زمینه های مختلف کاربرد جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی

زمینه های مختلف کاربرد جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی

جاروبرقی یا مکنده دستگاهی است که با مکش مواد و ضایعات به داخل مخزن، موجب نظافت محل مورد نظر می شود. جارو برقی ها با توجه به کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شوند. اولین و ساده ترین رده جارو برقی ها، تجاری ها هستند که شامل جارو برقی هایی هستند که در خانه ها، هتل ها و حتی کارواش ها استفاده می شوند. دسته بعدی دستگاه های جاروبرقی نیمه صنعتی هستند که معمولا به صورت سطلی تولید می شوند و استحکام بدنه و قدرت مکش آن ها بیشتر از مدل تجاری است. از جاروبرقی های نیمه صنعتی در محیط هایی همانند کارگاه ها، سایت های ساخت و ساز، مجتمع های تجاری، مراکز خرید و .. که وسعت بالاتری نسبت به منازل مسکونی داشته و حجم آلودگی در آنها بیشتر است، استفاده می شود. دسته بعدی جاروبرقی های صنعتی هستند که نسبت به مدل های پیشین قدرت مکش بیشتری دارند و معمولا بصورت دائم کار تولید می شوند. مکنده های صنعتی و کامیونی دستگاه هایی هستند که بسیار قدرتمند و کارامد بوده و در صنایع مهم همانند کارخانه ها و معادن مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها در کاربردهای متنوع صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه برخی از این موارد عنوان شده است.

کاربردهای مختلف جاروبرقیکاربردهای مختلف جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی

جارو برقی ها در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، برخی از این زمینه ها در زیر عنوان شده اند.

کشاورزی

از جارو برقی ها برای جمع کردن غبار دانه ها در سیلو استفاده می شود. به این علت که این غبار ها بسیار ریز هستند، باید از دستگاهی با فیلتراسیون بالا برای مکش استفاده شود تا گرد و غبار جمع شده به محیط باز نگردد.

اتومبیل سازی

استفاده از پوشش های رنگی و پودری درصنعت خودرو سازی بسیار گسترده است. هنگام تغییر رنگ، اسپری ها و پودر های پخش شده در محیط باید جمع آوری شوند. از آن جا که رنگ های شیمیایی و پودرها برای تنفس بسیار مضر هستند، سیستم تهویه و فیلتراسیون در صنایع اتومبیل سازی بسیار قابل اهمیت است. در نتیجه معمولا از جارو برقی های بسیار قوی با بازده فیلتراسیون بالا استفاده می شود تا  مانع از برگشت مواد مضر به هوا شوند.

صنایع هوایی

در صنایع هوایی نیز همانند اتومبیل سازی، استفاده از رنگ و پودر بسیار رایج است، به همین دلیل استفاده از جارو برقی در ساخت هواپیما برای جمع آوری مواد و آلودگی های ناشی از تولید، رایج است. هواپیما بعد از هر بار استفاده، به طور منظم باید نظافت شود. در این موارد با استفاده از جارو برقی تجاری می توان داخل هواپیما را در بین پروازها به سرعت نظافت نمود، این نوع جارو برقی در نظافت هتل ها و سالن های بزرگ نیز استفاده می شوند. جاروی شارژی کوله ای نوعی از جارو برقی تجاری است که برای نظافت داخل هواپیما بهترین گزینه خواهد بود.

صنایع غذایی

یکی از معمول ترین کاربردهای جاروبرقی ها در صنایع غذایی، جمع آوری آرد است. بافت آرد به گونه ای است که باعث مسدود شدن جارو برقی های معمولی می شود. به همین دلیل است که کارخانه های فراوری آرد یا پخت شیرینی به دنبال دستگاه های مکنده با فیلتراسیون چند مرحله ای و لرزاننده فیلتر خارجی هستند تا از مسدود شدن آن ها جلوگیری نمایند. یکی دیگر از نیازهای نظافتی معمول در صنایع غذایی، مکش مواد و ضایعات ناشی از تولید مواد غذایی است که می تواند به صورت جامد یا مایع باشد. به دلیل حساس بودن این ضایعات، در صورتی که سریعا جمع نشوند فاسد شده و باعث آلودگی محیط می شوند. از آن جا که این محیط ها باید عاری از هرگونه مواد فاسد و آلودگی باشند، جارو برقی های قدرتمند بهترین گزینه برای نظافت سریع و موثر محیط خواهند بود.

 

شیمی

استفاده از جاروبرقی صنعتی در صنایع شیمیایی و داروسازیپرسنل کارخانه های مواد شیمیایی همواره در معرض مواد خطرناک قرار دارند. برای پاکسازی این محیط ها به جارو برقی نیاز است. در چنین محیط هایی در صورتی که ماده شیمیایی خطرناک بوده و امکان انفجار آن وجود داشته باشد می توان از جاروهای ضد انفجار استفاده نمود که دارای کیسه نایلونی مخصوص، جهت جمع آوری و دفع آسان ذرات اشتعال زا می باشد. در صورتی که ماده سمی باشد و باید بازده فیلتراسیون جاروبرقی بالا باشد، تا مواد را به خوبی جمع کرده و مانع از برگشت ماده به هوای محیط شود. در این مورد نیز بهتر است دستگاه دارای کیسه نایلونی جهت جمع آوری ماده سمی باشد.

نظافت عمومی محیط های صنعتی

برای این نوع مصارف، جاروبرقی های نیمه صنعتی استفاده می شود که قوی تر از جاروبرقی های خانگی هستند و برای مکان هایی که آلودگی آن ها چه به صورت جامد و چه مایع است مناسب می باشند.

برق و الکترونیک

قطعات الکترونیکی به علت حساسیت بالا نسبت به غبار و گرد و خاک اغلب در اتاق هایی به نام اتاق پاک که عاری از آلایندگی است، مونتاژ می شوند. برای حفظ این اتاق ها از آلایندگی می توان از جارو برقی نیمه صنعتی استفاده نمود.

بهداشت و درمان

پاکیزگی در مراکز درمانی، بیش از هر مکان دیگری دارای اهمیت می باشد. به علت حساس بودن این مراکز نسبت به آلودگی و مهم بودن حفظ سلامت بیماران، جارو برقی های صنعتی با بازده فیلتراسیون بالا لازم است تا این محیط ها را از آلودگی پاک نمایند و درصد بازگشت آلودگی به محیط را به حداقل برسانند.

داروسازی

به علت حساس بودن مواد دارویی، محیط های تولید این مواد باید به دور از هرگونه آلودگی باشند. برای فراهم نمودن چنین محیطی از جارو برقی ها استفاده می شود. از این تجهیزات برای نظافت کوره قرص، نگهداری اتاق های پاک و جمع آوری مواد سمی و خطرناک استفاده می شود. در جارو برقی های نیمه صنعتی از استاندارهای بالای فیلتراسیون استفاده شده بنابراین برای استفاده در صنعت دارو سازی بسیار مناسب هستند.

استخراج معدن

مکنده ها به طور وسیعی برای کاربردهای مختلف در معدن استفاده می شوند. جارو برقی ها برای جمع آوری ذرات غبار و مایعات تولیدی از دستگاه های استخراج معدن مورد استفاده قرار می گیرند. برای جمع کردن مواد جامد یا مایع استخراج شده از معدن نیز می توان از جاروبرقی های صنعتی استفاده کرد. مکنده کامیونی در چنین کاربرد هایی مورد استفاده قرار می گیرند.

چاپ

دستگاه های چاپ با گرد و غبار حاصل از کاغذ پوشیده می شوند. به منظور جلوگیری از مشکلات مربوط به گرد و غبار، می توان از مکنده مرکزی استفاده نمود و چندین انشعاب از نقاط استراتژیک و حساس کارخانه به مکنده متصل نمود تا بتوان به صورت یکنواخت و در همه جهات آلودگی ها را حذف نمود. کاربرد دیگر جارو برقی های صنعتی در مراکز چاپ، جمع آوری پودر جوهر یا جوهر مایع است.

کاغذ و خمیر کاغذ

مقدار زیادی آب در فرایند تولید کاغذ استفاده می شود. این مهم است که یک جارو برقی صنعتی قابل اعتماد و قوی برای جمع آوری آب و سایر مواد حاصل از فرایند تولید مورد استفاده قرار گیرد. در آسیاب کاغذ، بازیابی کاغذ خرد یکی دیگر از مهمترین کاربردها برای مکنده ها است. جارو برقی می تواند در آسیاب کاغذ برای حفظ پاکیزگی و جمع آوری مواد مختلف تولیدی استفاده شود.

نساجی

استفاده از جارو برقی در نساجیکارخانجات منسوجات برای حذف کرک، گرد و غبار پارچه، تکه های نخ و پارچه، نیازمند جاروبرقی با کیفیت هستند که دارای سیستم فیلتراسیون با کارایی بالایی باشند. جارو برقی های نیمه صنعتی همچنین برای بازیابی رنگ ریخته در این صنایع نیز استفاده می شوند. مکنده های خاصی برای نظافت تجهیزات نساجی ساخته شده اند، که برای مواد و ضایعات سبک مانند کاغد و نخ مناسب می باشند.

سایر موارد استفاده

جارو برقی ها و مکنده ها در زمینه های مختلفی قابل استفاده می باشند. یکی مهم ترین  زمینه های استفاده جاروبرقی در نیروگاه ها است. جمع آوری غبار ذغال سنگ و خاکستر معلق در هوا در نیروگاه ها یک فرایند پایان ناپذیر است و بدون استفاده از مکنده های قوی و با کیفیت، عمل جمع آوری غبار محصولات، به خوبی انجام نخواهد شد. جمع آوری غبار آهک نیز یک دیگر از کاربردهای مکنده های صنعتی است.

 

فهرست محصولات:

مکنده صنعتی: فهرست محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید