۵ مشکل جدی که خرید یک جاروبرقی صنعتی بی‌کیفیت برای شما ایجاد می‌کند

۵ مشکل جدی که خرید یک جاروبرقی صنعتی بی‌کیفیت برای شما ایجاد می‌کند

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که هر نوع جاروبرقی که بتواند آلودگی و گرد و غبار را جمع آوری کند یک جارو برقی خوب است. داشتن چنین عقیده‌ای ،اگر قصد شما خرید یک جاروبرقی برای منزل‌تان باشد احتمالا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما اگر به دنبال یک مکنده یا جاروبرقی صنعتی برای کارگاه یا کارخانه خود هستید، آگاه باشید که کیفیت دستگاه تفاوتی قابل توجه ایجاد خواهد کرد. در این مقاله ۵ مشکلی را که یک جاروبرقی صنعتی بی کیفیت برای شما ایجاد می‌کند، بررسی خواهد کرد.


فیلترهای هپای تقلبی

فیلتر هپای جاروبرقی صنعتیپیروی از استانداردهای تدوین شده در بسیاری از صنایع همانند صنعت داروسازی یا فرآوری مواد غذای منوط به استفاده از دستگاه‌های مکنده یا جاروبرقی صنعتی دارای فیلتر هپا است.
هپا (HEPA) استانداردی است که از سال ۱۹۸۳ در حال اجرا می‌باشد. طبق این استاندارد یک فیلتر باید ۹۷/۹۹ % ذرات تا اندازه ذره ۳/۰ میکرون را باید فیلتر کند. برای اخذ گواهینامه HEPA رسمی، فیلتر باید به صورت مجزا آزمایش شده و از لحاظ مطابقت با استاندارد ذکر شده تایید شود.
دستگاه‌های جاروبرقی صنعتی دارای فیلتر هپای تایید شده دارای برچسب certified HEPA هستند و هنگام خرید آنها یک اظهارنامه تطابق دریافت می‌کنید یا می‌توانید آن را از تولیدکننده یا نماینده فروش دستگاه درخواست کنید. اگر دستگاهی با این گواهینامه دریافت کنید می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که جاروبرقی صنعتی شما وظیفه خود را به خوبی انجام داده و در تطابق بامقررات صنعتی است.
فیلترهای HEPA جعلی در اشکال مختلفی عرضه می‌شوند و برچسب آنها معمولا عبارتی همانند HEPA-like، HEPA-style، near-HEPA و سایر عباراتی است که با هدف فریب دادن شما استفاده شده است. اگر جارو برقی صنعتی یا مکنده خود را از میان چنین مدل‌هایی انتخاب نمایید، نه تنها دستگاه جریان هوا را به خوبی فیلتر نمی‌‌کند بلکه اگر ملزم به رعایت استاندارد خاصی باشید شما را در خطر جریمه به دلیل عدم رعایت آن قرار می‌دهد.

خروجی هوای آلوده

در یک جاروبرقی صنعتی بی کیفیت با سیستم فیلتراسیون ناکارآمد، ذرات مکش شده توسط دستگاه مجددا به محیط پیرامون دستگاه باز می‌گردند. این مسأله به ویژه در محیط‌های حاوی گرد و غبار سمی همانند سیلیس یا قابل احتراق مثل آرد، ذرات ریز آلومینیوم یا پی وی سی خطرناک است. در محیط‌های با خطر بالا، استفاده از دستگاهی با سیستم فیلتراسیون چند مرحله ای و کارآمد خروجی هوای عاری از آلودگی را تضمین می‌کند که برای حفظ ایمنی محیط و سلامت کارکنان حیاتی است.

خرابی موتور جاروبرقی صنعتی

موتور مکنده بخش اصلی یک جاروبرقی صنعتی است. برای آنکه یک دستگاه مکنده در حداکثر بازده خود عمل کند، موتور و پمپ آن باید در برابر گرد و غبار و آلودگی مکش شده توسط دستگاه محافظت شوند.
در مدل‌های بی‌کیفیت جاروبرقی، گرد و غبار و ذرات ریز علاوه بر آنکه همراه با جریان هوای خروجی به محیط پیرامون باز می‌گردند از پمپ و موتور عبور کرده و باعث آسیب دیدگی و خرابی آنها می‌شوند.
یک جاروبرقی صنعتی باکیفیت به دلیل بهره مندی از سیستم فیلتراسیون قدرتمند چند مرحله‌ای از پمپ و موتور در برابر گرد و غبار و آلودگی‌ها محافظت می‌کند. در این مدل‌ها سیستم فیلتراسیون چند مرحله‌ای بوده و از یک فیلتر اصلی طبقه بندی شده، فیلتر ایمنی و سیستم نظافت فیلتر تشکیل شده است. فیلتر اصلی می‌تواند کارتریجی یا ستاره ای و دارای کلاس L یا M باشد. فیلتر ایمنی که غالبا از نوع هپا است ذرات احتمالی را که از فیلتر اصلی عبور کرده اند جذب نموده و از ورود آنها به پمپ و موتور جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل وجود سیستم نظافت فیلتر به محض انباشت آلودگی و ذرات گرد و غبار بر روی فیلتر به سادگی می‌توان آن را تمیز کرد تا از افت مکش و خفگی دستگاه جلوگیری شود و بدین ترتیب فشار روی موتور کاهش یابد. این امر موجب افزایش طول عمر دستگاه از یک تا ده سال و بیشتر می‌شود و به کاهش هزینه‌های مالی مرتبط با تعمیر و تعویض کمک می کند.

تخلیه بار ساکن

تخلیه بار ساکن یکی از دلایل اصلی وقوع حوادث انفجار و حریق مرتبط با گرد و غبار قابل احتراق است. هنگام مکش، اصطکاک بین گرد و غبار و خرطومی می‌تواند باعث ایجاد بار ساکن شود. اگر خرطومی دستگاه رسانا نباشد، انباشت بار رخ می‌دهد که می‌تواند باعث مشتعل شدن گرد و غبار پیرامون شده و منجر به انفجار شود.
یک جاروبرقی صنعتی بی کیفیت دارای خرطومی، تجهیزات جانبی و اجزاء آنتی استاتیک نظیر فیلتر آنتی استاتیک لازم برای محافظت در برابر انفجار نیست. حال آنکه مدل‌های باکیفیت برای چنین کاربردی طراحی و تولید شده اند.

عدم پیروی از استانداردها

شاید بزرگترین مشکل ناشی از یک جاروبرقی صنعتی بی کیفیت قرار دادن مجموعه شما در معرض نقض استانداردهای کاری باشد. فارغ از آنکه مجموعه شما ملزم به رعایت چه استانداردی باشد عدم رعایت آن می‌تواند جریمه‌های سنگینی را به شما تحمیل کند. همچنین بدنامی و سوء شهرت ناشی از این امر به سرعت موجب خروج شما از بازار رقابتی خواهد شد. این امر به ویژه در صنایع حساس همانند صنایع داروسازی و صنایع غذایی بسیار حائز اهمیت است.

این مقاله نشان‌ می‌دهد که مشکلات و دردسرهای ناشی از استفاده از یک جارو برقی صنعتی بی کیفیت در کاربردهای صنعتی تا چه حد می‌تواند جدی باشد. همانطور که ذکر گردید این مشکلات از عدم کارکرد مناسب دستگاه تا جریمه شدن به دلیل عدم رعایت قوانین و استانداردها را در بر‌می‌گیرد. بنابراین هر گاه که وسوسه شدید که برای کاهش هزینه‌های خود از یک جاروبرقی بی کیفیت استفاده کنید با به خاطر آوردن این مشکلات در تصمیم خود تجدید نظر نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید