شستشو و نظافت عایق های خطوط برق با استفاده از واترجت صنعتی

شستشو و نظافت عایق های خطوط برق با استفاده از واترجت صنعتی

عایق ها و رله های خطوط انتقال از مواد سرامیکی و پلیمر ساخته شده اند. برای حفظ عایق در شرایط ایده آل، مقره ها باید به طور مرتب نظافت شوند. عایق ها همیشه در معرض گرد و خاک و آلودگی می باشند. انواع مختلف این آلاینده ها عبارتند از: نمک، آهک، گرد و غبار، فضولات پرندگان، مواد شیمیایی، دود ناشی از خودروها، یخ، برف و … نظافت عایق ها و تجهیزات خطوط اهمیت بالایی دارند و از تابع شرایط کاری خاصی می باشد. نحوه نظافت مقره ها به جنس، ساختار، نوع آلودگی و نوع خط بستگی دارد. برای نظافت مقره ها روش های گوناگونی از جمله استفاده از واترجت صنعتی، استفاده از هوای فشرده و به صورت دستی وجود دارد. استفاده و به کار بردن هر کدام از این راه حل ها نیازمند رعایت اصول و قوائد خاصی می باشد.

واترجت صنعتیراهکار بهینه نظافت و شستشوی مقره ها

با توجه به مباحث مطرح شده و بررسی کارشناسی انجام شده، مناسب ترین وسیله برای نظافت مقره ها استفاده از واترجت صنعتی می باشد. این دستگاه به نسبت روش دستی  بسیار ایمن تر و با کیفیت تر است همچنین نظافت با فشار هوا باعث پراکنده کردن آلودگی و گرد و خاک در هوا و بازگشت دوباره آن بر روی بدنه مقره ها می شود، این در حالی است که در شستشو با واترجت صنعتی به دلیل وجود سیال آب، آلودگی ها در بستر آب قرار گرفته و از باز نشر مجدد آن در هوای اطراف جلوگیری بعمل می آید.

 

 

واترجت صنعتیاستاندارد نظافت با واترجت صنعتی

یکی از راه کار های نظافت این مقره ها استفاده از جریان آب فشار قوی می باشد. با توجه به استاندارد های لازم در این زمینه استفاده از واترجت تابع اصول و قوائد خاص است. تجهیزات مورد استفاده و قابلیت های لازم و استاندارد واترجت برای شستشوی مقره ها به شرح زیر می باشد:

واترجت فشار قوی ۳۰ تا ۷۰ بار عملیاتی (شایان ذکر است مواردی از قبیل طول شلنگ فشار قوی، فاصله نازل با نقطه پاشش، جهت پاشش آب و … موجب کاهش فشار عملیاتی نسبت به عدد نشان داده شده بر روی نشانگر پمپ می باشد.)

پمپ این نوع واتر جت  ها در دو نوع سانتریفیوژال و یا جا به جایی مثبت  می باشد.

منبع تغذیه این کارواش صنعتی می تواند برق شهر و یا دیزل باشد.

یکی دیگر از مباحث مهم در بحث تجهیزات استاندارد در کنار استفاده واترجت صنعتی فشار قوی برای شستشوی موثر و ایمن مقره ها، آب می باشد. آب باید مقاومت بالا و رسانایی کم داشته باشد و حتما باید قبل استفاده مورد آزمایش مقاومت و رسانایی قرار بگیرد. دما نیز می تواند بر این دو فاکتور تاثیر بگذارد. مقاومت بیشتر از ۱۵۰۰ اهم بر سانتیمتر مطلوب است و در شرایط سرمای بالا مقاومت آب باید بیش از ۵۰۰۰۰ اهم بر متر باشد. آب نباید هیچگونه افزودنی اعم از صابون و مواد شوینده داشته باشد زیرا مقاومت آب را کاهش می دهد.

نکات مربوط به استفاده عملیاتی از واترجت صنعتی

با توجه به مسائل و استاندارد های بیان شده و بررسی کارشناسی، بنا به دلایل زیر بهتر است از یک پمپ با فشار عملیاتی بیشتر از ۷۰ بار استفاده کرد:

فشار عملیاتی

با توجه به استاندارد مطرح شده، پیشنهاد می شود که دستگاه با فشار بار بیشتر از حد استاندارد مورد نیاز تهیه شود زیرا در استاندارد اعلام شده که دستگاه باید بین ۳۰ تا ۷۰ بار فشار داشته باشد، در برخی نواحی و در برخی شرایط با توجه به حجم شستشو و فاصله نازل تا مقره باید از حداکثر فشار بار دستگاه (۷۰ بار) استفاده کرد که در طولانی مدت این دستگاه دچار اصطکاک شدید شده و از بین می رود لذا کارشناسان ما پیشنهاد می کنند برای جلوگیری از این مورد باید دستگاهی با فشار بار بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و طوری دستگاه تنظیم شود که در محدوده فشار مجاز مورد استفاده قرار گیرد، به این ترتیب دستگاه دیگر در شرایط کاری حداکثر خود نمی باشد و دچار خرابی ناشی از اصطکاک زیاد در دراز مدت نمی شود

طول شیلنگ

نکته ی دیگری که لازم به ذکر است در مورد ارتفاع نازل می باشد، در برخی موارد ارتفاع مقره نسبت به سطح زمین بسیار زیاد می باشد که باید از دستگاه قدرتمند تری استفاده کرد تا فشار در نوک نازل کاهش پیدا نکند.

فاصله نازل با نقطه پاشش

در برخی مواقع به دلیل مسائل امنیتی امکان نزدیک شدن به مقره نیست لذا باید از فاصله دورتر، مقره ها را شستشو داد، آب پاشش شده از نازل بعد از گذشت مسافتی، به سرعت کاهش می یابد. لذا برای رسیدن به فشار استاندارد برای شستشوی مقره بهتر است از دستگاهی با فشار بیشتر استفاده کرد تا این افت فشار بعد از نازل جبران شود.

پمپ

در استاندارد ذکر شده که می توان از دو نوع پمپ سانتریفیوژال و یا جا به جایی مثبت استفاده کرد. ولی با بررسی های انجام شده، پمپ جا به جایی مثبت بسیار مناسب تر است زیرا در این نوع پمپ با توجه به ساختار و عملکرد آن نیاز به دبی آب کمتری نسبت پمپ سانتریفیوژال می باشد همچنین این دستگاه قادر است با دبی کم فشار بالایی تولید کند و در مصرف آب بسیار بهینه عمل می کند.

واترجت صنعتیمعرفی واترجت صنعتی

واترجت صنعتی دستگاهی است که فشار آب را افزایش می دهد و قابلیت عملکرد پیوسته در شرایط کاری سخت و صنعتی را دارد. دستگاه واترجت صنعتی بصورت کاملا صنعتی طراحی شده است و برای عملکرد نیازمند برق و یا دیزل می باشد. واتر جت صنعتی در فشار ها و دبی های مختلف طراحی و تولید می شود که می توان با توجه به شرایط کاری یکی از آن ها را انتخاب کرد. در دستگاه کارواش صنعتی، فشار خروجی از دستگاه و میزان آب  پاشش شده به راحتی قابل تنظیم می باشد و می توان فشار و دبی دستگاه را متناسب با نوع عملیات مورد نظر انتخاب نمود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید