چگونه کاربران باعث آسیب و خرابی دستگاه کارواش می‌شوند؟

چگونه کاربران باعث آسیب و خرابی دستگاه کارواش می‌شوند؟

تمامی دستگاه‌های واترجت صنعتی صرف نظر از برند تولیدکننده و کیفیت ساخت نیازمند سرویس و نگهداری هستند. تماس مداوم بخش‌های مختلف دستگاه شامل واشرها، O رینگ‌ها و فنرها با آب پرفشار در نهایت باعث فرسودگی و استهلاک آنها می‌شود. بنابراین رسیدگی به مشکلات دستگاه کارواش و تعویض برخی قطعات همانند واشرها، شیرها، O رینگ‌ها و همچنین تعویض روغن بعنوان بخشی از برنامه سرویس و نگهداری متداول دستگاه واتر جت صنعتی امری غیرمنتظره نمی‌باشد. اما عواملی که باعث تحمیل هزینه‌های سرویس و نگهداری مازاد تجهیزات نظافت صنعتی به مشتریان می‌شود، مشکلاتی هستند که غالبا ناشی از خطای انسانی می‌باشند. استفاده صحیح از این دستگاه از بروز خرابی های احتمالی و عملکرد نادرست و خرابی دستگاه کارواش پیشگیری گرده و خطرات ناشی از آن را کاهش می دهد. یکی از مهم‌ترین معضلات از این دست رسیدگی به علت کم شدن فشار پمپ کارواش صنعتی است که میتواند بسیاری از مشکلات جدی‌تر را به همراه داشته باشد. این مقاله نحوه درست استفاده از دستگاه کارواش و تعدادی از مهم ترین دلایل خرابی دستگاه کارواش صنعتی را بررسی می‌کند.

طرز استفاده صحیح از دستگاه کارواش

در استفاده از دستگاه کارواش صنعتی باید موارد و نکاتی را در نظر داشته باشید. این موارد و نکات در طرز کار صحیح دستگاه کارواش تاثیر گذار خواهند بود. پیش از نخستین استفاده از دستگاه، دسته قرقره شلنگ جمع کن را به آن متصل نمایید. دسته را با استفاده از پیچ و واشر ارائه شده به محل در نظر گرفته شده ( به شکل شش ضلعی) متصل کنید. قرقره جمع کن شلنگ جمع کردن آن را آسان نموده و از خرابی شلنگ جلوگیری میکند. پیش از آغاز کار با دستگاه سطح روغن پمپ کارواش صنعتی را بررسی کنید. برای این کار پیچ گیج روغن را باز کنید و شاخص را بیرون بیاورید. سطح روغن باید بین دو علامت روی شاخص باشد. لنس و نازل را به تفنگی و شیلنگ فشار قوی متصل کنید.

بررسی مشکلات و عیوب کارواش صنعتی

دستگاه باید به یک منبع آب سرد یا آب گرم تا دمای حداکثر ۶۰ درجه متصل شود. سطح مقطع شلنگ ورودی باید حداقل ۱۶ میلی متر باشد. فیلتر ورودی باید بطور منظم تمیز شود. حتما قبل از استفاده از دستگاه از تمیز بودن فیلتر مطمئن شوید. به دلیل دارا بودن قابلیت مکش پمپ فشار قوی (حداکثر ارتفاع مکش ۵/۲ متر)، این دستگاه می تواند برای عملیات شستشو آب را از مخازن مجزا یا استخر مکش نماید. در این حالت شلنگ اتصال بین پمپ فشار قوی و مخزن آب باید باز شود و شلنگ مکش بطور مستقیم به پمپ متصل گردد. در نحوه کار با دستگاه کارواش همچنین میتوانید از مواد شوینده استفاده کنید. به دلیل وجود مخزن آب در این دستگاه، امکان مکش مستقیم مواد شوینده توسط پمپ وجود دارد که اتلاف خروجی را کاهش داده و بازدهی به میزان قابل توجه افزایش می دهد. بی توجهی به هر یک از این مراحل اشاره شده ممکن است علت کم فشار شدن کارواش خانگی شما باشد.

عوامل خرابی دستگاه کارواش

توجه نکردن به نکات کاربرد دستگاه واترجت میتواند در فرایند نظافت اخلال ایجاد کرده و کارکرد دستگاه کارواش را دچار مشکل کند و حتی میتواند علت روشن نشدن کارواش خانگی نیز باشد. از جمله عواملی که در خرابی دستگاه کارواش تاثیر دارند نشتی روغن، عدم نظافت فیلتر ها، اعمال فشار آب بالا تر یا پایین تر از حد مجاز توان دستگاه، عدم تخلیه کامل آب بعد از استفاده، یخزدگی، عدم روغنکاری مناسب قطعات دستگاه و خرابی های شلنگ فشار قوی بر اثر استفاده و نگهداری نامناسب آن هستند و همچنین در مواردی علت خاموش شدن کارواش خانگی. عدم توجه به این نکات در نگهداری دستگاه کارواش نه تنها به دستگاه آسیب وارد میکند و هزینه های تعمیر آن را بافزایش میدهد، بلکه میتواند در ایمنی استفاده از دستگاه نیز تاثیر داشته و به کاربر آسیب وارد نماید.

از جمله مشکلات دستگاه کارواش که در صورت استفاده غیر اصولی و نادرست از دستگاه برای آن رخ میدهد میتوان به موارد زیر اشاره داشت. در صورت عدم رسیدگی و رفع مشکلات دستگاه، این دلایل خرابی کارواش میتوانند هزینه تعمیرات آن را به میزان زیادی افزایش دهند. در ادامه به برخی از دلایل و علت های خرابی کارواش اشاره می کنیم.

 

کار کردن واترجت صنعتی بدون آب

کار کردن پمپ واترجت صنعتی بدون آب می‌تواند ظرف تنها چند دقیقه باعث خرابی پمپ خواهد شد. بدون وجود آب برای خنک کردن سرسیلندرهای پمپ و کاهش اصطکاک واشرها، دمای داخل پمپ به سرعت افزایش یافته و به اجزاء سازنده پمپ آسیب می‌رساند. در این مورد پمپ‌های کرنزله یک استثناء به شمار می‌آیند. این پمپ‌ها به دلیل برخورداری از سیستم‌های محافظ ویژه دارای مقاومت بالاتر در شرایط کم آبی می‌باشند.

میتوانید راهنمای کامل تعمیر و نگهداری از واترجت صنعتی و افزایش طول عمر آن را بخوانید

رها کردن واترجت در حالت بای پس برای مدت طولانی

بای پس حالتی که در آن دستگاه واترجت صنعتی روشن است اما نیرویی به ماشه تفنگی اعمال نمی‌شود، بنابراین آب داخل پمپ می‌چرخد. در این شرایط با گذشت زمان دمای آب در سرسیلندرها افزایش می‌یابد. در برگه گارانتی بسیاری از واترجت‌ها به ویژه مدل‌های خانگی ذکر شده است که اگر دستگاه برای بیش از ۵ دقیقه در حالت بای پاس باقی بماند، گارانتی پمپ نقض می‌شود. زیرا افزایش دما سریعا موجب آسیب دیدگی پمپ می‌شود.. بنابراین خاموش کردن دستگاه هنگامی که آب پاشش نمی‌شود، بسیار مهم است.

در بعضی مدل‌های واترجت تجاری یک شیر آزادسازی دما به دستگاه اضافه شده است که موجب تخلیه آب پمپ شده و بدین ترتیب پمپ را خنک می‌کند. اگر این شیر به خوبی عمل نکند پمپ به شدت آسیب می‌بیند. در برخی دستگاه‌ها همانند واترجت‌های تولید کرنزله، طراحی منحصر به فرد پمپ و به کارگیری سیستم‌های محافظ ویژه در آن تا حدی این مشکل را برطرف نموده است. علت خاموش روشن شدن کارواش خانگی نیز ممکن است به همین موضوع برگردد.

 

آیا تشکیل حباب میتواند از دلایل خرابی کارواش باشد؟

کاویتاسیون یا حباب زایی فرآیند است که در نتیجه نفوذ هوا به داخل پمپ رخ می‌دهد. این هوا می‌تواند سبب آسیب دیدگی پمپ واترجت صنعتی شود زیرا به سرعت منبسط و منقبض می‌شود و حتی علت کم شدن فشار پمپ کارواش خانگی نیز باشد. نخستین علامت کاویتاسیون افت فشار پاشش و ایجاد صدای چکش کاری است. علت حباب‌زایی کمبود آب یا نشت هوا به داخل سیستم می‌باشد. برای مثال اگر دستگاه واتر جت شما دارای دبی ۱۶ لیتر بر دقیقه باشد تلاش می‌کند این میزان آب را پاشش نماید حتی اگر دبی آب تغذیه تنها ۱۱ لیتر بر دقیقه باشد. مکش بلعت کمبود آب باعث ایجاد خلأ داخلی و حباب زایی می شود.

همچنین وجود یک سوراخ در شلنگ آب ورودی نیز می تواند باعث مشکلات دستگاه کارواش و کاویتاسیون شود زیرا در این حالت پمپ هوای مازاد را به داخل خود می‌کشد. تنها راهکار مقابله با کاویتاسیون آن است که پمپ دستگاه با مقدار آب کافی تغذیه شود و از عدم وجود هیچ گونه نشتی در سیستم ورودی آب اطمینان حاصل گردد.

عیب یابی کارواش صنعتی

تاثیر یخ زدگی در خرابی دستگاه کارواش

اگر در جایی با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید و اجازه دهید که آب در داخل پمپ باقی مانده و یخ بزند، این یخ زدگی احتمالا موجب آسیب دیدگی پمپ واترجت صنعتی شما خواهد شد. راهکار معمول برای رفع این مشکل، ریختن ضد یخ داخل پمپ و تخلیه کامل پمپ از آب پس از هر بار استفاده به ویژه در فصل سرد سال است.

 

کمبود لوبریکانت علت خرابی قطعات پمپ کارواش

پمپ های فشار قوی همانند موتورهای گازوئیلی نیاز به روغن برای روغنکاری پلانجرها دارند. سطح نیروی ایجاد شده در پمپ بالاست و باعث اصطکاک و گرما می‌شود. بنابراین برای خنک نگه داشتن اجزاء پمپ و حرکت راحت آنها با تعویض به موقع روغن از بروز مشکلات دستگاه کارواش پیشگیری کنید. اگر به روغن دستگاه نشت داشته باشد یا آب وارد روغن پمپ شود، اجزاء پمپ بیش از حد گرم شده و می‌شکنند. بنابراین چک کردن سطح و شرایط روغن برای جلوگیری از آسیب دیدگی پمپ ضروری است.

اهمیت نگهداری و بازبینی دوره ای تجهیزات نظافت صنعتی

آیا وجود نشتی میتواند علت خرابی کارواش شود؟

واترجت صنعتی بصورت سیستمی بسته با دو دهانه طراحی شده است. دهانه ورودی برای تغذیه آب و یک نازل برای پاشش آب فشار قوی. نشتی چه بصورت داخلی در پمپ یا خارجی در دستگاه ایجاد مشکل می‌کند و با گذشت زمان به دستگاه آسیب می‌زند. بنابراین هر نوع نشتی در دستگاه باید فورا تعمیر شود تا از آسیب دیدگی احتمالی دستگاه جلوگیری گردد. تعویض یک -Oرینگ ارزان قیمت می تواند از یک هزینه گزاف برای واشرها در آینده ممانعت کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید