده نمود.

هر چند که اصول کار در اکثر نازل ها به توانمندی صحیح در متمرکز کردن آب بر می گردد و از این جهت تمامی نازل ها از مفهوم کاری مشابهی بر خوردارند. با این حال نازل های مورد استفاده در دستگاه های کارواش فشار قوی دارای انواع متنوعی می باشند. در ادامه و به منظور تبیین بیشتر این موضوع به بررسی انواع نازل های فشار قوی می پردازیم. لازم به ذکر است که نازل ها برای هر دو رده واترجت برقی و واترجت بنزینی کاربرد دارند.

نازل واترجت صنعتی

نازل تیغه ای یا کاردکی

این رده از نازل ها با پاشش آب به صورت کاردکی با زاویه ای مشخص، موجب پوشش دادن سطحی بالاتر در عملیات شستشوی می گردند. هر چند افزایش پهنای شستشوی می تواند موجب افزایش سرعت انجام کار گردد، در عین حال با تاثیر معکوس بر روی قدرت پاشش آب، موجب کاهش توانایی آن در کندن آلودگی های عمیق نیز می گردد. به همین منظور اکثرا از این نوع نازل به منظور شستشوی های سطحی ولی وسیع تر استفاده می گردد. نازل های کاردکی خود نیز بر اساس زاویه پاشش آب به انواع گوناگونی تقسیم می گردند. نازل واترجت کاردکی با زاویه پاشش ۱۵ ، ۲۵ ، ۳۰ ، ۴۰ و یا ۶۵ درجه از معروف و متداول ترین سری نازل های قرار گرفته در این گروه می باشند. طبعا هر چه یک نازل دارای زاوبه پاشش بیشتری باشد، سطح پاشش آن بیشتر و هر چه نازل دارای زاویه کمتری باشد، قدرت و نیروی بالاتری را وارد می سازد.

نازل سوزنی

نازل سوزنی با پاشش متمرکز آب فشار قوی در یک نقطه موجب افزایش قدرت پاشش آن می گردد. هر چند که استفاده از نازل سوزنی موجب استفاده از حداکثر قدرت پاشش واترجت می گردد، با این حال به دلیل سطح پایین پاشش، کار با آن تبدیل به امری زمان بر خواهد بود. به همین دلیل است که از نازل واترجت سوزنی به منظور شستشوی و کندن آلودگی های عمیق ولی در عین حال کم مساحت استفاده می گردد. نازل های سوزنی خود بر اساس قدرت تمرکز مداوم دارای انواع گوناگونی هستند. برخی از این نازل ها با برخورداری از توانایی بالاتر در تمرکز آب در فشار های بالا به منظور استفاده در عملیات هایی همانند تخریب بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

نازل متغیر

نازل های متغیر دسته ای از نازل ها هستند که توانایی تغییر در زاویه پاشش را دارا می باشند. زاویه پاشش آب در این نازل ها با چرخاند سری نازل بین دو حد فاصل تعیین شده برای آن تغییر می کند. با توجه به توانایی تنظیم زاویه پاشش در این نازل ها، می توان از آن به منظور انجام عملیات های پاشش گوناگون استفاده کرد. محدوده پاشش برخی نازل های از صفر درجه آغاز می گردد و به همین دلیل این رده از نازل ها توانایی کارکرد به عنوان نازل سوزنی را نیز دارا می باشند.

نازل دوار

هر چند استفاده از نازل های سوزنی و کاردکی می تواند تا حد زیادی در عملیات های شستشوی موثر باشند، اما عدم وجود همزمان دو عامل قدرت و محدوده بالای پاشش موجب شده تا نتوان از این نازل ها در عملیات های وسیع کندن آلودگی های عمیق استفاده کرد. به همین منظور و به دلیل پر کردن این خلا، نازل های دوار ابداع شدند. یک نازل دوار در حقیقت از یک نازل سوزنی تشکیل شده است که نقطه پاشش آن به طور مداوم در حال حرکت دورانی است. به همین دلیل است که این رده از نازل ها با برخورداری از قدرت بالا (به دلیلی ساختار نازل سوزنی) در کنار داشتن سطح بالایی از پاشش (به دلیل حرکت دورانی) توانایی کندن آلودگی های عمیق را با سرعت بالا دارا می باشد. در رده پیشرفته نازل های دوار علاوه بر افزایش تعداد نقاط پاشش، از یک به دو تا شش عدد، قابلیت تنظیم سرعت چرخش نیز به آن اضافه شده است.

نازل واترجت

نازل نقطه‌ای

نازل نقطه‌ای برای شستشوی سطوح کوچک و حساس مانند رینگ‌ها و لبه‌های بدنه خودرو استفاده می‌شود. این نازل جریان آب را به صورت نقطه‌ای خارج می‌کند که به جلوگیری از آسیب به سطوح حساس کمک می‌کند.

نازل فوم

نازل فوم برای ایجاد فوم شستشوی خودرو استفاده می‌شود. این نازل با مخلوط کردن آب و مواد شوینده، فومی با غلظت بالا ایجاد می‌کند که به شستشوی عمیق بدنه خودرو کمک می‌کند.

نازل سند بلاست

نازل سند بلاست دستگاه کارواش در انواع مختلفی تولید می شود که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. به عنوان مثال، نازل های سند بلاست صنعتی برای لایه برداری از سطوح بزرگ و سنگین استفاده می شوند. در حالی که نازل های سند بلاست خانگی برای مصارف سبک تر مانند تمیز کردن سطوح داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شوند.

 سایر نازل ها

علاوه بر نازل های بیان شده نازل های دیگری نیز وجود دارند که برای امور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این نازل ها می توان به نازل لوله شوی، نازل لجن کش، نازل مواد شوینده و … اشاره نمود. در نهایت انتخاب نازل مناسب برای دستگاه کارواش به نوع و حجم کار شما بستگی دارد. برای شستشوی انواع سطوح، بهتر است از نازل‌های مختلف با کاربردهای متفاوت استفاده کنید.

نازل های استاندارد دستگاه واترجت

واترجت ها ابزار قدرتمندی هستند که برای طیف وسیعی از کار ها استفاده می شوند. به واسطه جریان آب مستقیم ایجاد شده توسط دستگاه واترجت، نظافت هر سطحی امکان پذیر می باشد. البته در صورت استفاده از لوازم جانبی و نازل های نامناسب، نظافت با این دستگاه ها خیلی راحت نیست. همه واترجت ها جریان مستقیم و پر فشاری از آب را ایجاد می کنند و کاربر به واسطه هدایت این جریان پر فشار سطوح مختلف را نظافت می کند. استفاده از سر های تفنگی و لنس های متفاوت، دسترسی به نقاط دور از دسترس را تسهیل می نماید. اما بدون استفاده از ابزار و لوازم جانبی مناسب نمی توان به نتایج مطلوبی رسید.

انواع نازل استاندارد واترجت صنعتی

نازل استاندارد صفر درجه

این نازل با زاویه صفر درجه آب را اسپری نموده و برای نظافت خیابان، ورودی ساختمان و منقل های پخت کباب مناسب می باشد. البته از این نازل فقط برای نظافت سطوح فلزی و سیمانی می توان استفاده نمود، هر چند که دستگاه واتر جت استفاده شده، یک نمونه از دستگاه های شوینده فشار قوی خانگی باشد. استفاده از این نازل برای نظافت سطوح حساس مانند سطوح شیشه ایی یا پلاستیکی موجب ایجاد خسارت به سطوح می شود. حتی در نظافت منقل و ماشین با این نازل ها بهتر است که نازل واترجت در فاصله مناسبی قرار گرفته و خیلی نزدیک به سطوح نباشد.

نازل استاندارد ۱۵ درجه

در این نازل زاویه خروجی ۱۵ درجه می باشد و آب با زایه ۱۵ درجه ایی از نازل خارج می شود. از این نازل بیشتر برای نظافت های سنگین مانند نظافت سطوح پارکینگ، ورودی ساختمان، دیوارها، مجاری انتقال آب و فاضلاب ها استفاده می شود. این نازل از نازل صفر درجه قدرت کمتری داشته و در نتیجه استفاده از این نازل برای نظافت سطوح، آسیبی به سطوح وارد نمی کند. در هنگام شستشوی سطوح با این نازل ها از مواد شوینده استفاده نمی شود زیرا به علت فشار بالای نازل پاشش، امکان نفوذ مواد شوینده به داخل سطوح وجود دارد که مطلوب نیست.

نازل استانداد ۲۵ درجه

خروجی این نازل ۲۵ درجه می باشد و در نتیجه آب با زاویه ۲۵ درجه از سر این نازل پاشش می شود. این نازل برای نظافت سطوح حساسی که تحمل فشار های بالا را ندارند استفاده می شود. با استفاده از این نازل می توانید مبلمان حیاط و فضای سبز، دیوار ها و ورودی های آجری، ماشین ها و قایق ها را نیز نظافت نمود. استفاده از این نازل ها در هنگام استفاده از مواد شوینده منجر به ارتقا کیفیت نظافت می گردد.

نازل استاندارد ۴۰ درجه

زاویه خروج آب در نازل ها ۴۰ درجه بوده و برای نظافت سطوح حساسی مانند دیوار های گچی مناسب می باشند. به طور کلی استفاده از این نازل برای نظافت همه انواع سطوح مناسب می باشد به شرط آنکه آلاینده ها به بافت و دورن سطح نفوذ نکرده باشند.

نازل استاندارد ۶۵ درجه

زاویه خروج آب از دستگاه واترجت در هنگام استفاده از این نازل ۶۵ درجه می باشد و برای پوشش گسترده سطوح در حین نظافت طراحی شده است. و جز کم فشارترین نازل ها می باشد. از این رو در استفاده از مواد شوینده برای نظافت سطوح کاربرد ویژه ایی دارد.

چگونه تجهیزات کارواش سیار را به درستی انتخاب کنیم؟

تجهیزات شوینده فشار قوی در انواع متفاوتی تولید می شود. از آنجایی که فروشندگان مختلف، محصولات مختلف پیشنهاد می دهند، اگر قصد استفاده از واترجت صنعتی و یا قصد سرمایه گذاری در صنعت کارواش را دارید باید تجهیزاتی انتخاب کنید که با دوام (طول عمر بالا)، قابل استفاده (قابل تعمیر) و ساخته شده از قطعات با کیفیت باشند. قطعا نمی توان در محیط های صنعتی و بزرگ از تجهیزات کارواش خانگی استفاده نمود و در محیط ها و کاربرد های متنوع باید از تجهیزات مناسب با دستگاه واترجت بهره برد.

انواع نازل کارواش

قبل از خرید تجهیزات واتر جت صنعتی لازم است به موارد زیر توجه شود:

  • سطح مورد نظافت
  • مکان مورد استفاده ( صنعتی یا تجاری)
  • مدت زمان مورد استفاده
  • بررسی ویژگی های دستگاه به تنهایی و بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی نیز از اهمیت برخوردار است در نتیجه به موارد زیر باید توجه شود:
  • نوع پمپ
  • نوع منبع تغذیه (بنزینی/دیزلی یا برقی)
  • هزینه نگهداری مناسب
  • گان مناسب
  • پاشش مواد شوینده تحت فشار بالا و کم
  • نازل و لنس ضد زنگ
  • گرمگن مناسب در مدل های آب گرم
  • جنس تجهیزات داخلی تحت تماس با آب از فولاد ضد زنگ و سرامیک

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی انواع نازل دستگاه کارواش»

  1. سلام من برای خونم یکی از دستگاه های واترجت تون رو خریداری کردم می خواستم بدونم کدوم نازل برای شستشوی ماشین مناسب تر هستش؟

  2. سلام. نازل کاردکی با زاویه ۳۰ تا ۶۰ درجه مناسب هست. هرچه زاویه بیشتر باشه سطح بیشتری پوشش داده میشه و خطر آسیب بدنه هم کمتره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید