مدیریت هزینه های نظافت و نیروهای خدماتی

مدیریت هزینه های نظافت و نیروهای خدماتی

امور نظافتی در محیط های صنعتی و تجاری بخش مهمی از اموری است که توسط نیرو های خدماتی انجام می شود. این امور بوسیله ابزار های دستی یا تجهیزات مکانیزه صنعتی مانند اسکرابر و سوییپر صورت می گیرد. هزینه تهیه تجهیزات و بکارگیری نیروی خدماتی جز هزینه های مهم و ضروری یک مجموعه است که مدیریت صحیح آن دارای اهمیت می باشد. در این مقاله راهکار های مدیریت و کنترل هزینه های نظافت و نیروی خدماتی بیان می گردد.

دسته بندی هزینه نظافت

نظافت محیطابتدا باید مدیریت بخش خدمات مجموعه یک بررسی و تصمیم گیری کلی از هزینه های نظافت انجام دهد. بعضی مدیران، تجهیزات نظافتی مناسب مانند اسکرابر، سوییپر یا جاروبرقی را ترجیح می دهند و برخی هنوز هم به ابزار های سنتی دستی وفادار باقی مانده اند. هزینه های دراز مدت سالیانه هر کدام از این دو تدبیر باید مد نظر قرار گیرد. تمامی امور شامل نظافت سطوح کف، دیوار ها، مخازن، انبار ها، خطوط تولید، ماشین آلات، قطعات، تجهیزات و… در تهیه تجهیزات نظافتی و استخدام نیرو های خدماتی در این برآورد ها و محاسبات باید جای گیرد.

کنترل هزینه های نظافت

هزینه نظافت شامل حقوق نیروهای خدماتی و هزینه های تهیه ابزار ها یا تجهیزات نظافتی می شود. البته هزینه های تعمیر یا تعویض تجهیزات نظافتی نیز به این هزینه ها اضافه می گردد. با توجه به هزینه های خدمات یا مدیریت بهره وری کارکنان، مدیر مجموعه بایستی بهترین راه برای صرفه جویی در هزینه های نیروی کار مد نظر قرار دهد. به منظور تحت کنترل قرار دادن هزینه نظافت و صرفه جویی در این هزینه ها، نکاتی که در ادامه مقاله بیان می شود، دارای اهمیت است.

۱-آموزش صحیح کاربر

کنترل هزینه های نظافتآموزش صحیح نیروی کار در ابتدای استخدام موجب بهبود بهره وری و کاهش دوباره کاری می شود. این آموزش ها شامل آشنایی نیروی خدماتی با دستگاه های نظافتی و نحوه کار با آن ها و مهارت های فردی به منظور عملکرد بهینه می باشد. بعنوان نمونه کار کردن نادرست کاربر با دستگاه اسکرابر، می تواند باعث بر جای ماندن رد آب یا تمیز نشدن کامل سطح و لزوم دوباره کاری و یا حتی آسیب رساندن به کفپوش سطوح شود. برنامه آموزشی نیروهای کار بایستی به گونه ای باشد که این افراد بصورت سریع و دقیق فرآیند ها را انجام دهند، ضمن اینکه در هزینه نظافت و بکارگیری آن ها صرفه جویی شود.

 

۲-تغییر فرآیند یا ساز و کار مجموعه

ممکن است یک مدیر مجموعه تولیدی یا صنعتی یک بازبینی کلی از فرایند تولید یک محصول یا نحوه انجام فرآیند های مختلف انجام نداده باشد. اما باید توجه داشت که مدیریت و بازبینی منظم ماشین آلات و خطوط تولید و فرآیند جابجایی و حمل و نقل تجهیزات می تواند نتایج مثبتی را در پی داشته باشد. این نتایج شامل افزایش بهره وری، کاهش هزینه های تعمیر دستگاه ها و حتی کاهش ضرورت نظافت محیط می شود. کاهش نیاز به انجام فرآیند های نظافتی به معنای کاهش هزینه های نظافت می باشد.

 

۳-استفاده از تجهیزات به روز

اسکرابر صنعتیما در جهانی زندگی می کنیم که هر روز رو به پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی می باشد. بنابراین امور نظافتی نیز بایستی بوسیله تجهیزات جدید و به روز انجام شوند. به همین جهت ضرورت دارد تا مدیران مراکز صنعتی و تجاری در صورت بکار آمدن تجهیزات نظافتی مانند اسکرابر و سوییپر ، این تجهیزات را جایگزین ابزار های قدیمی کنند. این تجهیزات و دستگاه های نظافتی خلاقانه و مکانیزه فرآیند را ساده و آسان نموده و با بازگشت سریع سرمایه، موجب کاهش هزینه نظافت می شوند. یک ابزار دستی علاوه بر ایجاد زحمت برای کاربر و طولانی تر شدن فرآیند نظافت بخصوص در محیط های وسیع، موجب می گردد تا نیروی خدماتی فقط برای فرآیند نظافت بکار گرفته شود. در نتیجه هزینه ای جداگانه باید برای نیروی خدماتی برای انجام اموری بجز امور نظافتی صرف گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید