برس مناسب، رمز موفقیت نظافت سطوح کف با سوییپر

برس مناسب، رمز موفقیت نظافت سطوح کف با سوییپر

دستگاه نظافتی سوییپر جهت نظافت سطوح کف در محیط‌های گوناگون صنعتی و تجاری و جمع کردن آلودگی های خشک و جامد از سطح زمین مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این دستگاه سبب کاهش هزینه هایی چون نیروی انسانی و همچنین کاهش زمان صرف شده برای تمیز کردن سطوح کف می شود. دستگاه سویپر از مکانیزم جاروب مکانیکی توسط برس‌ مرکزی و برس‌های جانبی بهره می‌برد. در حقیقت وظیفه تمیز کردن سطوح کف و جمع آوری زباله و پسماند بر عهده برس‌های این دستگاه نظافتی مکانیزه قرار دارد. از این رو اطلاع از نحوه نگهداری برس های آن و همچنین انواع برس ها حائز اهمیت است چرا که تاثیر به سزایی در عملکرد ماشین جاروب و استفاده بهینه از آن خواهد شد.


حتی اگر بهترین دستگاه سوییپر موجود در بازار را خریداری کنید که از تمامی استانداردهای لازم و امکانات پیشرفته برخوردار می باشد اما برس آن نامناسب باشد، نتیجه عملکرد دستگاه بسیار فاجعه‌بار خواهد بود. این موضوع به اندازه انتخاب لاستیک مناسب برای ماشین های مسابقات فرمول ۱ اهمیت دارد.
بهترین نتیجه تمیزکنندگی با توجه به ترکیب فاکتورهای زمان تماس با سطح و قدرت مکانیکی دستگاه سوییپر حاصل می شود. به همین دلیل است که برس نقش اساسی را در عملکرد بهینه دستگاه جاروب خیابانی ایفا می کند. برس باید به صورت دقیق، چشمی و منظم مورد بررسی قرار گیرد چرا که قسمتی از دستگاه است که در تماس مستقیم با سطوح کف و آلودگی ها قرار دارد.

سوییپر

نحوه نگهداری برس

برس‌ مرکزی دستگاه سوییپر از نوع غلطکی می‌باشد. هنگام کار با دستگاه باید توجه شود که از سوییپر برای جمع آوری آلودگی هایی از قبیل نوارهای بلند و طناب استفاده نشود چرا که به دور برس غلطک می پیچند و سبب خراب شدن و غیر قابل استفاده شدن دستگاه خواهند شد.
همچنین باید توجه نمود که برس بخش مصرفی دستگاه سوییپر به شمار می‌آید. این بخش به علت تماس مستقیم با سطوح کف پس از مدتی و بسته به تعداد دفعات استفاده از دستگاه، جنس سطوح کف و نوع و مقدار آلودگی فرسوده می شود و باید تعویض شود. تعویض به موقع برس، تضمین کننده کیفیت تمیزی سطوح است. برخی از برس ها دارای راهنمای مدت زمان مصرف هستند تا چک کردن بازه های زمان راحت تر انجام پذیرد.

ساختار برس سوییپر

همه برس ها دارای یک بدنه یا بخش‌ نگهدارنده الیاف هستند که ریشه الیاف در آن قرار دارد. این بدنه می تواند از جنس پلاستیک، چوب و یا مقوا باشد. به طور قطع نوع پلاستیکی آن به جهت دفرمه نشدن به دلیل استحکام و دوام بالاتر بهتر و قابل اعتمادتر است. بخش نگهدارنده در برس‌های جانبی به شکل دیسکی و در برس مرکزی به شکل غلطکی می‌باشد.
از بین رفتن الیاف برس سبب نزدیک ترشدن آن ها به بدنه، سخت تر شدن و در نهایت ریزش و از دست دادن انعطاف الیاف می شود. بنابراین بازبینی برس و تعویض به موقع آن حائز اهمیت است.

انواع برس

برس های دیسکی به عنوان برس های جانبی دستگاه سوییپر مورد استفاده قرار می گیرند. از این نوع برس ها برای تمیز کردن طولی محیط استفاده می‌شود تا تمام آلودگی ها را به سمت برس مرکزی هدایت کنند. سپس آلودگی و پسماند توسط برس مرکزی جمع‌آوری می شوند.
با کمک سیستم مکش روی برخی از برس های جانبی، بهبود عملکرد دستگاه سوییپر در تمیز کردن سطوح کف بدون انتشار گرد و غبار در محیط امکان پذیر می باشد.

جنس الیاف برس

با توجه به نوع برس، هر کدام دارای جنس های متفاوتی هستند تا برای سطوح مختلف عملکرد مناسبی داشته باشند.

برس های دیسکی

– پلی پروپیلن: عمده برس ها از این جنس هستند
– پلی پروپیلن نازک: برای جمع کردن آلاینده های کوچک
– الیاف گیاهی تامپیکو: مورد استفاده برای سطوح حساس
– الیاف فولادی: برای سطوح خشن و زبر در محیط‌های صنعتی

برس های رولی

– پلی پروپیلن: مورد استفاده در عمده برس های دستگاه سوییپر
– پلی پروپیلن سخت: جهت جمع کردن آلاینده های سبک
– الیاف گیاهی تامپیکو
– الیاف فولادی
– Tynixa: مناسب برای آلودگی های سخت

انواع برس از نظر شکل

برای گرفتن نتیجه بهتر، طرح قرارگیری الیاف برس با توجه به نوع آلاینده و سطوح اهمیت دارد. در ادامه به انواع برس اشاره شده است.
برس کاملا متراکم: این نوع برای شن و خاک و دیگر آلودگی های ظریف و سبک مناسب است.
برس پنجره‌ای: برس هایی با دهانه های مخصوص جهت به دام انداختن زباله های ریز و سبک مانند خرده کاغذ.
برس ماسه ای: برس با الیاف زیاد جهت جمع آوری مقدار زیادی از آلودگی های سبک مانند شن.
جاروی تیوبی: این نوع از برس ها که از جنس پلی پروپیلن هستند عملکرد فوق العاده ای برای سطوح ناهموار و نامتعارف دارند و روی سوییپر های بزرگ تر نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند.
برس پاترول: در این مدل از برس، بین ردیف های الیاف فاصله بیشتری وجود دارد که در نتیجه توانایی برس در جمع آوری آلودگی‌های حجیم تر در سرعت بالا ممکن می شود.
برس جانبی: طراحی گرد برس و توزیع مناسب الیاف بر روی بدنه برس سبب شده تا امکان استفاده از آن برای گوشه ها و لبه ها وجود داشته باشد به این صورت که غبار و آلودگی را به جلوی دستگاه سوییپر هدایت کرده تا توسط برس اصلی برداشته شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید