فرآیند ضدعفونی با اسکرابر

فرآیند ضدعفونی با اسکرابر

ضدعفونی نمودن سطح زمین یکی از چالش هایی است که امروزه افراد در سراسر دنیا با آن رو به رو هستند و هر چه محیط بزرگ تر باشد،‌ ضدعفونی آن دشوارتر خواهد بود. اما این مشکل با استفاده از دستگاه کف شوی صنعتی به آسانی قابل حل می باشد،‌ به طوری که برای شستشوی سریع و ضدعفونی کردن پوشش های وسیع، اسکرابر می تواند بسیار کارآمد و انعطاف پذیر باشد. این دستگاه فرآیند شستشو و خشک کردن را هم زمان انجام می دهد و از همین رو از لحاظ بهداشتی و کارایی بهتر و موثرتر بوده و ضدعفونی با اسکرابر این روزها بیش از پیش مورد توجه ها قرار گرفته است. بدون تردید در یک فضای وسیع و نیازمند ضدعفونی اساسی استفاده از روش های دستی وقت گیر، پرهزینه و مستلزم صرف انرژی زیاد می باشد که بر همین اساس بهره مندی از روش های مکانیزه راهکار مناسب و ایده آل برای شستشو و ضدعفونی سطوح کف در مناطق وسیع خواهد بود.

مزیت های دستگاه اسکرابر صنعتی

برتری کف شوی صنعتی نسبت به روش دستی تی کشیدن علاوه بر شستشوی مکانیزه بدون دخالت دست، امکان جمع آوری کامل آب و آلودگی از محیط است که سبب می گردد گرد و غبار و میکروب هایی که به صورت دستی با پارچه تمیز نمی شوند، از بین بروند.

خطر آلودگی دست ها با روش مکانیزه کاهش یافته و راندمان کاری افزایش می یابد؛‌ با داشتن سطح بالاتری از کارایی یک فضای وسیع در مدت زمان کوتاه تری شستشو و ضدعفونی می گردد.

یکی دیگر از مزیت های دستگاه زمین شوی صنعتی امکان افزودن مواد شوینده و ضدعفونی کننده (غیر اسیدی و غیر خورنده) به مخزن آب تمیز است که عملیات نظافت را کامل کرده و بهبود می بخشد.

با شستشوی مکانیزه فشار بیشتری به سطح زمین وارد می شود و در نتیجه در مقایسه با تی کشیدن معمولی تمیزی بسیار بهتر و بهداشتی تری حاصل می گردد.

ضدعفونی با اسکرابر
ضدعفونی با اسکرابر

چگونگی ضدعفونی با اسکرابر

دستگاه اسکرابر صنعتی یا زمین شوی صنعتی به منظور شستشو و خشک نمودن سطوح کف محیط های گوناگون طراحی و تولید شده که انقلابی در زمینه نظافت به شمار می آید. این دستگاه علاوه بر این که برای شستشوهای عمیق و شستشوهای روزمره کاربرد دارد برای ضدعفونی شدن زمین نیز به کار می رود. نحوه استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده به کارخانه تولید کننده این دستگاه ها بستگی دارد و هنگام مصرف شوینده ها و ضدعفونی کننده ها باید به توصیه های ارائه شده از سوی سازنده توجه نمود.

برای از بین بردن ویروس ها و دیگر میکروب ها می توان ماده ضدعفونی کننده را به مخزن آب تمیز افزود و یا آن را بر روی زمین اسپری کرد. ضدعفونی کننده نباید اسیدی، خورنده و الکلی باشد تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. هم چنین باید به مقدار صحیح نسبت ترکیب با آب ماده ضدعفونی کننده نیز توجه نمود.

برای دست یابی به موفقیت در ضدعفونی شدن زمین لازم است ماده فعال به مقدار کافی به سطح برسد و در مدت زمان کافی روی زمین باقی بماند. نوع ماده ضدعفونی کننده، دوز و زمان باقی ماندن روی زمین به نوع کف پوش، شدت آلودگی و میزان حساسیت محیط به آلودگی بستگی دارد. استفاده از میکروفایبر یا پد هم می تواند برای ضدعفونی شدن به کار گرفته شود.

ضدعفونی با اسکرابر
ضدعفونی با اسکرابر

مراحل ضدعفونی کردن با دستگاه کف شوی

اگر ماده ضدعفونی کننده به مخزن آب تمیز دستگاه اضافه می شود، ابتدا باید اسکرابر روی سطح به حرکت درآید و محلول را در همه جای سطح پراکنده کرده و سیستم برس زنی نیز فعال باشد. در طی این فرآیند سیستم مکش باید غیرفعال باشد تا به ماده زمان کافی داده شود ویروس ها و میکروب ها را از بین ببرد. در ادامه پس از اطمینان از ضدعفونی شدن سطوح و گذشت مدت زمان مناسب، در هنگام نیاز می توان از سیستم مکش استفاده نمود، در غیر این صورت اجازه می دهیم ماده کاملا روی زمین باقی بماند و خود خشک گردد.

اقدامات پایانی

با پایان یافتن عملیات شستشو و ضدعفونی با اسکرابر ضروری است اقداماتی برای تمیز شدن و حفظ و نگهداری دستگاه انجام گیرد: مخازن آب تمیز و آب کثیف کف شوی هر دو باید کاملا تخلیه شده، شستشو و ضدعفونی شوند. درپوش هر دو مخزن و شیلنگ ها باید باز بمانند تا به طور کامل خشک شوند. علاوه بر مخازن بخش هایی مانند لاستیک تی، برس و شیلنگ ها نیز باید به دقت تمیز ضدعفونی گردند.

شستشو و ضدعفونی سطوح براساس استاندارد HACCP

استاندارد HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) یک استاندارد اروپایی است و دستگاه های اسکرابر صنعتی مطابق با آن تولید می شوند. در مناطق حساس به آلودگی مانند بیمارستان ها یا صنایع غذایی، محیط کاری و تمامی وسایل موجود در آن باید به طور دقیق تمیز نگه داشته شوند و در صورت لزوم ضدعفونی گردند. از آن جایی که سطوح و اجسام مختلف روش خاصی برای تمیزی و ضدعفونی شدن دارند، باید در هر محیطی بنا به اقتضای شرایط آن باید یک برنامه جامع و دقیق نظافتی تدوین و به درستی اجرا گردد. این برنامه باید اطلاعات زیر را در برگیرد:

  • چه چیز باید تمیز و ضدعفونی شود (سطح زمین، اشیا و …)
  • چه وقت باید تمیز و ضدعفونی شود (قبل از استفاده، روزانه یا هفتگی)
  • چگونه (چه ماده ای و با چه غلظتی)
  • چه کسی (افراد مسئول و وظیفه شناس)

امور انجام شده در زمینه نظافت و گندزدایی محیط جهت کنترل و تجزیه و تحلیل،‌ باید به طور دقیق ثبت شود و لازم به ذکر است که فرآیند تمیز کردن و ضدعفونی کردن دو فرآیند متفاوت هستند.

نظافت : به معنای عملیات تمیز کردن با هدف از بین بردن آلودگی، یعنی هر نوع ماده نامطلوب از جمله زباله، خاک، میکروارگانیسم ها و … که می تواند بیش از ۹۰ درصد میکروب ها و میکروارگانیسم های سطح را از بین ببرد.

ضدعفونی : ضدعفونی کردن شامل فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی است که میکروارگانیسم ها را به طور کامل از بین می برد، به طوری که سلامتی و ایمنی را مختل نمی کند.

مواد مناسب برای ضدعفونی با اسکرابر

برای آن که میکروارگانیسم ها در برابر مواد شوینده و ضدعفونی کننده هنگام شستشو و ضدعفونی با اسکرابر مقاوم نشوند، بهتر است گاهی نوع ماده تغییر کند. ماده نباید خاصیت خورندگی و آتش زایی داشته باشد و البته به گونه ای نباید که به عنوان مثال به بندهای میان کاشی ها آسیبی برساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید